Avatar billede rtl Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:06 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Opgradering eller ny pc?

Jeg står i et dillema. Jeg har en computer fra 2000 og nu ved jeg ikke helt om den skal opgraderes eller om der skal en ny til. Derfor vil jeg gerne vide om det kan betale sig at opgradere den.
Sådan ser min computer ud:
Processor: AMD Athlon 700 MHz
Bundkort: Ved kun at det er ASUS (Ikke skiftet siden køb)
Ram: 384 MB
Grafikkort: TNT2

Det skal siges at jeg ikke bruger pc'en til spil med store krav til grafiken, da jeg kun spiller Championship Manager, der jo ikke kræver det helt vilde mht. grafik.

På forhånd tak for hjælpen
Rtl
Avatar billede andreasmh Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:09 #1
Hvad har du for en slags kabinet?
Avatar billede c-holst Novice
21. oktober 2003 - 20:11 #2
du skriver ikke så meget om hvad den skal bruges til, og hvorfor du vil opgradere.
i Mine øjne ser det fornuftigt ud til en standartmaskine der bruges til lidt småspil(ikke af nyeste skuffe) tekstbehandling, internet, og lidt andre småting

spørgsmålet er gså hvad du har af midler.

hvad med harddisk, cd, kabinet og mange andre dele, vil du/skal du genbruge?
Avatar billede spooolll Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:12 #3
hvis du køber ny processor skal du også ha flere ram.. og så ville det jo være dejligt med mere diskplads... men du skal finde ud af hvilke ram du bruger og se om det kan betale sig at købe flere ram... ellers skal du have et nyt motherboard..
Avatar billede c-holst Novice
21. oktober 2003 - 20:13 #4
med dette program
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
kan du hurtigt finde ud af hvilket bundkort du har, så kan vi finde ud af, om du kan opgradere din processer, og evt dit grafikkort. så kan en opgradering måske være i hus til priser fra 1000kr og op
Avatar billede spooolll Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:15 #5
hvis du skal undersøge priser, så er http://www.edbpriser.dk/ et godt sted :-)
Avatar billede c-holst Novice
21. oktober 2003 - 20:15 #6
384 mb fx pc100 eller pc133, er da ikke den største flaskehals her, der har han da givethvis opgraderet fra 128 på et tidspunkt
Avatar billede tronic1 Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:17 #7
det kan ikke betale sig at opgradere en 700 mhz maskine, da de fleste nye dele ikke understøtter/understøttes af det gamle. hvis du skulle opgradere, tror jeg ikke at du ville kunne bruge større dele end 1 ghz. men det kommer jo an på hvad bundkort det er.

du skriver at du kun spiller CM, så det grafikkort du har, burde være ok til det formål. Men hvis du skal til at spille noget af det nye og heftige, så burde du overveje at købe helt nyt. dog kan 2,4 ghz klare det meste, og kommer du højere op, får du ikke den helt større ydelse ekstra for de penge.

Derfor. køb nyt hvis det ikke kan vente. Hvis det kan vente, så vent til januar-udsalget kommer. der er også den fordel at der kommer nyere ting, så det du tænker på at købe nu, måske koster 2/3 efter nytår.
Avatar billede c-holst Novice
21. oktober 2003 - 20:42 #8
og kan du vente endnu længere så...undskyld den måtte bare ud

ellers er jeg tilbøjelig til at være enig med dig, men lad os få lidt respons på:

forventninger
behov
økonomi
evt om dele skal genbruges
Avatar billede rtl Nybegynder
21. oktober 2003 - 23:55 #9
Forventninger: Pc'en skal bare kunne køre Championship Manager i et ordentligt tempo, så er forventningerne indfriet.

Behov: Jeg vil godt understrege, at pc'en ikke skal bruges til nye grafikkrævende spil, da jeg kun spiller Championship Manager. Så mit behov er bare, at pc'en skal kunne trække CM i et ordentligt tempo. Hvilket den slet ikke er i stand til nu.

Økonomi: Grunden til at jeg har stillet spørgsmålet, er faktisk at finde ud af, hvor meget det vil koste at opgradere, så jeg vil ikke sige der er noget maks eller minimum.

Evt. om dele skal genbruges: Forstår ikke lige helt hvad du mener, men jeg regner da med at min 80gb harddisk skal genbruges. Udover det tror jeg, at det er ligemeget.

Det er korrekt, at jeg har fået opgraderet mine ram fra 128. Det er SDRAM.
Bundkortet er et ASUS K7V.
Jeg ved ikke, hvad kabinettet hedder, men det er bare det standardkabinet, der fulgte med, da jeg købte pc'en.
Avatar billede morten_b Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:29 #10
En mulighed var at opgradere med en ny CPU og et bundkort som både kan tage din gamle SD ram og ny DDR ram hvis du skulle få lyst til at opgradere den senere.

Det kunne for eksempel være:
Intel Pentium4 Northwood 2.4GHz til omkring 1400 kr
Asus P4S533-MX til omkring 550 kr.

Værd opmærksom på at du måske skal have en ny strømforsyning for at kunne skifte til Pentium4.
Avatar billede c-holst Novice
22. oktober 2003 - 19:27 #11
jeg tænker på om dette kan genbruges.
kabinettet kan sikkert, skal bare være af typen atx og have plads til det nye bundkort
cd-drev, adrev, harddisk, netkort, modem, lydkort, evt andre drev, tastatur, mus, kabler, højtalere, ram og skærm kan sikkert også.

så hvis du fx tager eksemplet fra morten b, kan du genbruge resten.

du kan også vælge et bundkort der understøtter sd og ddrram, men som så kører med en amd processer, og derved presse prisen nedad.

husk ny køler og blæser og at din strømforsyning leverer mindst 300 watt, ellers får du problemer

håber det var uddybende nok

carsten
Avatar billede rtl Nybegynder
22. oktober 2003 - 23:29 #12
Tak for svarene, det var lige det jeg kunne bruge. Jeg har tænkt mig, at bruge den hjælp c-holst og morten b har givet, så pointene bliver delt mellem jer.
Endnu engang tak for hjælpen!