Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sænke cpu speed (og temp.) når computeren ikke laver noget

Hej...
Jeg har en computer, med en Intel 2,533GHz, som har lidt tendens til at blive rimelig varm... Derfor har jeg sat 2 kabinet-kølere i min computer. Det virker, den holder sig hvertfald under 50 grader!

Men altså de blæsere larmer lidt, og jeg kunne godt tænke mig at slå dem fra, delvist altså, hvis computeren bare står tændt, og jeg ikke bruger den.

Så var det at jeg tænkte at jeg måske kunne finde et program som kunne sænke cpu hastigheden og derved temperaturen. Jeg ved at nogle bærbare gør det når de skifter til batterier.

Findes der sådan et program der kan ændre cpu'ens hastighed inde fra windows? Ja, må der da være... Hvis en bærbar kan så kan en stationær vel også?

(Blæserne kan jeg nok godt selv finde en løsning på at stoppe...)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:41 #1
Der findes i hver fald et program der hedder Cpuidle der slår de registre fra der ikke bruges og det skulle angiveligt kunne sænke temperaturen. Alternativt kunne du jo investere i et par Papst blæsere. De siger absolut intet.
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
17. oktober 2003 - 12:08 #2
Synes ikke CpuIdle gjorde den store forskel...
Papst blæsere ja... Jeg skulle have lyttet til min sunde fornuft da jeg købte blæsere... Men men... Jeg kom til at købe nogle med røde dioder i... Og de kan endda skrues op og ned for... Men når de er skruet helt ned så kører de med cirka 1800 RPM... Og det larmer stadigvæk...

Findes der virkeligt ikke et program som kan ændre cpuens hastighed direkte fra Windows? Og hvordan fungere det egentlig i en bærbar?
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
17. oktober 2003 - 13:35 #3
Du skal have en mobileprocessor for at få en form for Dynamisk ændring af hastigheden. Et eller Softfsb program bør der vel findes til dit bundkort. Ellers ville jeg kigge på om din processor kan klare sig med mindre spænding. Det kan ned sætte strømmen og derved sætte temperaturen ned.
Avatar billede klavil Seniormester
17. oktober 2003 - 17:55 #4
Jeg mener at msi har lavet et program du kan justere hastigheden på blæserne der er monteret på bundkortet. Altså også kabinetblæserne, men hvor du finder den ved jeg desværre ikke
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
18. oktober 2003 - 17:48 #5
Hej...
Jeg kan i min BIOS ikke sætte CPU Core længere ned end 1.525V...
Og jeg har ikke kunne finde et program på mit bundkorts producents hjemmeside... (Det er et ASUS P4G8X)
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:24 #6
Andre forslag?
Avatar billede zaditor Nybegynder
30. oktober 2003 - 18:17 #7
Spassm :D
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
31. december 2003 - 00:42 #8
Lukker...