Avatar billede aros Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:14 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Mandrak install problem

Er rimelig ny indenfor linux, så bær over med mig :O)

Når jeg forsøger at installere Mandrake 9.1 kommer flg fejlmeddelelse i starten: "Could not uncompress second stage ramdisk. This is probably an hardware error while reading the data. (This may be caused by a hardware failure or a linux kernel bug)"

Til hjælp kan jeg nævne at jeg bruger en bærbar Compaq Presario 14xl453.

Er der en anden udgave af linux jeg hellere skal bruge istedet for mandrake?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:28 #1
Red Hat 9 kan jeg varmt anbefale....
Avatar billede aros Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:28 #2
ok, har bare fået anbefalet mandrake fremfor redhat, da det skulle være lettere at bruge
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:37 #3
Hvis det er installationen og den grafiske brugerflade, så er RH ligeså god. Det er de faktisk alle idag, måske Debian undtaget.
Avatar billede aros Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:44 #4
ok, sidder og kigger på deres hp lige nu, og overvejer at hente den ned....
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. oktober 2003 - 16:48 #5
Go fornøjelse!
Avatar billede manga Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:41 #6
Prøv evt. at trykke F1 ved opstart og under boot: taster du alt1 for at loade en anden kerne ind
Avatar billede JoeX2 Praktikant
21. oktober 2003 - 23:10 #7
Prøv at kopiere filen 'cdromdrev:\Mandrake\base\mdkinst_stage2.bz2' til harddisken (i windows). Bare for at se om det kan lade sig gøre.

(Har du nok RAM?)
Avatar billede aros Nybegynder
22. oktober 2003 - 08:48 #8
Joex2> Jeg har ikke windows installeret på maskinen..... men kan selvfølgelig se om jeg kan få den bootet op i dos....

Jeg har 128MB ram
installeret
Avatar billede aros Nybegynder
22. oktober 2003 - 08:50 #9
manga> Har lige prøvet jeg får flg. fejlmeddelelse: "We now use kernel pcmcia support and this won´t work with a 2.2 kernel"

Nogen forslag?
Avatar billede aros Nybegynder
22. oktober 2003 - 08:53 #10
Manga> løste sig ved at trykke enter :o)
Men den kommer nu med flg. fejl "I can't find a valid filesystem (tried: ext2, vfat, reiserfs).

Hvordan får jeg det filsystem oprettet på hd'en??
Avatar billede JoeX2 Praktikant
22. oktober 2003 - 16:19 #11
Jeg fandt ikke ud af om duu har prøvet at kopiere filen '\Mandrake\base\mdkinst_stage2.bz2' fra installations cden til harddisken. Det synes jeg lige du skulle prøve.

Filsystemet på harddisken bliver først oprettet under den grafiske del af installationen (og der er ingen grund til at oprette den før det).

Hvordan starter du installationen? Starter du den fra diskette eller cd?
Hvor gammel er en Compaq Presario 14xl453?
Og hvor meget RAM har den?
Avatar billede manga Nybegynder
22. oktober 2003 - 16:56 #12
Under installationen kommer du til et punkt der hedder noget i retning af " partitioning drives" ... sådan ca,
hvor du skal oprette dine linux partitioner og formatere dem
Avatar billede aros Nybegynder
22. oktober 2003 - 17:58 #13
joex2> Jeg har ikke prøvet at smide indholdet ind på harddisken.
Harddisken er helt ren (der er ikke installeret noget endnu), så jeg skal lige have fremskaffet mig en bootcd (har ingen diskdrev)

Den er ca. 3 år gammel og har 128MB ram
Avatar billede JoeX2 Praktikant
22. oktober 2003 - 21:17 #14
Så er RAM mængden fin. Jeg ville have dig til at kopiere filen for at se om dit cdrom drev kunne læse cden. Der er nogengang at en (slidt) brænder brander cden "utydelig" så nogle (slidte) cdrom drev har svært ved at læse den. Så vil installationen fejle på mere eller mindre tilfældige tidspunkter. Det sker sjovt nok tit, når man installere styresystemer, som er kopieret. Der er ikke noget mere træls end at bruge en måned af sit liv på at finde ud af at det er cden eller drevet der kun næsten virker.

RAM mængden er helt fin.
Avatar billede aros Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:14 #15
Joex2>Jeg har lige kigget på cd'en, der er ikke en fil, der hedder det du nævner. jeg har en der hedder mdkinst_.bz2 er det den??
Hvad skal jeg gøre med den, når den er kopieret til hd'en?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
25. oktober 2003 - 15:51 #16
Jeg ville såmænd bare have dig til at kontrollere cdrom drevet og cden. Eftersom du sagten kunne læse filen, fejler det ikke noget.

Ja filen hedder i virkeligheden '/Mandrake/base/mdkinst_stage2.bz2'. Det er en halv stor fil, som indlæses kort før den grafiske del af installationen. Jeg har forstået på dig at du ikke har set denne del af installationen endnu, og så kan det være fordi denne fil ikke kan læses.

Du skal ikke hænge mig op på det, men jeg tror WinZIP kan læse filen og vise indholdet, men det hjælper os jo ikke videre.

Passer det at du ikke har set den grafiske den af installationen?
Stopper installationen det samme sted hver gang?
Avatar billede aros Nybegynder
26. oktober 2003 - 09:47 #17
Installationen stopper det samme sted hver gang, og jeg har ikke set nogen grafisk installation overhovedet.......
Avatar billede JoeX2 Praktikant
27. oktober 2003 - 17:30 #18
Hvis vi skal prøve at lokalisere din fejl nermere bliver jeg nødt til at bede dig om at gøre noget lidt mere avanceret.

Jeg er bare bange for at det vil være spild af tid, da jeg er næsten sikker på at der drejer sig om hardware fejl (som i lortet virker ikke). Prøv at installere windows på computeren og efterfølgende kopiere hele mandrake installations cd'en ind på computerens egen harddisk.

Hvis du gør det vil jeg fortælle hvordan man starte installationen fra computerens egen harddisken. (virker ikke med ntfs filsystemet).
Avatar billede aros Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:02 #19
hvad gør jeg så, når jeg har kopieret cd'en ind på hd'en?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
29. oktober 2003 - 16:45 #20
På installations cden findes en mappe der hedder dosutils. Iden mappe er et program, som hedder rawwrite. Det er både en dos og windows version. Det bruges til at kopiere et billede af en diskette til en diskette. Derved kan du stå i et styresystem og lave en opstartsdiskette til et andet styresystem.

I mappen images findes et billede som hedder hd.img. Det image kan bruges til at installere fra en harddisk og ikke bruge cden. Prøv at lave den diskette og start computeren på den. Så om du kan guide installationen ind i den mappe hvor du har gemt cdens indhold. Hvis dette gør at du kan få den grafiske den af installationen til at starte, så prøv at kopiere cd 1 og 2 ind på harddisken også. læg mærke til at alle 3 cd'er har den samme mappe, som hedder Mandrake, men at udermapperne har forskellig nummer. Det eneste du skal bruge fra cd 2 og 3 er undermapperne til Mandrake.
Avatar billede aros Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:56 #21
Et problem, har kun et usb-diskettedrev, og det kan man ikke boote fra... er det muligt at lave en netværksinstallation?? Så jeg har filerne liggende på et netværksdrev, og så kører dem derfra på en eller anden måde????
Avatar billede JoeX2 Praktikant
30. oktober 2003 - 21:11 #22
Du har en compaq uden diskette drev? Jeg bruger heller aldrig mit. Du kan godt lave en installation fra ftp eller http server, dertil bruges den diskette billede som hedder network.img. Det hjælper bare ikke da du stadig ikke kan starte via diskette.

Mandrake understøtter både opstart via netværk og USB-lagringsenhed. Alle servere jeg har kontrol over er installeret over netværk, da de hverken har cdrom eller diskette drev. Opstart via netværk er bare ikke det letteste i verdenen, men hvis du er frisk så....

Installation fra USB har jeg aldrig prøvet, så der har jeg ingen erfaring. (Kunne ellers være sjovt/praktisk).

Det du skal bruge til en netværksopstart er følgende:
- Computerens BIOS skal have PXE boot aktiveret (En metode til at indlæse et opstartsprogram under boot sekvensen (Er ikke det samme som WakeOnLAN)). Det er langtfra alle computere der understøtter dette.

- En anden computer, hvor "opstartsdisketten" er. Det skal være indholdet af den image, som hedder network.img på installations cden.

- En DHCP server, som du kan indstille til at konfigurere opstarten af den computer du vil installere på.

En TFTP server, som understøtter TSize. Jeg kender ingen til Windows, som understøtter dette, men hvis du har Mandrake installeret på en anden computer, kan du installere den TFTP server der følger med.

- En ftp eller http server, som skal bruges til at uploade resten, når den grafiske del af installationen er kommet i gang.

- Jeg anbefaler at der kun er de 2 computere på dit netværk under installationen. Du kan fx benytte et krydset netkabel.

En installation tager ikke længere tid via netværk, og jeg kan godt sende alle du konfigurationsfiler du skulle have brug for til serverne, samt alle kommandoer.

PS: Jeg anbefaler at du installere Mandrake på en anden computer. Denne computer skal så bruges som ftp, DHCP og TFTP server. Har du ikke andre computere, anbefaler jeg dig at du arrangere et "møde" med et medlem fra din nærmeste LUG. Du kan finde den på denne side: www.lug.dk .
Avatar billede aros Nybegynder
07. november 2003 - 13:47 #23
hmm... tror jeg kontakter den lokale lug.... det her vil bare ikke, men tak for forsøget....