Avatar billede sig_mojn Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:13 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

sort skærm

Hejsa

Jeg har for kort tid siden købt en ny computer hvor det eneste jeg har genbrugt er min 17" Aoc skærm. Probelemet er at når jeg tænder computeren sker der ikke noget på skærmen. Den står bare somom den er offline. Den har ikke på noget tidspunkt fungeret ordenligt så jeg sendte den tilbage til stedet hvor jeg købte den. Efter et stykke tid fik jeg den tilbage hvor de sagde at der ikke var noget i vejen med den og de havde testet den igennem.
Nu har så jeg prøvet med en anden skærm, men stadig ikke noget held.
Det der virker lidt underligt er at når jeg har sat strøm til skærmen, så kommer den der farve skærm, men så når jeg sætter skærmstikket til computeren så går skærmen bare offline og det er selvom der ikke er sat strøm til computeren.

Håber virkelig at der er en der kan genkende probelemet og muligvis kender en løsning.
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:15 #1
Det skal lige siges at det var computeren jeg sendte tilbage til forhandleren, hvorefter de sagde der ikke vare nogen i vejen med den.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2003 - 21:18 #2
Det er helt normalt at skærmen går off-line når du sætter stikket i, og lader være med at tænde computeren.

Har du evt. et skærmkort med 2 udgange? Hvis - så prøv at sætte det i udgang 1

Hvis der en ekstra computer i familien, så prøv at slutte din skærm til den - så finder du da ihvertfald ud af om det er den som er kaput.
Avatar billede c-holst Novice
17. oktober 2003 - 21:22 #3
Det allerførste jeg ville tjekke ved sort skærm er at grafikkortet sidder ordenligt i. tag det ud og sæt det i igen, og vrik blidt med det.

virker det ikke ville jeg gøre dette:
Låne en skærm og se om problemet er det samme, og i givet falds prøve grafikkortet hos en anden.

alternativt ville jeg starte maskinen op med et andet kort.

har du prøvet noget af det jeg nævner her?

Er der nogen der har hørt at en alm. skærm og et grafikkort ikke kan sammen?

Har du onboardgrafik, som evt ikke er slået fra?
Avatar billede teamleader Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:23 #4
Nu er det ikke en bærbar pc vi taler om vel ...
Avatar billede c-holst Novice
17. oktober 2003 - 21:24 #5
kommer der for øvrigt ingen beepcodes
http://bioscentral.com/
eller http://www.backside.dk/beep.php

kræver at du ved hvilken bios du har
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:27 #6
Jeg har prøvet med en anden skærm, så det er hvertfald ikke den der er nogen i veje¨n med.
Har også prøvet med det onboard gf kort der er og også med at gammel GF2 jeg har liggene
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:31 #7
c-holst den siger ikke en lyd =/
Avatar billede c-holst Novice
17. oktober 2003 - 21:31 #8
jeg ville nok tage kontakt til sælger igen, og bede dem forklare hvordan de nåede til den konklusion at maskinen ikke fejlede noget, og i givet fald hvordan de fik den til at virke.

har du startet den op uden kort i agpporten, altså kun via onboardkortet
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:35 #9
altså uden af grafikkortet er sat i?

Det prøver jeg lige.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:40 #10
Maskinen skal minimum komme med ét beep når den tændews (det normale POST beep).
Gør den ikke det, er der noget grundlæggende galt.
Er der nogen lamper der lyser, når den tændes og kan du høre om fx. harddisken snurrer?
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:46 #11
Alt ser ud som at det kører som det skal, untagen skærmen
Avatar billede c-holst Novice
17. oktober 2003 - 21:50 #12
ellers tror jeg bare jeg vil gentage mig selv

jeg ville nok tage kontakt til sælger igen, og bede dem forklare hvordan de nåede til den konklusion at maskinen ikke fejlede noget, og i givet fald hvordan de fik den til at virke.
Avatar billede ird Praktikant
18. oktober 2003 - 09:02 #13
Som Halifax siger skal din pc komme med et beep når den starter op gør den det?? Skærmen viser jo ikke billede, hvis det er din pc problemet ligger hos!

Det kan jo skyldes alt fra PSU, mobo og grafikkortet!

Skriv lige hvad det er for et system du har?
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
19. oktober 2003 - 18:11 #14
Det er en:
P4 2,8 800fsb
512Mb DDR3200
80 GB maxtor
GF FX5600 256 DDR

Den siger hvertfald ikke noget beep når den starter.
Avatar billede thill Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:33 #15
Her har du en lille gør det selv fejlsøgnings guide:

pil evt lydkort,modem,netkort mv. ud, undtaget dit skærmkort.
Sørg for at der ikke er tilsluttet noget til PC'n så som printer,modem,scanner mv.
fjern alt, undtagen skærm,mus & keyboard.

Kan den så starte?
Hvis ja, så sæt tingene i 1 af gangen og når den ikke starte, så har du en lokaliseret en defekt enhed.

Hvis nej, fjern fladkabler samt strøm kabler til dine diske (HD,FD & Optiske drev)
Kan den så starte?
Hvis ja, så sæt tingene i 1 af gangen og når den ikke starte, så har du en lokaliseret en defekt enhed.

Hvis nej, tag rammen ud, start PC'n bipper den?
Hvis Ja, sæt en af klodserne i igen, hvis den ikke starter så prøv med den anden. Hvis du ikke kan staret den med dine ram så prøv med nogle nye, lån evt nogle.

Hvis den stadigvæk ikke starter så prøv med en anden strømforsyning, hvis det ikke hjælper så en anden CPU og tilsidst er der kun dit Mainboard tilbage....
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 15:19 #16
hvadså opretter????
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2003 - 16:11 #17
Helt ærligt ird "hvadså opretter????" er da ikke et svar!!

Synes det er frækt at luske et svar ind på den måde. Du er så erfaren på E.dk at du godt kender skrevne/uskrevne regler for god etik.

Hidtil har der kun været kommentarer fra andre (åbenbart mere seriøse brugere) for at skyde sig ind på problemet.
Men der mangler feedback fra spørger. Den feedback anmoder man ikke om ved et useriøst svar som "hvadså opretter????"

Mit point: lad nu vær' at gå tilbage til dine tidligere tilbøjeligheder/metoder som lrd-bruger. Det ville være trist at se en ny, lang tråd om din adfærd.

Er det sket ved en fejl, kan det tilgives.  :)
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 16:16 #18
Jeg har lige gået mine gamle tråde gennem og har smidt så mange indlæg både som svar og kommentare så er nok gledet i svinget her! Beklager opretter
Avatar billede sig_mojn Nybegynder
29. oktober 2003 - 03:21 #19
nu er den ved forhandleren for anden gang, så må vi se hvad de kan finde =D
tak for jeres tid