Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:28 Der er 67 kommentarer og
1 løsning

lydkort: driveren er på cd-rom, men virker ikke

Hej
Jeg formaterede min hardisk for et stykke tid siden, og siden da har mit lydkort ikke virket. Den siger at der mangler en driver. Mit lydkort hedder soundmax, og jeg har driveren liggende på en cd-rom, men hver gang jeg installerer den er der intet der ændrer sig. computeren bliver ved med st spørge efter en driver. Når man går ind på enhedshåndtering er der et spørgsmålstegn ud for PCI Multimedia Audio Device
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:35 #1
Og du installerer den via opdater driver fra 'spørgsmålstegnet'... Er det et onboard kort eller et indstikskort?

/KaptajnB
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:36 #2
hvad er onboard og indstikskort
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:36 #3
fandt dette..??
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/ntsound.htm

men du bliver nødt at skriver noget mere om din maskine..
Hvilke os..m.m..:O)
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:38 #4
hvad vil du vide om maskinen
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:38 #5
onboard= integreret..altså født med lydkort på bundkortet

indstikskort = er et pci kort..et lydkort du sætter ind i maskinen.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:39 #6
os = styrersystem..O)
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:41 #7
ved enhedshåndtering står der at det er pci der mangle driver, men da vi købte computeren sad lydkortet der allerede så jeg tror onboard og jeg hav win 98
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:44 #8
kig bagpå, hvis udgangen (lyd) er seperat fra de andre stik...er det et kort..hvis ikke er det onboard..O)
men prøv dette program, det kan fortælle dig alt om dit hardware, og der er osse driver links..O)
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

skriv ned hvilken lydkort enhed du har, og smid det herind..O)
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:50 #9
mener du "med udgangen lyd" at der er to steder bagpå hvor man kan stikke et stik ind, for der sidder stikkene fra højtaleren. og hva skal jeg gøre på hjemmesiden
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:52 #10
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:56 #11
Gå i Enhedshåndtering og markér PCI Multimedia Audio Device - klik på Fjern og OK til Fjern.

Genstart maskinen. Windows vil sige, at der er fundet nyt hardware. Når den lederefter driver klikker på på "Har diskette/CD-Rom" og fodrer den med driveren fra din skive.
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:59 #12
hvordan virker programmet, jeg har downloadet det...
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:02 #13
Start aida32. Udvid plus-tegnet ud for Multimedie og klik på PCI/PnP Audio for at se oplysninger om lydkortet.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:07 #14
har du prøvet hvad halifax foreslog..?
det virker bare..O)

du "extracter" bare hele molivitten ned i en mappe..trykker på exeér filen.
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:08 #15
når jeg trykker på filen aida32 spørger den om hvilket program jeg vil bruge til at åbne filen aida32ee_385.zip. (hvilket filen rigtigt hedder)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:12 #16
har du ikke winzip..?
http://download.com.com/3000-2250-10161502.html
hvis du ikke gider at installere winzip.(95% har dette program).så tryk her..-> http://www.aida32.hu/download/aida32ee_385.exe
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:12 #17
Så har du hentet den zip'ede fil (pakket) i stedet for .exe-installationsfilen. Det havde været nemmere blot at klikke på den for at starte installationen af aida32.

Nu skal du have .zip-filen pakken ud, fx.med winzip, for atstarte installationen af programmet.
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:27 #18
jeg prøver at downloade exe. filen men hvad skal jeg vælge Enterprise System Information, Personal System Information eller Network System Information
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:28 #19
Gider du skrive, hvorfor metoden med at fjerne lydkortet fra Enhedshåndtering og installere det igen ikke duer??  Du afviste svaret.

Aida32 er et glimrende program til at få oplysning om, hvilket hardware der er i computeren. Så brug bare det.

Men jeg undres over, hvorfor driver fra din cd-rom ikke virker nu. Det har vel virket før du formaterede.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:29 #20
Vælg Personal
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:32 #21
ja halifax driveren fra cd-rommen har virket før, men jeg har installeret den op til flere gange nu, men hver gang jeg genstarter compueteren ber den om driveren igen til noget som den kalder PCI multimedia audio device, som forhåbentligt er lydkortet
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:34 #22
jeg har nu installeret aida32 og hva sker der så
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:37 #23
Hmm...  :)
Ved du om der på cd-rom'en ligger drivere til forskellige systemer, fx. Win98, Win2000,WinXP i forskellige mapper som går, at du måske ikke får fundet og installeret den rigtige driver til dit system. Det er ikke ualmindeligt, at man skal navigere sig frem til det rigtige sted for at få en fungerende driver kørt ind. Blot en mulighed.  :)
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:38 #24
Se indlæg  20/10-2003 18:02:57

Skriv så her hvad det præcist oplyser dit lydkort hedder.
Måske er der endda et link til hvor driveren kan hentes.
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:38 #25
der ligger kun to slags drivere til lyd den ene er til win98 og den anden til winNT4
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:42 #26
der står soundMAX audio drivers for windows
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:42 #27
hvad gør jeg når jeg har installeret aida32
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:52 #28
Er det i aida32 "der står soundMAX audio drivers for windows" eller måske snare "...audio device"

Det kan kun bruges til at få bekræftet, at dit lydkort er et SoundMAX. Og det vidste vi jo i forvejen.  :)

Det drejer sig mere om, hvordan du får driveren installeret og får det til at virke.

Fulgte der andre cd-rom'er med din PC end SoundMAX driveren?
Jeg tænker på om der mangler drivere til dit bundkort, som blev slettet da du formaterede, og som ikke er indeholdt i Windows98 installationen, men måske ligger på en anden cd.

Skriver computeren nogen om, hvad det er for en driver (fil navn) som den spørger om (som nævnt i dit spørgsmål).
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:56 #29
når jeg finder lyd kortet i aida32 står der: Intel 82801AA I/O controller Hub - AC'97 audio adapter
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:58 #30
og de andre cd'er der fulgte med har jeg installeret op til flere gange
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 19:13 #31
Står der "AC97 audio"? - Så er vi ovre i noget helt andet.
Er du sikker på den SoundMax cd-rom er til din PC??

Prøv lige atkikke med Aida32 et andet sted:
Udvid plus-tegn ud for PC. Klik på Opsummering og scroll ned og aflæs oplysning ud for Multimedie -> Lydkort.

Hvad står der?
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 19:24 #32
det er præcis det jeg har gjort og den cd kan kun være min for den kan ikke være kommet andet sted fra
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 19:24 #33
Intel 82801AA I/O controller Hub - AC'97 audio adapter. Det er det der står der
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 19:52 #34
Det er en hård nød at knække, hva'!  :)

1. Hvad hedder din pc (mærke og model)
2. Har du en manual til den

3. I aida32 udvis plus-tegn ud for Motherboard, klik på Motherboard og oplys hvad der står i højre side om Motherboard navn samt om Produckt information. Er her et link til at klikke sig videre til producentens hjemmeside?

Skriv alle informationer her.
Vi må have info om dit motherboard (bundkort). Jeg har mistanke om at det kan være med onboard AC97 lydchip og at en driver kan findes på producentens hjemmeside.
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:08 #35
ja mon ikke at det er en hård nød

1.Mærket er fujitsu siemens.
  Hvad mener du med model, måske er det C771. Det står på skærmen under
  mærket...

2.Ja jeg har en manual til den

3.Motherboard Egenskaber:
Motherboard Navn: DFI CW35-D/L/S

Ved produkt information står der: http://sj.dfi.com.tw/Product/xx_product_by_category_us.jsp?PAGE_TYPE=US&CATEGORY_TYPE=MB&ARCHIVED_FLAG=N&INDEX_TYPE=MB
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:09 #36
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:16 #37
det samme mobo, som min den gamle..O)
http://appsr.intel.com/scripts-df/Product_Filter.asp?ProductID=178
hvilket styrersystem..O)
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:19 #38
win98 er styresystemet. Den side du sendte bartfreak, hvad gør jeg på den. Jeg kører rundt i en cirkel og aner ikke hvor jeg skal downloade hvad :)
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:23 #39
bartfreak - Det problem blev jo ikke løst!!!  Spørger købte et andet lydkort. - Men tak for linket - hjælper bare ikke her.

DFI CW35 bundkort.
Vi er på vej. Skal bare vide om det er model D, L eller S.

I aida32 samme sted som Motherboard klik på chipset og fortæl hvad der står ud for Motherboard chipset (står øverst).
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:26 #40
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:28 #41
hvor står det?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:28 #42
aida ser mit gamle mobo..som ver. D, men det er L, faktisk skulle det ikke undremig at det er samme version..O)
Men jag finder da bare dem alle..O)
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:31 #43
bartfreak - Fint du hjælper. Men er du sikker på det er den rigtige, afhængig af om det er model D, L eller S. De bruger forskelling Intel chipset. Derfor kan de godt være ens til AC97 lyden, men er det ikek bedst at være sikker.

mizzk - Har du fundet oplysningerne under chipset?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:32 #44
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:33 #45
så vidt jeg kan se er de ens..links til den DL er ens.??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:34 #46
man kan ikke linke direkte..??
http://www.dfi.com/support1/download.asp
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:35 #47
find det under MB drivers..O)
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:40 #48
undskyld halifax...men jeg kan ikke finde ud af, at finde ud af, hvor jeg ser hvilken model det er
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:41 #49
prøv den her mizzk.. http://www.dfi.com/download/MOTHERBOARD_DRIVER/MB029A9S.ZIP

er 95% sikker på den virker..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:43 #50
og hvis det ikke er den, så sker der ikke noget...O)
men er næsten helt sikker på det er samme chipset, og ac-driver.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:47 #51
Driver til SoundMax hedder det samme til model D, S og L.

Gå hertil
http://www.dfi.com/support1/dlShow.asp

og hent filen MB029A98.ZIP  ved at klikke på den.

Bemærk at det er en .zip-fil (pakket). Brug Winzip til at pakke den ud med og installer den udpakkede fil.

I din Manual bør være et afsnit i retning af "How to install audio driver" -  Læs evt. det først.

Så er vi vist ved vejs ende.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:50 #52
hihi..halifax..

der er jo linket til den driver..O)

din driver er til 98..ikke SE..???
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:01 #53
halifax du har ret men bartfreak kom med løsningen først så pointene må desværre gå til ham
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:03 #54
takker..O)
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:19 #55
Ja, undskyld mig. Hvor er der noget jeg har overset???

Hvor står nævnt, at det skal være til 98SE?
Jeg ser info fra mizzk som "og jeg hav win 98"  -  så hvorfor dit hihi bartfreak??

Al den hjælp for at være helt sikker på den rigtige får mig godt nok til at tænke "Fan... stå i det"    :)
Pointene kunne være delt 50/50 eller 66/33 eller.....?
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:22 #56
Undskyld det er min første gang her. Jeg vidste ikke at man kunne dele pointene
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:30 #57
mizzk - Vær ikke ked af det er første gang her. Kom endelig igen en anden gang, hvis du får pc/IT problemer.
Normalt er det et rart sted med en god omgangstone. Sjældent, heldigvis, nogen bliver hånet for deres indsats.

Jeg brugte meget tid på det og så vidt jeg kan se, var mit svar 100% korrekt. Men bartfreak var meget tæt på med et forslag om at bruge driveren til Win98SE. Håber da den virker. Ellers må du gratis bruge mit forslag til driver.  :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:35 #58
jeg var ikke tæt på..? det virker.
og jeg brugte ikke så lang tid på det, da jeg ved hvad jeg taler om.

vil du ha´point ..hali..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:38 #59
man gi´r vel point for brugbar løsning.?
Avatar billede mizzk Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:40 #60
bartfreak, du ramte rigtige men først efter at have rant forkert MANGE gange, hvorimod halifax var på rette vej hele tiden
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:43 #61
bartfreak - Jeg ved også hvad jeg taler om. Ellers lader jeg vær' at udtale mig.
Klart du er hurtigere, når du kan oplyse "det samme mobo, som min den gamle.." - det er altid en fordel at være i den situation.

Men du overså at det ikke var til 98SE. Skal jeg så sige  hihi  tilbage.  :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:44 #62
hihi..du skrev jo 1. det var en soundmax driver..??
20.26...havde du din driver ...

halifax..piv, hvis du vil ha´point..*G*
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:44 #63
okay ..O)..hihi..point el. ?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:54 #64
ps: m.h.t. det mobo..du kan clocke uden problemer til ca. 10%..over normalt..feks..7x75 (mit fra 466mhz-525)
grafikdriveren forøger din inboard chip fra 8- 32 mb..
klart værd at få med..O)
ftp://aiedownload.intel.com/df-support/4666/eng/win9xe67.exe

håber alle er glade, og hvis det er point det gør det...så si´ til.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:58 #65
bartfreak - Ja selv hihi  :)
Vel vil jeg ej have point. De kan jo kun bruges til at styrke ens indsats på Eksperten ved en positiv oplevelse af, at man har hjulpet andre med et problem.
Men det skuffede da at se dig hovere med dit hihi  -  især også fordi du sad i en fordelagtig position med samme mobo. Og "kun" ramme næsten rigtig med 98SE contra 98.

Morale: lad os være venner og behandle andre som vi selv gerne vil behandles.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:03 #66
klart sorry..det var ikke ondt ment..

Og du for point..men det var stadig den driver jeg fandt der løste mizz problem..O)
http://www.eksperten.dk/spm/416588
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:08 #67
tak ..O)

vi ses.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:33 #68
et lille råd til mizzk

30 point for et let spørgsmål
45 point for et middelsvært spørgsmål
60 point for et svært.