Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:37 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

to udgaver af xp

Jeg har haft blaster c ormen, den ødelagde mit internet!! Hvergang jeg gik på nettet og der kom et nyt vindue op, gik det hele i stå!! Jeg har derfor installeret xp på ny.. Mit problem er bare at nu er der 2 udgaver af xp.. Hvordan sletter jeg den gamle udgave uden at beskadige den nye udgave?????
Pia
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 14:40 #1
find filen Boot.ini, den ligger i C:\ ellers søg på den i skjulte filer og mapper
kopier den herind, så kigger vi lige om den er i orden

Sådan skal der stå, hvis du har windows xp home og det ligger på c-drevet

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 14:40 #2
men er du i tvivl, så kopier den herind
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:46 #3
skal jeg finde den i den nye eller gamle xp??? hvis det er den gamle kan jeg ikke kopiere den for så skal jeg slukke computeren!!!
Pia
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 14:47 #4
Misforstod dig lidt...

Hvis det ligger på samme drev, så kan du ikke slette et af dem...

Den måde ovenover gør bare at du ikke møder det spg om hvilke styresystem du vil logge ind på..

Hvis du vil af med det gamle, skal du lave en ny formatering
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:49 #5
er det ikke på samme drev når der står: (når jeg tænder computeren) hvilket operativsystem vil du vælge?
Så står der at der er 2 udgaver af xp!!
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 14:51 #6
find filen Boot.ini, den ligger i C:\ ellers søg på den i skjulte filer og mapper
kopier den herind, så kigger vi lige om den er i orden

Så kigger jeg lige på det...
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:57 #7
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 15:10 #8
Du skal fjerne det her(de 2 nederste linier)

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:12 #9
hvad sker der så?? fjerner jeg så den gamle udgave af xp??? sletter jeg også den nye??
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 15:15 #10
som jeg skrev, sletter den ikke din windows, den gør bare at du ikke for muligheden for at vælge..

Hvis du har begge windows på samme disk, kan man ikke fjerne den ene, så skal du slette begge 2 og installer en ny..

Hvis du har det på 2 forskellige drev kan det godt lade sig gøre...
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:17 #11
men optager den første xp plads??
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 15:18 #12
ja, det gør den... helt præcist hvor meget er jeg ikke sikker på..
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:19 #13
er det bedste mon ikke at jeg får slettet begge xp og geninstallere den på ny?? Hvis ja, hvordan får jeg slettet dem?? Og vil det kunne lade sig gøre at slette dem helt??
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 15:29 #14
Det vil jeg klart anbefale...

Installering/Repair:
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R) vælg L

6: lav kaffe

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:34 #15
lyder som meget indviklet (er jo ikke ligefrem en it nørd "G") men jeg tror sgu jeg prøver.. meeeeen et allersidste spørgsmål før jeg printer dit lange svar ud og slukker min computer: kan jeg også gøre det når det nu er at min xp ligger på en brændt cd???? Så skal jeg nok lade være med at spørge mere!!! tak
Pia
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 15:36 #16
ja, det skulle være det samme...

bare sørg for at du booter fra din cd-rom drev. og husk at vælge L for at slette hele drevet.

Held og lykke...
Avatar billede bygdin Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:37 #17
tak for svar jeg prøver...
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 15:40 #18
Takker for point *S*

Du vender bare tilbage, hvis der opstår problemer