Avatar billede brianbad80 Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem to computere via switch

Hej!

Jeg deler en internetforbindelse med min overbo. Ledningen ned til mig kører igennem en switch oppe fra ham (tror jeg – ellers hub). Denne ledning har jeg koblet til min egen switch og videre til min stationær og min bærbar.. nu har jeg endelig fået det til at virke så jeg både kan gå på nettet med min bærbar og stationær på samme tid..

Men jeg kan ikke oprette en netværksforbindelse (LAN) mellem mine 2 computere via switchen (når jeg går ind under netværkssteder og arbejdsgruppecomputere og klikker på den computer jeg vil forbindes til, vises fejlmeddelelsen:

Golden2/Golden1 (mine computernavne) er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens netværksadministrator for at finde ud af om du har adgangstilladelse.
Netværkstien blev ikke funder

Det virker umiddelbart ikke til at der er noget galt med den fysiske forbindelse, da knapperne på min switch lyser som om alt er i orden og da der står at forbindelsen er aktiveret under netværksforbindelser i Windows.

Jeg har prøvet at ændre navnet på computerne, køre netværksguiden igen og igen og nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre for at netværket skal kunne fungere via switchen ???

PS: Kører windows XP prof. på begge computere

Med venlig hilsen
Allan Sørensen
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:26 #1
Har du givet en tilladelse via XP firewall?

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:29 #2
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:38 #3
Du skal installere IPX protokolen.

Ved du hvad jeg mener? Ellers skal jeg lige forklare dig nærmere.
Det er ikke nok kun at kører TCP/IP når i deler internetforbindelsen vi Hub/Switch. For hvis ikke jeres IP'er ligger i samme IP-range, kan i ikke se hinanden på LAN, men i kan stadig være på nettet hver for sig.

/bjuhl
Avatar billede z1n Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:53 #4
er der udskriftsdeling og microsoft klient på dem ?.... kan de pinge hinnanden ?

prøv at start->kør->\\golden2 fra golden1 maskinen....
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:33 #5
En løsning er at installere to IP'er (interne) på netkortene i både stationær og bærbar og bruge dem sammen med IPX til at etablere LAN.

Ellers vil du opleve at forbindelsen mellem de to skal en tur omkring Internet for at skabe forbindelse. Og det er jo pokkers langsomt i forhold til 10/100Mbit Ethernet. Samt at den mulighed tilsyneladende er blokkeret hos jeres fælles ISP.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:37 #6
Læs denne artikel om Lokalnetværk med IPX/SPX og NetBEUI. Her findes også beskrivelse af flere IP'er på samme netkort
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:54 #7
Det er lidt nemmere med en simpel IPX istedet for flere ip'er.
Avatar billede brianbad80 Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:36 #8
tak for hjælpen. Det gik smertefrit... jeg kan bare stadig ikke finde min stationær fra min bærbar, men omvendt virker det fint!