Avatar billede i11uzion Nybegynder
04. januar 2001 - 09:34 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Lave \"søgemaskine\" fra Access database... Hvordan ?

Hejsa...

Jeg har lavet en database over mine film i Access 97, og nu vil jeg så gerne finde ud af hvordan man kan gøre sådan at man kan søge i databasen fra en HTML-side (asså ligesom man f.eks søger fra yahoo eller altavista), hvor man kan søge på ting som titel, genre osv...

Jeg har ingen anelse om hvor omfangsrig en opgave det er, så jeg ved ikke med point...

Håber der er nogen der vil hjælpe med noget html eller noget ? ...

På forhånd mange tak ...
Avatar billede kasseper Nybegynder
04. januar 2001 - 09:38 #1
Det kan ikke laves med HTML....Desvære der skal du bruge noget ASP/PHP/CGI/What_Ever.....
Men det kan du også godt, du skal bare bruge en webserver, f.eks. pws som kan downloades på
http://www.microsoft.com/msdownload/ntoptionpack/askwiz.asp
Men det kræver nok at du sætter dig lidt ind i ASP på forhånd. ASP er nok det letteste for en nybegynder.....
Avatar billede vandhunden Nybegynder
04. januar 2001 - 11:58 #2
PWS ligger på din originale win98se-CD. Under add-ons... Når du har installeret det er kræver det såmænd ikke noget stort ASP-script... Men det er nok bedst at du selv lige lærer det grundlæggende, så kan du altid stille et spm.på eksperten... Jeg kan nok også hjælpe dig. Hvad er din ICQ?
Avatar billede keysersoze Guru
04. januar 2001 - 12:34 #3
det burde overhovedet ikke være noget problem at lave - medmindre man ikke kender til asp/php o.l. - skriv evt til kim@soze.dk og jeg skal se hvad jeg kan finde ud af hvis det har interesse...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
04. januar 2001 - 17:01 #4
Hej igen...

Uhm jeg har ikke den fjerneste erfaring med hverken ASP, CGI, PHP eller lignende, og mine HTML-kundskaber er også begrænsede, så er det en helt uoverkommelig opgave for mig... ?

Altså det jeg gerne vil have er jo ikke en søgemaskine som skal ligge på Internettet, men en som jeg kan smide på en CD-ROM, og så søge på den derfra, ved ikke om det ændrer noget?

Jo lettere det kan gøres, desto bedre, men det er selvfølgelig ikke sikkert at der er en forholdsvis let vej... ?

ICQ# 13610161

e-mail : i11uzion@yahoo.dk
Avatar billede i11uzion Nybegynder
04. januar 2001 - 17:02 #5
... og så kører jeg forresten osse Windows 2000 DK, så jeg har ikke nogen original Win98 SE cd, men jeg har en original Win2k... ?
Avatar billede vandhunden Nybegynder
04. januar 2001 - 18:19 #6
Hvis den skal på en CDrom, skal man have installeret PWS, for at kunne søge på den, så det er ikke så smart. Så er det meget bedre at lave et lille program i DELPHI, som er utrolig god til at arbejde med databaser. Kun så længe din søgemaskine er på nettet er det en god idé at lave det i HTML/ASP.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. januar 2001 - 20:58 #7
LOL man skal sgu da ikke bruge PWS i win2k, man skal bare installere IIS, under Add/Remove progz og så Internet Information Services så kopierer den det fra din win2k cdrom
Avatar billede vandhunden Nybegynder
04. januar 2001 - 23:01 #8
Ups, havde ikke set det med win2k. Men jeg må da have ret i at hvis den skal fungere under win98 SÅ skal PWS være installeret.

Følger IIS fuldversion med i win2k? Jeg troede IIS kostede klejner?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. januar 2001 - 00:16 #9
nej sgu da du kan hente den for free på MS\' hjemmeside!

ok jeg ved ikke om den virker i win NT4 workstation - men den virker fint i win nt4 server!

og den IIS der følger med win2k prof kan kun have en webside kørende, men det er jo også nok til det meste

hvis du har win2k server kan du selvfølgelig have mange websider kørende på en gang
Avatar billede i11uzion Nybegynder
05. januar 2001 - 00:19 #10
... Uhm tak for de foreløbige svar, jeg accepterer/afviser ikke endnu, da jeg gerne vil presse appelsinen lidt endnu.. hehe

Uhm, men jeg har ikke helt fattet det endnu, asså skal jeg nu have det fixet i Delphi i stedeT ?!\"?!?!?!

Damn, fuck, shit, crap det lyder avanceret... Æv æv, jeg troede der var en sådan rimelig let måde at lave det på...

Der er vel ikke et sted på nettet hvor man kan downloade sådan noget færdigt, og så bare ændre variablerne deri, til at passe på sin egen database... ? ? ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. januar 2001 - 00:39 #11
nu ved jeg ikke lige med access databaser, havde det været en mysql havde jeg da lige lavet et script til dig...
Avatar billede Tigerbite Nybegynder
24. marts 2010 - 21:02 #12
cyberesben. Tror du at du kan lave en script til mig? Jeg skal bruge en script så jeg kan søge på de filer jeg har i min database efter Titel. Det er en Mysql database som jeg fik da jeg købte mit domæne på One.com. Please lav en script så jeg kan lave den søgeengine på mit website ;)
Avatar billede Tigerbite Nybegynder
24. marts 2010 - 21:02 #13
Hvis det er nemmest må du gerne sende scripten på min email Noxious44@hotmail.com