Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:10 Der er 2 kommentarer

IT-brug på (kunst)museer - hvor?

Jeg er i midten af et opsøgende arbejde, hvor jeg leder efter danske museer, der benytter sig af it-medier i formidlingen af det udstillede til de besøgende. Særlig interesse har jeg i at finde frem til kunstmuseer, som på en eller anden måde benytter it-mediet til at formidle kunstværkerne til de besøgende. Jeg har endnu ikke fundet et eneste museum i Danmark, der benytter IT til dette formål. Med it-medie mener jeg computerbrug i en bred forstand: Det kan være informationsstandere, guides rundt i museet, "intelligente" systemer, PDA'er, etc.

Jeg leder _ikke_ efter følgende:
- Lydguides i form af høretelefoner
- Hjemmesider, med mindre de benyttes i museumslokalerne.

Jeg søger som sagt info om kunstmuseer, men kulturhistoriske museer og naturvidenskabelige museer er også interessante for mig at få et tip om. Skriv gerne lidt om hvordan museet konkret benytte IT-mediet i formidlingen af det udstillede.

Jeg arbejder på et universitetsprojekt om IT-brug i danske museer, det er årsagen til mit spørgsmål.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:20 #1
Du kan helt sikkert finde noget her: http://www.experimentarium.dk/

/per
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2003 - 20:09 #2
Det eneste jeg kan komme på, er hvor selve kunsværkerne benytter IT til at udtrykke sig og give oplevelser.
Men et museum med permanente IT-installationer kan jeg ikke komme på.
HenningA