Avatar billede hartzi Nybegynder
04. januar 2001 - 16:11 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Deling af DSL via to netværkskort

Håber der er nogen som kan svare mig!

Jeg har en DSL forbindelse som er delt med en anden kammerat. Min kammerat har en hob , hvor der så går et kryds kabel ind i min pc(1). Men så har jeg en pc(2) mere som jeg også gerne vil have på netværket.
Men så var det jeg tænkte om man kunne sætte et ekstra netværkskort i pc(1), hvor jeg så fører et krydskabel over i pc(2). Men kan det lade sig gøre, eller skal jeg hen og have fat i en hob?
Avatar billede js17dk Nybegynder
04. januar 2001 - 16:16 #1
Jeg mener helt bestemt du skal have fat i en hub, det er vel også det smarteste, så kan pc2 også være på nettet når pc1 er slukket
Avatar billede tommyf Nybegynder
04. januar 2001 - 16:18 #2
js17dk>>>> Det hjælper jo nok ikke, det kommer jo an på om han har en router?
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 16:19 #3
Så vidt jeg kan forstå har I allerede en hub? Og hvis du benytter et krydset kabel må det være fordi du har sat det i up-link porten i hubben. Normalt benytter man ikke krydsede kabler mellem PC og hub. Så hvis der skal en ekstra PC på kan den vel tilsluttes samme hub - men med et lige-over kabel.
Avatar billede nikolajb Nybegynder
04. januar 2001 - 16:25 #4
Hvilken DSL løsning benytter du? Hvis det er tele DK - dvs. uden router - skal I bruge et eller andet router program på værtsmaskinen, f.eks. WinRoute, Zygate, eller Windows\' egen Internet Connection Sharing til at dele forbindelsen over netværket (dvs. at så forbinder I bare alle maskinerne til HUB\'en. Så vil det være nødvendigt at værtsmaskinen er tændt for at de andre maskiner kan gå på nettet.

Hvis din forbindelse allerede kører gennem en Router (f.eks. WOL) er det så vidt jeg ved bare et spørgsmål om at forbinde routeren og alle puterne til HUB\'en, sætte Routeren op som gateway, og I er på.
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. januar 2001 - 17:09 #5
Hvordan er jeres DSL forbindelse idag?
Avatar billede andersmll Nybegynder
05. januar 2001 - 01:41 #6
Det absolut nemmeste er, at lave et netværk over USB porten mellem dine to maskiner (brug f.eks. Zyxels USB-net). Den maskine der allerede er sat op til netværk lader du så køre en lille proxy f.eks freeware programmet Proxy+ fra AnalogX (findes eks. via Tucows). Det er ganske simpelt, tage 2 minutter og så er du fri for at rode med noget i den opsætning du allerede har, og dermed minimeret risikoen for at der er noget der går galt. Bruger allerede selv løsningen til af og til at lade en notebook gå på nettet via den stationæres internetforbindelse.
Avatar billede hartzi Nybegynder
05. januar 2001 - 13:53 #7
andersmll: Kan du ikke forklare mig det noget nemere. Det er min Stationær som er på internettet, men så har jeg et ekstra netværkskort, og så tænkte jeg om det kan lade sig gøre at sætte det i den stationære, så man så kan forbinde den anden pc jeg til internettet også, cia af et kabel.
Avatar billede hartzi Nybegynder
05. januar 2001 - 13:54 #8
cia = via
Avatar billede exe_science Nybegynder
05. januar 2001 - 13:59 #9
<viden til hartzi>
Det kan ikke lade sig gøre jeg har selv dsl du skal bare have fat i en hub jeg købte en NY med 8 porte i for 6.49 (10 m.bit.)så det overlever du jo nok. så skal du bare sætte to netværks kort i den ene computer. sætte dsl ledningen ind i den ene og et kabel til hubben i det andet netværks kort. så når du har sat den ene computer op så er det jo let at sætte andre computere op på netværket. (har en guide her hjemme hvis det skulle blive nødvendigt.)
</viden til hartzi>

eXe_science ~ exes@sol.dk

Avatar billede hartzi Nybegynder
05. januar 2001 - 16:28 #10
Exe_science:

Jeg kan vel også bare sætte dsl kabel ind i huben, og så 2 kabler fra huben til vær sin pc. Det ved jeg godt. Men jeg vidste ikke om det andet kunne lade sig gøre, så jeg sparede en hub.
Avatar billede schaumann Nybegynder
21. januar 2001 - 12:04 #11
Jeg har selv haft en del problemer med Tele Danmarks NetExpress. Ikke om opsætning af selve netværket, men om opsætning af delt internetforbindelse. Hvis det sidste stadig er dit problem, kan flg. hjælpe:

Kik først her: http://www.eksperten.dk/spm/41954

Kig desuden i nyhedsgruppen dk.edb.spil og tag udgangspunkt i indlæget \"CS via proxy\" indsendt 20-01-01 kl. 13:46.
Avatar billede eagleeye Praktikant
21. januar 2001 - 12:29 #12
I PC(1) skal du havde et netkort -> normalt netkabel -> Hub
I PC(2) skal du havde et netkort -> normalt netkabel -> Hub
I PC(dinven) skal du havde et netkort -> normalt netkabel -> Hub

Det er ikke nødvendigt med kryds kabler mellem hub og PC.

Hvis du har en DSL-router kan du sætte dit krydskabel i out-porten på hub\'en.

TeleDK netexpress, så skal de PC\'er som ikke har ATM-kortet i sit sættet op med default Gateway. Gataway\'en er PC\'en med ATM-kort.