Avatar billede sikos Nybegynder
04. januar 2001 - 13:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af CPU

Hejsa!
Jeg har en IBM 300GL - 6272, model 14X, med en pentium 166 Mhz CPU (ikke MMX).
Hvilken processor kan jeg opgradere med?

På IBM´s supportside står der at Level 2 Cache´en kan opgraderes til 512 Kb. Hvor kan jeg købe Cache ram henne og vil det give en ydelsesforbedring der står mål med investeringen?

Med venlig hilsen

Brian Hansen
Avatar billede xtom2 Nybegynder
04. januar 2001 - 13:57 #1
Pentium 166MHz har 32kb Cache. De 256kb L2 cache, som ligger off-die - det vil sige eksternt og ikke på selve processoren - kan udskiftes med et 512kb modul.

Informationerne delt op -> side 16 af 72
ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/commercial_desktop/d4as3tim.pdf

Jeg mener dog ikke det kan betale sig at investere i det. Du er bedre tjent med en nyere Intel Pentium som fx 200-233 MHz forudsat dit bundkort kan klare det.

Intel Pentium 233MHz MMX Socket 7 til 449 kr.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244597895
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 13:59 #2
Processoren kan så vidt jeg ved kun opgraderes med en Pentium, der er ikke nogen mulighed for hverken PII eller PIII. Max hastigheden for en normal pentium er omkring 200 MHz.

Cache er normal uforsvarligt dyrt.

Hvis du har brug for en kraftigere maskine, er det nok billigere at udskifte det der er inde i kassen, så du får en ny maskine på den måde. Problemet med din IBM er så nok at den har et riser card, hvor alle udvidelses kortene sidder på.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
04. januar 2001 - 14:09 #3
Med reference til mit tidligere link kan jeg oplyse dig om at din computer kan klare en Intel Pentium 233 MHz :)

Skulle lige have tid til at nærlæse det hele.

Xtom` =)
Avatar billede morten_b Nybegynder
04. januar 2001 - 16:00 #4
Må jeg foreslå at du skrotter den gamle IBM-maskine og køber en ny? Du kan få K6-2(+) baserede maskiner til 3-4000 kr. og de vil være betydelig bedre end hvad du nogensinde kan få ud af den gamle...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. januar 2001 - 21:32 #5
find ud af hvilket chipset du har

hvis det er et FX chipset, kan du højst køre en normal pentium 200
hvis det er et VX eller HX chipset kan du køre en Pentium 233MMX
Hvis det er et TX kan du køre en K6 et eller andet mellem 200 og 300 MHz
Avatar billede sikos Nybegynder
04. januar 2001 - 21:37 #6
Hvordan identificerer jeg chip-sættet?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. januar 2001 - 22:51 #7
Kig i manualen under specifikationer, eller kig på IBM\'s hjemmeside og søg efter din model

det hedder noget med 430FX, 430VX, 430HX, 430TX
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2001 - 11:18 #8
Hm det kunne være at jeg skulle opdater min 200MHz pentium med VX chipsæt til en 233MHz......
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2001 - 11:35 #9
Men er der store forskelle på en pentium 200 MHz og en pentium MMX 233MHz?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. januar 2001 - 17:02 #10
næ, køb en ny
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. januar 2001 - 22:34 #11
nåh nåh, jeg skulle ikke have nogen points?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. januar 2001 - 22:40 #12
Tilsyneladende ikke. 50/50? :)
Avatar billede sikos Nybegynder
08. januar 2001 - 08:32 #13
Det må i undskylde drenge.
Det er første gang jeg bruger dette forum, og jeg var ikke klar over at man kunne dele points mellem flere.
Skal ikke ske igen! :-)

Med venlig hilsen
Brian Hansen