Avatar billede andreasmh Nybegynder
18. oktober 2003 - 17:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

fsb op

Jeg prøvede idag at sætte min FSB op men kunne kun sætte den fra 133 ned til 100 :S Nogle der ved hvad der er galt?

Jeg har en amd athlon +1800 cpu med et geforce2 MX400 64mb grafikkort og et SiS motherboard -kan ikke huske nummeret har ikke lige manualen ved siden af mig. Håber nogle kan hjælpe mig.

ps. Jeg er übern00b til overclocking så plz svar i menneskesprog ;)

På forhand tak
AndreasMH
Avatar billede chalde Seniormester
18. oktober 2003 - 17:35 #1
1) Det kan være at du ikke kan overclocke på det bundkort
2) Det kan være at du først kan efter bios opdataering (hentes på producentens hjemmeside)
3) Det kan være det skal gøres med jumpere/dipswitches (kontakter) på selv bundkortet (tjek manualen)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. oktober 2003 - 19:58 #2
3kr på der er tale om en ECS K7S5A og det kræver en anden BIOS... Find den via http://www.ocworkbench.com/

Den seneste fra Cheepo er ganske fortrinlig :o) Brugte jeg selv i sin tid!
Avatar billede andreasmh Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:29 #3
Yep det er en k7s5a -har lige tjekket :) Har du ikke et mere direkte link til det bios du anbefaler? kan sgu ikke finde rundt på den der side :S
Avatar billede chalde Seniormester
18. oktober 2003 - 20:39 #4
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:55 #5
Den klarede Chalde som en mis ;o)

Brug den BIOS der IKKE har "fastwrites enabled", da den er mest stabil :o)

Hvis jeg skal gætte en smule, vil jeg tro du havner på en maximal FSB på 143/143Mhz, svarende til 1645Mhz (ca. 1900+) eller, hvis du er heldig, 147/147Mhz, svarende til 1690Mhz (ca. 1900+)

Det er ikke den store ændring på CPU'ens clockfrekvens, men den generelt øgede bus-frekvens mellem samtlige komponenter i computeren øger ydelsen betragteligt!

Allerede ved 138/138 vil du opleve en stor forskel :o)

Et svar fra mig med lidt ekstra indhold!
Avatar billede andreasmh Nybegynder
18. oktober 2003 - 22:13 #6
okay jeg downloade den nyeste fra det link chalde gav. Håber det er ok(?) og ikke har fastwrites enabled, hvad det nu end er(?)

Og så lige. Hvad skal jeg gøre med det bios jeg har hentet? har ikke rigtigt noget erfaring i at skifte bios.

og ja det havde sgu været "top nice" hvis jeg kunne få den helt op til at yde 1900mhz :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. oktober 2003 - 13:36 #7
"FastWrites" tillader CPU'en at kommunikere direkte med grafikkortet og derved kan man få et spark i ydelsen - desværre sker det ofte på bekostning af stabilitet, så jeg vil generelt ikke anbefale det, medmindre du har lyst til at flashe en gang ekstra, hvis det ikke kører stabilt med FastWrites Enabled :o)

Men kort fortalt skal der ikke andet til end den nyeste Cheepo-BIOS :o)
Avatar billede andreasmh Nybegynder
19. oktober 2003 - 14:35 #8
BIOS Type AMI® BIOS Release Date 20 Aug, 2003
Version chb0327, chb0327f File Size 208 KB
Download  chb0327.zip, Chb0327f.zip,
Flash Utility aminfxxx.exe
Special Note chb0327 (LAN or w/o LAN), chb0327f (w/fastwrites)
Release Note Support for 160GB HD

Så det her må være den nyeste version af cheepo men betyder det her (w/fastwrites) ikke den har det eneabled?

Og så lige med henhold til det bios flashing. Kunne godt bruge lidt info om fremgangsmåden.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:26 #9
w/o fastwrites = fastwrites disabled ;o)

Du skal lave en opstartsdiskette, så maskinen starter op i ren DOS. På en anden diskette lægger du BIOS'en (chb0327.rom) sammen med flashprogrammet (aminfxxx.exe, hvor xxx = f.eks. 335)

skriv aminfxxx chb0327.rom mens du står i ren DOS og resten går helt af sig selv. En genstart skal der så til og efter en tur i BIOS med at rette de ting, der nu skal rettes (dato, tid, etc.), kan du prøve at hæve FSB :o)
Avatar billede andreasmh Nybegynder
19. oktober 2003 - 17:39 #10
ahh w/o...dumme mig

200point er en ringe tak for så mange uddybende svar men værsgo :)
Avatar billede andreasmh Nybegynder
19. oktober 2003 - 17:52 #11
Lige en ting til. Hvad er det der xxx og hvad skal jeg skrive?
Avatar billede andreasmh Nybegynder
19. oktober 2003 - 17:56 #12
Og nårh ja skal jeg forresten vælge den nyeste version chb0327 eller chb0327f?

argh undskyld de mange spørgsmål er lidt nervøs ved det her :D
Avatar billede andreasmh Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:07 #13
Og så lige det sidste spg. til din post 19/10-2003 15:26:42. mener du ikke at w/fastwrites betyder det er disabled? for det er i hvert fald det der står ved den driver :oP
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:19 #14
w/fastwrites = with fastwrites

w/o fastwrites = without fastwrites...

At forfatteren evt ikke har fattet at det er hvad forkortelsen betyder :o)

Har han derimod skrevet at det er "w/o fastwrites enabled" er han da noget af en papand! "Det er uden fastwrites slået til" Øøøøh... *G* Dårlig formulering efter min mening :o)

Når BIOS'en slutter på "f", er det med fastwrites ;o)

og "xxx" i forbindelse med AMI-flashprogrammet, står for det tre tal, der bestemmer versionsnummeret! Den sidste jeg brugt hed aminf335.exe og før den var det aminf333.exe og igen tidligere var det aminf328.exe (der for øvrigt slet ikke virkede til mit bundkort :oP)

tak for points :o) Håber så sandelig, det har virket!
Avatar billede andreasmh Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:50 #15
Yep det virede perfekt. flashede igår. Satte min fsb op til 138. Min pc fryser  spil hvis jeg går højere op.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 16:06 #16
Hmm... Den BURDE kunne trække en FSB på 143Mhz, men det kan skyldes flere ting...

Valgte du fastwrites til eller fra, forresten? Og kan du mærke nogen forskel, egentlig?

Mit K7S5A var MERE stabilt med en FSB på 138Mhz end med 133Mhz... Gav INGEN mening men lidt ekstra ydelse :oP