Avatar billede elohite Nybegynder
17. oktober 2003 - 19:56 Der er 10 kommentarer

PIO til DMA Seagate V Baracuda 120GB i WinXP

Jeg køre winXP.
Og i windows hardware instillinger ser min harware devices såden ud.

Primary Master:
Device 0: Seagate Baracuda V (120Gb)- DMA if Avaliable(køre i PIO Mode)
Device 1: Seagate Baracuda IV (60Gb)- DMA if Avaliable(køre i Ultra DMA Mode 4)

Hvorfor vil Device 0 ikke kører Ultra DMA Mode 4?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:03 #1
Og du har selvfølgelig sat din BIOS op til at kører med UDMA osv?
Avatar billede kbu Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:00 #2
Hvad sker der hvis du ændrer PIO Mode til: DMA if available ?
Avatar billede elohite Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:26 #3
rkhdk:
Det er den sat til.

kbu:
Det er den og det kan ses udfra at Device 1 køre UDMA.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:35 #4
Du skriver:
Primary Master:
Device 0: ... 120GB disk(køre i PIO Mode)
Device 1: ...  60Gb disk (køre i Ultra DMA Mode 4)

Du mener vel Primary IDE - og ikke Primary Master?

Sidder Device 0 som Master på Primary IDE? og
sidder Device 1 som slave på Primary IDE?

eller har du andre drev (cd-rom, brænder, DVD) sat til på din IDE controler? Hvilken placering har i så fald alle dine drev?
Avatar billede elohite Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:42 #5
Sorry min fejl -nu får i de rigtige facts:

Primary IDE Channel:
Device 0: Seagate Baracuda V (120Gb)- DMA if Avaliable(køre i PIO Mode)
Device 1: Seagate Baracuda IV (60Gb)- DMA if Avaliable(køre i Ultra DMA Mode 4)

Secondary IDE Channel:
Device 0: IBM (20Gb)- DMA if Avaliable(køre i Ultra DMA Mode 4)
Device 1: Asus DVD Drev- DMA if Avaliable(køre i PIO Mode)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:58 #6
Jeg kunne mistænke 120GB disken, eller Primary IDE Device 0, i at vise forkert, uden at jeg ved hvorfor. Og at den alligevel kører UDMA Mode. Ellers må den jo virke temmelig sløv? Er det tilfældet?

Kun en test til at måle overførselsrten kan afsløre det. Jeg har ikke lige et link på hånden til sådan et program.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:29 #7
Protokol til
EIDE-interface    Maksimal teoretisk overførsel
PIO 3              13,3 MB/sekund
PIO 4              16,6 MB/sekund
Ultra DMA (ATA-33) 33,0 MB/sekund
ATA/66            66,0 MB/sekund
ATA/100            100 MB/sekund
ATA/133            133 MB/sekund

Til test af overførselshastighed kan fx. bruges HD Tach fra www.tcdlabs.com

Har du i BIOS forsøgt med en ny "Autodetect IDE Devices" og Save&Exit BIOS for at sikre, at den har registreret de rigtige oplysninger om EIDE enheder?
Avatar billede john0000 Nybegynder
02. februar 2004 - 13:46 #8
Hej

Fik du nogensinde svar på dette spørgsmål?
Avatar billede elohite Nybegynder
02. februar 2004 - 13:50 #9
Nej det fik jeg desværre ikke.
Avatar billede john0000 Nybegynder
02. februar 2004 - 14:01 #10
Jeg tror jeg fandt løsningen. Pludselig kørte min Maxtor harddisk også pio, og mit dvd-drev og dvd-brænder kørte ultra dma. Jeg kørte drivere til bundkort ind igen, men intet hjalp. Det største problem ved at hd'en kørte pio, var at den ikke kunne levere data hurtigt nok til min dvd-brænder, så brænderen startede og stoppede hele tiden når jeg brændte en image-fil fra hd'en. Til sidst gjorde jeg det, at jeg i enhedshåndtering simpelthen slettede den primære IDE-kanal. Pc'en ville genstarte 2 gange derefter, og pludselig kørte hd'en ultra-dma tilstand 5.