Avatar billede farius Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:14 Der er 16 kommentarer

Optag fra net

Hej Alle

Jeg er en af dem der lytter meget til netradio, heriblandt de stationer der sender lange mix. Da mange er gode og ikke til at få fat i på CD ville det være en god ide at optage dem, ligesom man kunne gøre det på både.

Nu er spørgsmplet så kan man optage det musik der bliver sendt på nette, og hvis ja hvordan??
HVad skal man bruge af programmer og hvor kan man finde dem?????
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:17 #1
kan du ikke bare sætte et kabel fra SPK stikket og ned i LINE/IN? så kan du optage det med dit audio program i windows..
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:17 #2
Avatar billede farius Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:24 #3
cyperjoe-> Her er der tale om netradio... Hvis det var almindelig radio kunne dette sikkert lade sig gøre...

jakobclausen-> Hvad gør jeg når jeg bruger WMP 9 og Real ONE player
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:25 #4
farius >> Ved ikek om der også findes et plugin til dem, det har jeg i hvertfald ikke kendskab til.
Avatar billede farius Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:29 #5
Grunden til jeg spørg er at jeg har dårlig erfaring med WinAmp... MIn com går ned efter et stykke tid... Det samme gælder ICQ...
Avatar billede henninga Novice
18. oktober 2003 - 02:58 #6
Og om det er netradio eller hvad det ellers er, så kan du gøre som [cyperjoe] skriver.
Du behøver ikke engang et kabel over til dit Line-in stik - bare start optageren når musikken spiller og du har det indspillet.
HenningA
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
18. oktober 2003 - 07:11 #7
Den dyere løsning er at invistere i det nye Adobe Audition som før hed Cool Edit. Det er et professionelt lydprogram, hvor du bl.a. kan optage direkte fra dit lydkort.
http://www.adobe.com/products/audition/main.html
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 07:49 #8
Musicmatch kan også.
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
18. oktober 2003 - 22:05 #9
Men det er jo ulovligt at rippe fra en radio.  Om man kan få den på cd eller ej gør ingen forskel...
Avatar billede farius Nybegynder
19. oktober 2003 - 05:20 #10
morten_hjort-> Kan du henvise til en side hvor det står at det er ulovligt at rippe fra en netradio...
På den anden side er det da ikke ulovligt at rippe fra en alm. radio... eller er det???
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
19. oktober 2003 - 13:12 #11
Jo, du optager jo andres materiale som de har copyright på. For den sags skyld må du jo heller ikke stille dig op på torvet og synge andre sange, men alle musikere synes jo bare det er fedt, hvis nogen gør det. Har aldrig hørt om nogle der har sagsøgt dem... Jeg gider ikke til at lede, men det giver jo lidt sig selv. Men jeg er 100 % sikker på det og om det er netradio eller "analog" radio gør ingen forskel. Det er jo stadig andres materiale du tager. Du må helle ikke optage koncerter på bånd, selvom du har betalt en billet for at komme ind, vel...
Men måske findes der nogle gratis radioer såsom Mp3.com (hvis de da har en) og der er der nok ikke copyright på særlig mange af sangene...
Avatar billede henninga Novice
19. oktober 2003 - 19:31 #12
[morten] det kommer vel an på hvad manden skal bruge det til.
Så vidt jeg ved er det endnu ikke forbudt at optage al den musik du vil fra radioen - det er derfor vi betaler den dyre afgift på bånd og cd'er, som jo faktisk går til musikerne.
Noget helt andet er at bruge det til offentlig fremførelse - det må du ikke.
HenningA
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:57 #13
Nej, det er stadig ligegyldigt. Så kan hver person på hele kloden rippe en sang, uden at give dne videre til andre. Urealistisk, men håber du forstår meningen...

Afgiften er en kompensation for alt det folk downloader. Den er der IKKE så vini pludselig har lov til at tage musik ulovligt....

Kopiere lige det ind som Koda skriver:

4        Kopiering

4.1        Tilladelsen giver kun Udbyderen ret til at optage eller på anden måde kopiere musikværkerne i det omfang, det er absolut teknisk nødvendigt for at kunne stille musikværkerne til rådighed i overensstemmelse med aftalen.

4.2        Tilladelsen forudsætter, at Internetradioen udbydes på en måde, hvor Internetbrugerne ikke har adgang til at kunne kopiere KODA's og NCB's Repertoire i et videre omfang, end hvad der er absolut teknisk nødvendigt for at kunne afvikle musikken i tilknytning til Streamingen. Det må på ingen måde være hensigten med at stille KODA's og NCB's Repertoire til disposition via Internet, at Internet-brugerne herved skal kunne erhverve sig permanente eksemplarer heraf.

Derved kan man konkludere at det IKKE er lovligt, da internetbrugeren ikke skal kunne erhverve siget permanent eksemplar af lyden (Dvs sange og ligende)....
Avatar billede henninga Novice
19. oktober 2003 - 20:10 #14
Nej - jeg forstår stadig ikke. Jeg har nu i over 30 år optaget musik sendt i radioen og optaget videofilm fra mit fjernsyn og det er fuldt lovligt.
Hvor er forskellen.
Det du har kopieret er regler for udbyderne af musik via nettet og ikke regler for modtagerne.
Avatar billede henninga Novice
19. oktober 2003 - 20:31 #15
Se:
http://www.kum.dk/sw5905.asp  Paragraf 12
Avatar billede uffest Nybegynder
10. november 2003 - 22:29 #16
Hej Farius... bøvlede selv med samme problem, men fandt til sidst programmet "replay-radio" (bare søg det på google), der er 100% gratis uden begrænsninger og rimelig let at bruge. Filerne gemmes i en mappe på din pc (vist nok som mp3 eller wav), og jeg går da ud fra man også kan konvertere dem og brænde dem til cd...