Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:13 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Formatering af computer?

Hvis jeg vil have formateret min computer helt, hvad skal jeg så gøre? Jeg har hørt at man let kan formatere sin computer men så er den ikke formateret 100 %. Skal man i DOS for at formatere sin computer 100 %? og hvordan gør man?
Avatar billede fromsej Praktikant
21. oktober 2003 - 10:17 #1
Hvilket styresystem skal du have ind bagefter?
Der er flere muligheder for at slette den helt.
Avatar billede jonas82 Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:22 #2
Skal den formateres for at dataene ikke skal kunne genskabes, eller skal den "bare" formateres for at lægge styresystemet ind forfra og starte på en frisk?
Avatar billede scrambler Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:24 #3
Hvad mener du med at formatere 100%? Mener du at indholdet fysisk skal slettes (også kaldet secure erase) frem for blot en overfladisk formatering?
Hvis dette er tilfældet kan du bruge et program som f.eks. Patition Magic der besidder en secure erase funktion.

Hvis du bare mener du vil ha smadret alle partitioner og lavet en fuld formatering (ikke quick) så skal du bare anvende fdisk (findes på en win9x boot diskette) til at fjerne alle partitioner, oprette de ønskede igen og herefter bruge format kommandoen (også fra en bootdisk) for at få den fuld formateret. Dette virker dog kun hvis du vil ha lavet FAT/FAT32 partitioner og ikke ved f.eks. NTFS.
Avatar billede scrambler Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:27 #4
Bemærk i øvrigt at hvis det er førstnævnte du ønsker at opnå, så skal du ikke stole for meget på diverse programmer der kan lave secure erase hvis det er følsom data du vil fjerne. De gør at recovery programmer ikke kan genskabe data, men hos professionelle selskaber der genskaber data, kan data ofte stadig genskabes efter såkaldte secure erases.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:47 #5
skal du installere xp..bagefter, så gør xp-cdén det hele for dig..O)
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:19 #6
den skal formateres så data ikke kan genskabes
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:19 #7
kan det ikke gøres i DOS
Avatar billede fromsej Praktikant
21. oktober 2003 - 11:21 #8
Det afhænger af, hvad du mener med ikke genskabes, hvis det bare er for at tømme disken, booter du på en win98 bootdiskette, og skriver Format C:
Data vil kunne genskabes med de rette værktøjer, den eneste 100% sikre måde er at destruere disken godt og grundigt.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:22 #9
jeps..

med en startdiskette..formater c:, når du står på a.
:O)

hvis du ikke har en , kan du hente 1 her..  http://www.bootdisk.com/
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:26 #10
ja, man(profesionelle) kan se optil 7 formarteringer tilbage.

Så skal den være helt ren, er det feks. killdisk. Det ovskriver hdén med 000 ...
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:05 #11
kan jeg ikke formatere computeren, så data ikke kan genskabes uden af at skulle hente nogle programmer fra internettet, såsom www.bootdisk.com?
Avatar billede fromsej Praktikant
21. oktober 2003 - 12:07 #12
Det korte svar, NEJ
Kan du ikke forklare helt præcist hvad der skal ske med den harddisk efter en formatering, det er altså svært at regne ud hvad du mener.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:07 #13
denne killdisk ligger den på computeren. Og hvis destruere disken er den så ødelagt?
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:09 #14
min computer skal være 100 % ren , ingen ting skal være tilbage på den
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:10 #15
hvad skal jeg gøre helt præcist: trin for trin?
Avatar billede fromsej Praktikant
21. oktober 2003 - 12:14 #16
Hvilket styresystem skal du have på den bagefter?
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:08 #17
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:12 #18
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
26. november 2003 - 15:21 #19
tak
Avatar billede scrambler Nybegynder
26. november 2003 - 15:29 #20
Havde bartfreak ikke fortjent pointene nu når hans svar var korrekt?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. november 2003 - 17:26 #21
enig med scrambler..men det er typisk kvinder..
Avatar billede scrambler Nybegynder
27. november 2003 - 17:37 #22
Det er så måske at gå for vidt, men synes godt nok det er flabet. Og det er sq ikke fordi det er første spørgsmål hun smider her så det er ikke pga. hun er nybegynder. Prøv lige at tage dig sammen og gi bartfreak de point han fortjener! Men ok på den anden side får hun forhåbentlig ikke hjælp herinde mere hvis hun bare ignorerer det.