Avatar billede jroi Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Finne unike navn i en liste

Jeg har en liste der flere navn går igjen flere ganger, men jeg vil ha en formel som teller antall unike navn..

F.eks i listen nedenfor vil jeg ha resultat = 2

Gundersen
Hansen

Takk
Avatar billede stewen Praktikant
20. oktober 2003 - 11:19 #1
Hvis en kolonne f.eks. indeholder 1,2,2,2, er resultatet 2 unikke værdier i kolonnen.

Peg på Filter i menuen Data, og klik derefter på Avanceret filter.
Klik på Kopier til et andet sted i dialogboksen Avanceret filter.
Slet alle oplysninger i boksen, eller klik på boksen i Listeområde, og klik derefter på den kolonne, du vil sortere de unikke poster for.
Hvis du har en kolonneetiket i boksen Kriterieområde, skal du slette alle oplysninger i boksen eller klikke på boksen, og derefter klikke på kolonneetiketten til kolonnen med data.
Slet alle oplysninger i boksen Kopier til, eller klik på boksen, og klik derefter på en tom kolonne, hvor du vil kopiere de unikke værdier.
Marker afkrydsningsfeltet Kun unikke poster, og klik på OK.
Marker den tomme celle under den sidste celle i listen.
Klik på pilen ud for Autosum  på værktøjslinjen Standard, og klik derefter på Tæl.
Tryk på Enter.
Avatar billede janvogt Praktikant
20. oktober 2003 - 11:35 #2
Du kan bruge den formel.
Den forudsætter, at dine data f.eks. står i området A1:A10.

=SUM(IF(FREQUENCY(MATCH(A1:A10;A1:A10;0);MATCH(A1:A10;A1:A10;0))>0;1))
Avatar billede janvogt Praktikant
20. oktober 2003 - 11:37 #3
Den er vist på engelsk. Oversat til dansk:

=SUM(HVIS(FREKVENS(SAMMENLIGN(A1:A10;A1:A10;0);SAMMENLIGN(A1:A10;A1:A10;0))>0;1))
Avatar billede jroi Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:54 #4
janvogt: Flott, men hvis området er ubegrenset i kolonne A, noen ganger til rad 100 noen ganger til rad 200... jeg fikk ikke endret referansene, Da ble det feil..

:-))
Avatar billede janvogt Praktikant
20. oktober 2003 - 11:57 #5
Et øjeblik .....
Avatar billede janvogt Praktikant
20. oktober 2003 - 12:02 #6
Denne skulle tage højde for, at der evt. er blanke

=SUM(IF(FREQUENCY(IF(LEN(A1:A10)>0;MATCH(A1:A10;A1:A10;0);"");IF(LEN(A1:A10)>0;MATCH(A1:A10;A1:A10;0);""))>0;1))

Bemærk, at det er en såkaldt "array-formel", som skal lægges ind efterfulgt af CTRL+SHIFT+ENTER, hvorved der kommer nogle specielle paranteser omkring formlen (På dansk: Turborg-klammer).
Avatar billede janvogt Praktikant
20. oktober 2003 - 12:03 #7
IF=HVIS
FREQENCY=FREKVENS
LEN=LÆNGDE
MATCH=SAMMENLIGN
Avatar billede jroi Nybegynder
20. oktober 2003 - 12:32 #8
ok, nesten i mål:
Jeg har denne listen der noen navn kommer igjen...
Med din formel nå finner jeg bare 10 forskjellige...
Hess Leif
Hærem Håkon
Brekke Rolf
Eritzland Inger
Rekdal Henry
Jacobsen Solveig
Thorske Ole
Johannesen Hans
Høiland Marie
Walde Bjarne
Strøm Inga
Songe-Møller Elisabeth
Bach Johan
Ree Jan Børge
Løschbrandt Arne O.
Pedersen Bjørn Inge
Svendsen Ragnhild
Tungland
Baranowski Miron
Pedersen Tore
Brekke Rolf
Baranowski Miron
Ree Jan Børge
Jacobsen Arne
Songe-Møller Elisabeth
Johannessen Hans
Svalland Olav Berg
Walde Bjarne
Walde Lillemor
Økland Aud
Walde Lillemor
Eritzland Inger
Jørgensen Solveig
Hess Leif
Jacobsen Solveig
Avatar billede janvogt Praktikant
20. oktober 2003 - 12:55 #9
Det er fordi, at de 10 øverste er forskellige ......
Hvis du udskifter alle forekomster af "A10" med f.eks. "A999" vil den tælle rigtigt.