Avatar billede durd Nybegynder
21. oktober 2003 - 17:54 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Start winXP automatisk efter computeren har været lukket ned!

Jeg kunne godt tænke mig at min Windows XP maskine kunne lukke automatisk ned f.eks. når klokken var 3 om natten og at den så når klokken blev 7 automatisk startede op igen. Hvordan gør jeg dette?

Altså hvordan starter man en computer automatisk uden at røre den når den er slukket?

Jeg har hørt om noget der hedder "Wake On Lan". Måske var det en idé? Kom med nogen ideer..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 17:58 #1
fik du ikke nok programmer i dit sidste spm..??

skal du lave et"wakeup on lan" skal du bruge en lille ledning fra netkortet til bundkort.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. oktober 2003 - 17:59 #2
Ved "wake on lan" skal du sende en såkaldt "magic packet" fra en anden pc på samme netværk. Så hvis du kun har en pc, så dur det ikke.

Men hvis nu man f.eks. har en Server stående på samme subnet, så kan man sætte den til at "fyrer" magic packets afsted på bestemte tidspunkter.

Jeg tror ikke det kan lade sig gører når maskinen er helt slukket. Ikke med mindre BIOS understøtter det, og det er der faktisk nogen der gør.

MEN, hvorfor vil du lukke PC'en ned for 4 timer. Bare lad svinet kører!!! :-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 17:59 #3
men så er der jo en maskine i et netværk der skal kontakte den.
Avatar billede mcbear Nybegynder
21. oktober 2003 - 18:00 #4
Du kan evt. prøve at kigge i biosen på computeren. (typisk ved at taste delete eller f10 under opstarten (alt efter fabrikatet).
Her kan der så være en mulighed for at du kan angive et tidspunkt din computer skal tænde på.
Der er meget forskelligt fra fabrikat til fabrikat om det er muligt, og hvor i bios det i givet fald skal angives.
WakeOnLan vil sige at du via netværket sender et tænd signal til din pc's netværkskort, det er også en mulighed, men kræver jo så at du har en anden pc (helst på samme subnet) der kan sende en tænd kommando.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 18:01 #5
lav "wakeup on keyboard", så skal du bare røre tastaturet, og den tænder, og brug et af de programmer fra tidliger spm. til at lukke den.
http://www.eksperten.dk/spm/416896
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 18:04 #6
ellers køb et "ur", man stikker i stikkontakten..O)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. oktober 2003 - 18:07 #7
-> bartfreak: HAHAHA LOL
De er billig i Silvan for tiden.

-> mcbear:
Du kunne da bare ha kopieret min kommentar ind i dit svar
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 18:08 #8
klart, intet nyt i det..
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. oktober 2003 - 18:56 #9
her er freeware til at lukke ned med :)
http://www.ampsoft.net/
http://www.ampsoft.net/files/WinOFFSetup.exe
http://www.ampsoft.net/files/WinOFF.zip

AMP WinOFF 4.10

AMP WinOFF is a utility to shut down Windows computers automatically, with several working ways. Some of its features are:
Shut down the computer at certain hour (e.g. at 12:00).
Shut down the computer in several minutes (e.g. in 15 minutes).
Shut down the computer when the CPU becomes idle.
Several types of shut down (shut down, restart, log off, power off, suspend, hibernate and lock computer).
Option for hang up the modem instead of doing a shut down.
Option for set a password to protect the access to the configuration.
Complete command line support for batch process.
Option for capture the desktop and/or execute a program before the shut down.
Option for start with windows, for daily programmed shut down.
Immediate shut down and computer lock from the traybar icon menu.
Option for show an alert window, which allow the cancellation of the shut down.
Works with Windows 9x/Me/NT/2000/XP.
Dual English/Spanish version.
Avatar billede durd Nybegynder
21. oktober 2003 - 19:49 #10
Mcbear >> Jeg har prøvet at angive hvornår min maskine skal starte og det virker ikke rigtigt. Kan man ikke starte en maskine med Wake On Lan. Bare udefra. Altså over nettet. Det ville være en mulighed, hvis det kan lade sig gøre?
Avatar billede mcbear Nybegynder
22. oktober 2003 - 11:24 #11
Det er ikke så lige til at starten man maskine via wakeonlan, hvis man ikke sidder på samme subnet. Det kræver nemlig at man sender en broadcast til alle netkort på subnettet, og det er ikke så nemt fra et andet subnet, og slet ikke via Internettet (hvis det er det du vil)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. oktober 2003 - 11:34 #12
Du kan sagtens sende et WakeOnLan signal fra internettet. Men hvad skal du bruge det til???
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:34 #13
man kan sætte den til tlfén..og ringe..O), så tænder den osse med "wakeup on lan", men ja, hvorfor...?
Avatar billede durd Nybegynder
22. oktober 2003 - 16:41 #14
fordi jeg godt vil vide hvordan man gør det for at udvide min horisont og fordi jeg godt vil have min computer til at lukke ned når det bliver aften og starte op igen når det bliver morgen, så jeg sparer strøm :)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. oktober 2003 - 17:55 #15
Ska vi lige opsummere.....

Du kan nemt få et program til at slukke for PC'en. Eller du kan selv gøre det inden du går i seng :-)

Det er opstarten der er lidt mere kompliceret, efter at vi er gået over til ATX.
Der er 2 muligheder:
1) Bios Boot (altså en timer i bios der kan gører dette)
2) WakeOnLan, som kræver en anden PC, der er tændt hele tiden, til at starte den op. Om den PC står på lokalnettet eller på internettet er ligemeget.
Til det bruger man et program der sender Magic Packets afsted. Det kunne f.eks. være WOL som fåes til både windows og Linux. Dette program skal så kører som CRON-job på det tidspunkt hvor den skal tænde.
Avatar billede durd Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:54 #16
Aarh der var noget spændende.. Jeg undersøger lige om min Bios har en timer til at starte automatisk op og så vender jeg tilbage..
Avatar billede cp1 Nybegynder
23. oktober 2003 - 00:35 #17
hhhmmm det stod i Kommentar nr 2 fra ( bjuhl )...
Avatar billede durd Nybegynder
23. oktober 2003 - 01:37 #18
ja det er jeg da godt klar over. det var jo det jeg svarede på :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
25. oktober 2003 - 19:41 #19
fandt du ud af det..O)
Avatar billede durd Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:10 #20
Mange tak for hjælpen. Det lykkedes!