Avatar billede elmore Nybegynder
04. januar 2001 - 19:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvad er problemet ??

Jeg har idag samlet ny computer.

1Ghz Athlon TB, Microstar K7T Pro2-A Motherboard, Asus V7700 32 MB grafikkort, 30 GB IBM Deskstar HD. m.m.

Mit problem er, at jeg ved opstart får beskeden Primary master hard disk fail ... jeg har tjekket kabler flere gange og de sidder rigtig. CD-drev slave og HD master.

Hvordan løser jeg problemet ... kan det være defekt hardware ...

Og et lille ekstra spørgsmål ... ved installation af floppy drev bemærkede jeg at stikket på MB \"manglede\" 3 pins ... er det ikke normalt at dette stik \"mangler\" én pin.

På forhånd tak !!
Elmore

Avatar billede dreadworg Nybegynder
04. januar 2001 - 19:51 #1
Har du husket at autodetecte hd\'en?
Avatar billede nomiz Nybegynder
04. januar 2001 - 19:52 #2
Finder den HD i bios?
Avatar billede driis Nybegynder
04. januar 2001 - 19:54 #3
Som de to andre antyder, lyder det som om, at du skal ind i BIOS og have fundet harddisken; hvis det ikke hjælper, så skriv lige igen.
Avatar billede elmore Nybegynder
04. januar 2001 - 19:55 #4
når jeg går ind i bios og starter med fail safe mode kan den finde HD ... men ved genstart skriver den Primary master HD fail
Avatar billede driis Nybegynder
04. januar 2001 - 19:57 #5
I øvrigt burde du køre CD-drev som Secondary Master og HD som primary Master (altså med 2 kabler), det giver bedst performance. Hvis ikke det er i BIOS, den er gal, er der 3 muligheder:

1) Du har vendt kablet forkert, eller kablet er defekt; prøv med et andet kabel.
2) Controlleren på motherboardet er defekt
3) Harddisken er defekt.

Men jeg tror nu mest på, at det er i BIOS, den er gal.
Avatar billede driis Nybegynder
04. januar 2001 - 20:01 #6
OK:

1. Gå ind i BIOS.
2. Vælg det punkt, der hedder \"Autodetect HD\" eller noget i den retning (forskelligt fra BIOS til BIOS)
3. Den skulle nu gerne finde din HD. Den spørger nu, om du vil vælge denne HD, altså om det er med de fundne parametre, den skal søge efter harddisken, når den starter op. Svar JA.
4. Gå ud af BIOS vha. menupunktet \"Exit & Save Changes\". Hvis du bare går ud med ESC eller \"Exit & discard changes\", så gemmer den ikke din harddisks parametre i CMOS, og så er den gal med Pri Mas HD Fail igen ved næste boot.

- Håber det hjælper.
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 20:05 #7
Hvis du har et andet HD kabel så prøv med det. Dit bundkort burde selv kunne finde ud af at detekte din disk, så en kabelfejl kunne være problemet.

Hvis disken har været benyttet tidligere i en anden PC kan det tænkes at den gamle og den nye opfatter disken forskelligt. Så er løsningen at sætte den i den gamle PC igen, gå ind i BIOS og skrive indstillingerne ned (hvis den står til AUTO så skift til Manuel så skulle den vise de indstillinger den bruger). Når dette er gjort sætter du den igen i den nye, vælger manuel indstilling af HD og skriver de værdier du aflæste på den gamle PC.
Avatar billede elmore Nybegynder
04. januar 2001 - 20:05 #8
ved autodetect finder den ikke HD i bios... så må det altså være hardwaren jeg skal pille ved ... men jeg har tjekket kablerne mange gange.
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 20:10 #9
prøv kablet...
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 20:11 #10
jeg mener - selvom du har chekket kablet kan det godt være defekt.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
04. januar 2001 - 20:18 #11
er det en ultra 66/100 controller du har på dit bundkort, så husk at bruge det rigtige kabel dertil 40pin/80 conducter du kan let kende dem fra de \"gamle\" ide kabler ved at lederne er meget tyndere

//Carsten
Avatar billede maniacdog Nybegynder
04. januar 2001 - 20:29 #12
Det kunne også være du skulle huske og flytte jumperen til det rigtige sted fysisk på selve harddisken.
Har du husket dette?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
04. januar 2001 - 20:29 #13
Siden du siger det er en IBM 30 GB HD så er de lidt tricky og forstå rigtigt.
Avatar billede elmore Nybegynder
04. januar 2001 - 20:30 #14
der er UDMA 100 controller på mit MB ... den skriver nu netop også at der ikke er anvendt 80 conducter kabel

har I nogen kommentarer til mit specielle floppy stik på MB ??
Avatar billede elmore Nybegynder
04. januar 2001 - 21:06 #15
Det virker ! jeg prøvede med et nyt kabel!! tak for hjælpen !

Nu har jeg problemer med mit a-drev. Ved opstart finder den ikke drevet. Floppystikket på MB har 31 pins i stedet for 33 pins, som jeg ellers troede var normalt. Er det en fejl på mit motherboard ??
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 23:09 #16
Hvis lampen på dit floppydrev lyser hele tiden skal du bare vende fladkablet 180 grader oppe ved drevet. Modsat harddiske og cdrom skal farve striben i reglen vende modsat power connectoren.
Avatar billede elmore Nybegynder
05. januar 2001 - 15:15 #17
Alt virker ... tak for hjælpen !