Avatar billede jangb Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Defekt stømforsyning?

Jeg har fået problemer med tilfældige genstarter, og har mistanke til min stømforsyning. Det er godt nok 400W og jeg er ellers sikker på at der er kapacitet i overskud, men alligevel. Jeg har installeret Motherboard Monitor 5, og den siger følgende:
+12,0V = +12,4V
-12,0V = - 2,1V    <<-- yikes, det virker lavt!
+ 5,0V = + 4,5-4,7V <<-- det virker lidt for lavt.
- 5,0V = - 1,2V    <<-- yikes, det virker lavt!
+ 3,3V = + 3,3V

Er det helt forkert, eller virker det rimeligt? Jeg har ikke holdt øje med disse værdier før idag, og jeg har ikke i øvrigt forstand på stømforsyninger. Systemet er en (ikke-overclocket) AMD 1400MHz Thunderbird på et Asus A7A266-E bundkort.

Jeg glæder mig til at høre fra Jer!
Avatar billede chalde Seniormester
18. oktober 2003 - 21:44 #1
Du skal ikke altid stole på diverse monitor programmer. Tjek hellere i bios.
Mine temps svinger f.eks med diverse monitor programmer fra -10 til 120 grader med 5 sekunders interval.
Avatar billede thill Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:20 #2
Din mistanke er begrundet, i 9 ud af 10 tilfælde er den fejl foresaget af din PSU.
Køb en ny (min.400W)
http://www.edbpriser.dk/hardware/kabinettilbehoer.asp hak af i "PowerSupply" og tryk "Søg"
Avatar billede thill Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:21 #3
Du skal dog være opmærksom på et det ikke altid kan betale sig kun at købe strømforsyningen.
Nogle gange er det billigere at købe et nyt kabinet inkl. strømforsyning.
Avatar billede jangb Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:28 #4
Chalde,
jeg sammenlignede med BIOS, og den viser ikke de negative busser (-12V, -5V) men +5V-bussen ser ud til at ligge bedre.

Thill,
jeg regner ikke med at købe ny strømforsyning lige nu. Ellers tak for tips.
Avatar billede jangb Nybegynder
08. november 2003 - 17:11 #5
Tjah, det blev en ny PSU, men da I kun har lavet kommentarer kan jeg ikke give point. Beklager!
Avatar billede thill Nybegynder
09. november 2003 - 00:43 #6
Normalt smider man en besked om at "bruger" gerne må lægge et svar da brugerens kommentar indlæg viste sig at være løsningen på problemet.
evt. kan man sige at "bruger" har 24 timer til at lægge et svar, ellers lukker man selv tråden.