Avatar billede doctor6000 Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:48 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Raid opsætining

Hej jeg har 2 stk IDE 120Gb diske i min maskine som jeg ønsker at kører raid på.

Maskinen bliver udstyret med WIN XP PRO

Vil have det skal virke sådanne at alle data ligger "parallelt" på diskene så hvis der skulle smutt en disk har jeg ikke mistet nogle data. hvad for en opsætning skal jeg kører med. eventuelt en lille forklaring til hvordan og hvorfor.

PS det skal være software raid da hver disk sidder på en ide controller

mvh Rasmus
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:49 #1
her kan du læse om de forskellige levels:
http://www.acnc.com/04_01_00.html
Avatar billede dna Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:53 #2
Du skal bare sætte den op til at køre RAID 1 ...
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:59 #3
okay kan jeg så bare hive en disk fra og så kører videre med kun en disk.

og hvad hvis jeg smider en tom disk i sammen med den der ligger data på hvad sker der så
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. oktober 2003 - 00:00 #4
du må vist hellere lige bruge en halv time på at læse mit link
Avatar billede larsjohansen Nybegynder
17. oktober 2003 - 00:00 #5
Du snakker om en raid 1 (spejling af data)

du skal i control panel vælge administration-computeradministration-diskhåndtering.
konverter begge diske til dynamiske diske. Og opret dit raid 1 ved at højreklikke på en af diskene.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
17. oktober 2003 - 00:03 #6
kan xp eller server 2003 håndterer software raid.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
17. oktober 2003 - 00:04 #7
det var gode svar takker for det
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
19. oktober 2003 - 13:02 #8
hvad med performance betyder det noget når jeg skal have 2 hd´s + et DVD drev på hvordan gør jeg det smartest
Avatar billede lajo Nybegynder
20. oktober 2003 - 09:29 #9
Skal du gøre det rigtigt køb et billigt ATA raid kort.
Ultra133 TX2 Bulk
http://www.promise.com

kan købes hos www.shg.dk for 390,- incl moms og fragt !
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=330055&ref=edbpriser
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:18 #10
hmm 2 hd siger du - altså dem der skal i raid eller hvad?
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:50 #11
ja de 2 diske der skal i raid, tænkte på om det var smartest at monterer de 2 diske på samme controlelr og så DVD på den anden eller 1HD + DVD på en controller  og så den sidste disk på 2nd controller
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:00 #12
diskene der skal i RAID skal være på hver sin controller, for at udnytte båndbredden - dog kender jeg ikke software RAID, men pricippet er vel det samme?!