Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

vedr. optagelse af lyd fra computuren hvor lydkortet allerede er

Hej,

Jeg bruget en internet baseret telefon system, Dialpad, til at ringe op til et telefonsystem i Canada hvor man sige noget til systemet og så leverer det automatisk informationer tilbage til en.

Dette virker fint og jeg kan godt høre hvad hun siger og min mikrofon i mit headset fungerer fint.

Jeg ønsker at optage denne samtale så jeg kan spille samtalen for et større publikum. Min første indskydelse vil være at finde en sound recorder og så blot optage alt hvad der bliver spillet på lydkortet. Jeg har prøvet dette med et program men fik her en besked om at lydkortet allerede var i brug, hvad skal jeg gøre? Hvordan løser jeg problemet, evt. en anden metode?

Er der nogen der kender en freeware sound recorder ( må godt være en trial så længe den kan optage rimelig god kvalitet i mere ca.7 min)

/ J
Avatar billede pedepede Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:44 #1
Har du brugt windows (hvis det altså er windows du bruger) indbyggede Sound Recorder? Den burde fint kunne gøre det. Forstår ikke hvorfor du får den fejlmelding?!!!?
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:53 #2
nej, jeg har ikke Sound recorder fra windows liggende..

Dette jeg kan gøre er at starte sound recorderen op først og så derefter ringe op, men det der så sker er at Dial pad'en automatisk ligger på, så har jeg ikke nogen forbindelse til Canada, hvad skal jeg gøre?
Avatar billede pedepede Nybegynder
21. oktober 2003 - 13:01 #3
Hvad hedder den recorder du bruger? Og hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
21. oktober 2003 - 13:21 #4
Windows 2000 NT, det er ikke bare en recorder men flere. Jeg har prøvet tre stks. freeware og så den som findes i WEBEX
Avatar billede pedepede Nybegynder
21. oktober 2003 - 16:58 #5
Hvis du har prøvet 3 recordere og ingen af dem fungerer, tror jeg ikke det er her fejlen ligger. Men hvis du skal have noget topprof software til at optage med, er Steinberg Wavelab, Protools eller Soundforge noget af det ypperste, og overgår fuldstændig hvad jeg tror du har af krav. Jeg mener alle fås i trial eller neddroslede versioner.

Måske skulle du prøve nogle af de andre programmer til internettelefoni og se om resultatet bliver det samme. Messenger er jo lige ved hånden...
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2003 - 20:15 #6
Det nemmeste er at bruge den indbyggede lydoptager. Du installerer den automatisk når du installerer win2000.
Den ligger under Tilbehør>Underholdning  og hedder  Lydoptager.
Den er nemlig ligeglad med om der er en anden enhed der anvender lydkanalen - den stikker bare "snablen" ind og tapper lyden.
HenningA
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
22. oktober 2003 - 10:09 #7
nej, jeg har ikke lydoptageren på min computer og jeg kan ikke installere den via kontrol panelen, kan man gå via Microsoft.com?
Avatar billede henninga Novice
23. oktober 2003 - 00:18 #8
Det tror jeg ikke - den ligger som et windows komponent på cd'en.
Under Kontrolpanel>Fjern-tilføj programmer og så windows komponenter og enten underholdning eller Tilbehør.
Men jeg kan godt nok heller ikke finde den i min Windows XP under Komponenter. Jeg er sikker på den er i 98.
Og den er installeret på min xp pro.

Har du iøvrigt læst dette om lydkort:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;273883

HenningA
Avatar billede kimbimmer Nybegynder
05. november 2003 - 20:29 #9
Problemet ligger i lydkortet + softwaren... det program du bruger til DAILUP til CA lægger beslag på både "høre" og "optage" funktionen... her er det så at lydkortet går i panik (driverne er ikke skrevt til at kunne behandle begge dele på samme tid ( fuld DUPLEX ).

Windows programmer har OFTE dette problem. Bruger man som jeg er MEGET dyrt lydkort til PRO optagelser ja så kan jeg f.eks ikke køre optage-programmet og mediaplayer på samme tid da et af programmerne optager styringen af lydkortets drivere..

En løsning er at optage på f.eks en minidisc eller båndoptager og afspil herefter ind i computeren igen og optag via et optageprogram. Så kan du gemme filerne på din computer og afspille dem der fra !

Mvh
Kim
Avatar billede wickedd Juniormester
05. november 2003 - 20:31 #10
Hmmm... Underligt at der ikke er nogen der har spurgt dig om hvilket lydkort du har.. Så det vil jeg gøre - Hvilket lydkort har du?
Avatar billede mathiasrav Nybegynder
05. november 2003 - 20:42 #11
Ok, hvis du er sikker på, at dit lydkort understøtter (eller hvad man kalder det) full duplex, så åben sndvol32.exe (Start > Kør > sndvol32.exe > Ok), tryk Indstillinger > Egenskaber > Tryk på Indspilling > Vælg alle til > Tryk Ok, og en masse nye valg muligheder i hoved vinduet skulle der komme nogle nye valg muligheder. Tryk på vælg ved Stereo / Mono mix el. Wave-out el. Telefonlinje (hvis du er sikker på at samtalen går ud fra denne linje) (af disse tre findes kun Wave-out i Win98 og derfor måske også kun den i Win 2000 NT), luk vinduet og start sndrec32.exe (Start > Kør > sndrec32.exe > Tryk ok), tryk på optage knappen og begynd samtalen. Når samtalen er færdig, tryk på stop knappen og vælg Filer > Gem og vælg et sted og gemme samtalen, og så har du en wave samtale med "Dialpad"! Hvis der gik lang tid fra du klikkede Optag til samtalen startede, kan der være meget stilhed i starten (og vice versa ved slutningen), så start sndrec32.exe igen, hent filen og scroll hen til lige før samtalen starter, tryk Rediger > Slet op til nuværende position, gem wave filen, og stilheden er forsvundet.

Denne (næsten-) tutorial burde kunne forståes af næsten alle ;)