Avatar billede cybermouse Nybegynder
21. oktober 2003 - 19:46 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Fysik, Det skrå kast

Sidder fast i en fysik opgave der skla afleveres i morgen, og er ved at være desperat så bare nogen kan give mig et hint, til at komme videre, ville jeg blive glad.
****opgave****
En genstand affyres med vandret begyndelseshastighed V0. Genstanden affyres fra en platform 8,4m over jordoverfladen, og den rammer jorden 12m fra platformen.
****opgave slut****

****spg. start****
Hvor lang tid går der, fra genstanden affyres, til den rammer jorden?
****spg. slut****

****forsøg på tegning med tegn start****
|------> V0
| -
|      -
8,4m      -
|          -
|            -
|----12m------
****forsøg på tegning slut****
altså kugle´n kastes afsted fra platformen som er 8,4m oppe i luften og lander 12m fra platformen, vi regner ikke med luftmodstand og andet af den slags, kun tyngdekræften på 9,82m/s^2, jeg har en ide om man kan sætte vinklen til 0, men er ikke sikker håber nogen kan give et råd som kan gøre mig i stand til at løse opgaven, sig til hvis jeg ikke har forklaret godt nok, så prøver jeg igen, giver mange point da jeg gerne vil have svaret i aften.
Avatar billede baloose Nybegynder
21. oktober 2003 - 19:52 #1
Der går lige så lang tid som hvis genstanden bare faldt lodret ned!
Avatar billede area404 Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:12 #2
Se om du ikke kan finde noget her http://studi.dk/opg/pdf/o156.pdf eller her http://www.studi.dk/opg/pdf/o1277.pdf
Avatar billede nmh Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:14 #3
Det er formlen s=1/2*g*t^2 du skal bruge.
Her er s=8,4m og g er 9,82m/(s^2).
Du får så tiden til
t=sqrt(2*s/g)=1,31 sek
Avatar billede cybermouse Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:14 #4
fandt et andet eksempel et andet sted, men i kan have ret, så i må deles om point :-)
Avatar billede cybermouse Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:15 #5
hov, sorry nmh så dit svar efter jeg havde trykket accept :-(
Avatar billede area404 Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:15 #6
tak...
Avatar billede nmh Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:17 #7
Hvis du vil argumentere for at det tiden det tager at falde lodret ned, skla du blot se på de udtrykkene for hvor genstanden er henne til tiden t:
x=v0*t
y=y0-1/2*g*t^2
her er y0=8,4m
Den rammer jorden, når y0 er 0.