Avatar billede stuffe Nybegynder
18. oktober 2003 - 18:05 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

NTFS partition

Jeg kom til at slette min partition på en af mine diske da jeg skulle installere Win XP. Partitionen var som en NTFS og i Win XP vises den også som aktiv disk, men den vil hele tiden formatere. Dette ønsker jeg i hvert fald ikke, da det var en fejl og meget gerne vil have min data tilbage. Da jeg ikke er den store haj til dette tør jeg ikke forsøge så meget. Har dog prøvet FDISK men tør heller ikke så meget dér. Er der nogen som har nogen ideer til hvordan jeg får dataen tilbage?
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
18. oktober 2003 - 18:10 #1
du du kom til at slet den så er den jo desværre slette og ikke andet at gør, og derfor den skal formateres så den kan bruges igen.

det den står som aktiv det vil siger at den er iorden.

du kan prøve med en file recovery men jeg tvivler på.
jeg finder en link til dig..
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
18. oktober 2003 - 18:11 #2
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 18:23 #3
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 18:24 #4
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 18:25 #5
Oprettelse af Partitioner:
Partitionering af WinXP
(hugget fra Eksperten-bruger: 7th den 19. aug. 2003 - spørgsmål  http://www.eksperten.dk/spm/389481
Du finder først din XP skive, putter den i computeren og genstarter. Når logoet (hvis du har en dell, så er det dell logoet, eller hvis du f.eks har en compaq, så er det compaq logoet der menes) kommer frem på skærmen så trykker du F12. Afhængig af hvor mange drev du har installeret, vises en liste i forhold til dette antal. Vælg på listen cd-rom drev, da du jo vil boote computeren op fra din XP skive - tryk Enter (hvis du kommer til at vælge et forkert drev sker der ikke noget ved det).

Nu vises en oversigt over de eksisterende partioner på harddisken. Ifølge mine oplysninger (min PC) skulle der gerne være et partitioneret C drev. Du skal slette den nuværende partition for at kunne oprette nye og mindre partitioner, det vil sige du er nødt til at slette C drevet først. Bemærk alle data på C drevet vil gå tabt ved dette. Tryk på L-tasten for at slette partitonen. Du får en advarsel om at du er ved at slette en systempartition, men det er jo det du ønsker - tryk Enter for at fortsætte. Undervejs dukker der nye advarsler op mod at fortsætte. Tryk E-tasten for at understrege at du absolut vil slette partitionen. Når det er sket, står du nu med en upartitioneret disk på så og så mange gb. Nu kan du begynde at opdele din harddisk.

Tryk på O-tasten for at oprette en partition i det ledige område. Derefter skal du så angive størrelsen på partitionen. Hvis din harddisk f.eks er på 20 gb, og du ønsker C-drevet skal være på 10 gb, og X-drevet det samme, indtast da 10000. Tryk Enter for at oprette den nye partition. Nu vises et skærmbillede med den nye partition. Der skulle gerne stå C : uformatteret partition på så og så mange MB (bemærk da der regnes i GB afviger tallet fra de f.eks 10000 mb du indtastede, men det passer som det skal).

Men du har jo stadigvæk noget plads tilbage. Tryk på pil-ned-tasten for at markere den ikke-partitionerede plads og klik på O-tasten for at oprette en ny partition i det ledige område. Der er i forvejen automatisk blevet udfyldt den resterende pladsmængde i feltet. Tryk Enter for at oprette den nye partition.

På næste skærmbillede vil der nu forekomme et yderligere felt udover det reserverede. Dette kan du ikke gøre noget ved, og det skal være der. Foretag samme procedure hvis du ønsker flere partitioner.

Nu skulle du gerne stå med to uformaterede partitioner. De næste skridt er jeg kommet lidt i tvivl om, anyway du skulle nu gerne have mulighed for at formatere og installere. Vælg den partition (typisk drev c) du vil installere XP på og formater det (jeg valgte ntfs). Drev c bliver nu formateret. Når det er overstået vælger du samme drev at installere XP på. Når du så engang har fået installeret XP, så vælg denne computer. Du skulle nu meget gerne have to drev. Afhængig af hvor mange drev der er installeret svinger X-bogstavet. Vælg det drev som du ikke installerede XP på. Dette er dit backup drev, og for at det kan bruges skal det formateres først. Højreklik på drevet og vælg formater. Du har nu mulighed for at angive drev-navn og filsystem. Omkring allokeringsenhed valgte jeg standardlo...et eller andet som allokeringsenhed. Så er det bare med at få trykket start, og tillykke med dit backup drev :)

2 programmer der kan være nyttige at have når alt andet er kikset.
http://www.russelltexas.com/delpart.htm - Til at slette partitioner, der ellers er "uslettelige"
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 18:26 #6
Og bagefter dette så er du klar til kamp *G*

Installering/Repair:
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .
10:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

11: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

PS:  Når installationen er færdiggjort vil punktet "winxp setup" pr. automatik blive ændret til "Microsoft XP home/Pro"

Læs også lige dette før du går videre: KLIK HER

Som en sidste ting er det en god ide under alle omstændigheder at checke for Windows Updates.
Eller endnu bedre:
Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded SP1a og andre vigtige up-dates og så have dem liggende på et andet drev eller på CD, så de kan blive kørt ind før tilslutning til internettet. For at få dem downloaded er det bare at gå ind på Windows Update, og så er der til venstre en mulighed der "Gør Windows Update Personlig", hvilket betyder man kan downloade og efterfølgende installere.
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 18:29 #7
venter stadig på svar fra dig på ICQ rigtigmmk!

Undskyld for spam opretter
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 18:59 #8
Husk at du efter en evt reinstall skal tilbage på windows update og hente alle updates :-)

Men det ved du sikkert! :(

Vend tilbage med feedback når du får det testet for vi skal nok knække problemet for dig
Avatar billede stuffe Nybegynder
18. oktober 2003 - 19:06 #9
Jeg er i fuld gang med at teste alle de programmer jeg har fået links til. Først PC-inspector, den kunne vist ikke finde ud af noget, derefter fandt jeg på krogh-hansen programmet get-data-back og er nu ved at scanne diske igennem. Det tar godt en time, men det ser ud til at den finde en masse af min tabte ting. Så jeg venter og ser hvad den finder frem til.... Vender tilbage senere. Og det med at slette partitionen i opstarten af installationen af xp, skal jeg passe lidt på med. Det var nemlig der det gik glat. Jeg havde taget alle mine diske fra og satte så den forkerte til, derfor fik jeg slette partitionen på en forkert disk. Indstallationen af xp gik helt fint efter jeg fandt den rigtige disk frem igen, så dér er der ingen problemer....
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 19:10 #10
Kanon min ven :-)

Bare følg mine anvisninger så skal det nok gå! :)

Ta det hele slavisk og husk at hentet alle updates fra windows bagefter inden du gør andet! http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp

Undlad dog at hente hostfixQ 811493
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 19:12 #11
kanon med sådan en god feedback du kommer med, det kunne mange lære noget af :-) Gør det nemmere at hjælpe folk med deres problemer!

Fortsat god lørdag aften :)

Er tilbage i morgen hvis du har flere problemer. Har smidt et svar i tilfælde

Hygge
Avatar billede stuffe Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:20 #12
Tak for hjælpen til "rigtigmmk" for den hurtige indsats, dog hjalp progemmet ikke så meget. En kanon stor tak til "ird" for linket til "krogh-hansen" hvor programmet "get data back" lå. Dette program fandt al min data efter 1 time og herefter vil det tage et par timer for at genskabe dataen og lægge det på andre diske. Jeg takker og bukker mange gange.
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:22 #13
det var kanon.
og tak for point
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:23 #14
ird->
Avatar billede ird Praktikant
19. oktober 2003 - 08:09 #15
Anytime :-)

Glad for jeg kunne løse dit problem, og tak for point