Avatar billede liit Nybegynder
04. januar 2001 - 10:15 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

En udfordring...

Jeg har følgende problem jeg gerne vil have løst:
Den gateway jeg bruger her tillader kun forbindelse til få porte, men jeg skal bruge flere porte. Jeg har en ide til løsning, men ikke præcist hvordan man gør.
Jeg har adgang til en Linux-server på den anden side af gateway\'en. og ville gå gerne bruge den som gateway, og så køre alt min kommunikation gennem én port til Linux-serveren, og så bruge den som gateway. Nogen der kan finde ud af det ? Det skal lige siges at jeg sidder i Win98SE på clienten...
Avatar billede victor44 Nybegynder
04. januar 2001 - 10:20 #1
SÅ må du få tilladelse til at tilgå de porte du ønsker, ellers er det jo at omgå de sikkerheds regler der er sat der hvor du er.
Avatar billede liit Nybegynder
04. januar 2001 - 10:24 #2
Jeg spurgte ikke om hvordan jeg spørger om tilladelse, jeg spurgte om hvordan jeg kunne \"omgå de sikkerheds regler\", for at bruge dine ord i stedet...
Avatar billede victor44 Nybegynder
04. januar 2001 - 10:38 #3
Det var det jeg fornemmede.
Jeg håber ikke at jeg er sysadmin der hvor du er ;-)

God fornøjelse
Avatar billede beaviz Nybegynder
04. januar 2001 - 11:08 #4
installer pptpd på linuxen udenfor, og brug pptp (microsofts VPN løsning) ud til den?
Avatar billede trille Nybegynder
04. januar 2001 - 12:18 #5
Jeg tvivler på at der er åbent for en VPN port over den GW, som begrænser dig.

Er der tale om en gateway (OSI lag 4-7) - eller en router/firewall?

Claus
Avatar billede liit Nybegynder
04. januar 2001 - 12:24 #6
De porte der er åbent for er : 25,80,110,143,443,510 - bemærk - at port 80 KUN kan bruges til http pga proxy\'en...
Håber det er svar nok, eller så bare spørg løs igen Claus
Avatar billede beaviz Nybegynder
04. januar 2001 - 12:39 #7
trille: men du kan godt sætte den til at \"ringe op\" på andre porte...
Avatar billede victor44 Nybegynder
04. januar 2001 - 13:14 #8
Beaviz > LINUX\'en ja, men hvad med M$ klienten ?
Avatar billede svindler Nybegynder
05. januar 2001 - 16:16 #9
SecureCRT er en SSH-klient til Windows. Den kan anvendes til at redirigere trafik via en SSH-forbindelse. SSH kører normalt på port 22, men det kan du jo selv ændre på linux\'en til een af dem, der er åbne uden proxy.

Er du sikker på, at du har behovet?
Alternativt kan du lægge VNC på linux\'en, tilgå den via http og starte de programmer, du har brug for på linux\'en. Med mindre det er spil, findes der formodentlig en kopi af programmet til linux.
Derved undgår du at bryde sikkerheden i jeres netværk og dermed risikere fyring, udsmidning, rulning i tjære og fjer eller hvad der nu er den foretrukne afstraffelses-metode hos jer.
Avatar billede liit Nybegynder
05. januar 2001 - 16:23 #10
Jeg kener godt SecureCRT, bruger det en del.
Og det er et spil jeg skal bruge det til, jeg skal have port 1024+ åben....
Avatar billede liit Nybegynder
05. januar 2001 - 16:48 #11
Er der nogen der ved om man kan skifte port på microsoft-klienten ?
Avatar billede linder Nybegynder
11. januar 2001 - 00:04 #12
De fleste firewalls tillader, at der bliver \"svaret tilbage\" på alle porte over port 1024, og der skal også være et antal tilladt, som minimum.
Du kan sætte en proxy, eller andet software (som kan portmappe) op ude på internettet, og lave en portmapning på en tilladt port, til porten på serveren du prøver at tilgå.

dvs. at f.eks. port 110 \"oversættes\" til port 27015 mod en bestemt host.

En del af disse programmer KAN kræve noget tid, at sætte sig ind i.

/Morten
Avatar billede linder Nybegynder
11. januar 2001 - 00:05 #13
hvis du nu IKKE afviser det, så har jeg lige lavet det som et svar :)

HVIS du ikke kan få det til at virke, det jeg skrev, så glem det, og spil hjemmefra.

Med den opsætning der, beskytter firmaet højst sandsynligt ligeså meget imod udefrakommende, som indfrakommende.

/Morten
Avatar billede beaviz Nybegynder
11. januar 2001 - 11:42 #14
victor44/liit: Man skifter port på MS klienten simpelthen ved at angive porten efter ip-adressen adskilt af \":\" - altså: 10.0.0.1:43 er det normale...
Avatar billede liit Nybegynder
11. januar 2001 - 16:42 #15
Til Linder:
Masq\'en tilader ikke nogen form for kommunikation over port 1024 - hverken ind eller ud af huset.
Jeg har leget med port forwarding - men jeg skal bruge MANGE porte over 1024, så der er slet ikke nok åbne porte til at dette kan bruges.
Til Beaviz:
Det vil jeg prøve - det lyder som en god ide - ved du forresten om pptp er krypteret - og hvis det er - om man kan slå det fra (for ikke at belaste forbindelsen mere en højst nødvændigt)
Avatar billede liit Nybegynder
04. februar 2001 - 11:27 #16
PPTPD vil belaste min server for meget pga krypteringen, men da du egentlig har løst det spørgsmål jeg spurgte om, sååååå - svaret er godkendt.