Avatar billede ransborg Juniormester
16. oktober 2003 - 16:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hyperlinks aktivering

Hej Alle,
jeg har en hjemmeside, hvor der er 6-7 menupunkter, som virker som hyperlinks. De er som normal blå i farven, og når de er "aktiveret" er de lilla. De virker altså som alm hyperlinks.

Næste gang jeg kommer ind på hjemmesiden, er de stadigvæk lilla, fordi jeg har allerede en tidligere gang har været inde på linket.

Er der en måde, man kan programmer, så de er blå hver gang, man har været væk fra siden?

Pft

Mvh
Ransborg
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
16. oktober 2003 - 16:07 #1
<body vlink="#dinfarve">
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2003 - 16:10 #2
-- det er en funktion i browseren som bestemmer hvor længe de er lilla (visited), men du kan indstille det med css-pseudo-selectors:

I din <head>-sektion indsætter du:
<style type="text/css">
a:link{color:blue;}
a:visited{color:green;}
a:hover:active{color:yellow;}
</style>
Avatar billede p_pippi Nybegynder
16. oktober 2003 - 16:12 #3
eller bare

a:visited {text-decoration: none;}
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2003 - 16:15 #4
>>p_pippi

-- hvad har eventuelle streger over eller under med farven at gøre ?-)
Avatar billede p_pippi Nybegynder
16. oktober 2003 - 16:17 #5
når jeg siger text decoration none, ændre den ikke visited farven, hvis jeg har sat en standart a farve...
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2003 - 16:24 #6
Øeh, det gør den da uanset om det er sat noget direktiv om dekoration af teksten med linjer under, over eller igennem ...
Avatar billede p_pippi Nybegynder
16. oktober 2003 - 16:29 #7
Øeh...
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
16. oktober 2003 - 16:40 #8
Må jeg sparke en bemærkning ind... Kunne man forestille sig, at der er en mening med, at ubesøgte links er blå, og besøgte links er lilla?

Jeg er klar over, at det ikke er det, der bliver spurgt om, men her synes jeg alligevel at bemærkningen her er på sin plads: Hvis man gerne vil have sin links blå som standardfarven, så vil jeg anbefale at bruge standardfarverne hele vejen igennem. Hvis man alligevel laver om på standardfarvene, så var det måske en idé at bruge helt andre farver. For at gøre forvirringen så lille som muligt (selvom jeg til hver en tid vil anbefale standardfarverne).
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2003 - 16:48 #9
3 kommentarer lklingenberg:

-- mening med en standard er jo genkendelighed, så i den ende er jeg helt enig ...

-- desuden er der fornuft i at fortælle: 'Her behøver du ikke at klikke, hvis du ikke vil se noget en gang til'

-- men standard-farverne fordrer jo at ens design kan leve med det der blålige farveskema !-)
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
16. oktober 2003 - 16:55 #10
-> roenving:
Korrekt, kombinationen blå/lilla er ikke den heldigste, så jeg kan godt forstå, at mange drages af ikke at bruge dem. Derfor er min pointe også, at hvis man endelig vil lave farverne om, så gå helt væk fra standarden og måske ovenikøbet forskellen på besøgte og ikke besøgte links.
Avatar billede ransborg Juniormester
16. oktober 2003 - 17:02 #11
Jeg tror, vi taler lidt forbi hinanden....

Når jeg er inde på min hjemmeside www.sickmann.dk, og trykker på en af linksene, ja så skal de blive lilla.

Hvis jeg nu imellem tiden browser på f.eks. www.eksperten.dk eller f.eks. logger af nettet.... og så bagefter vender tilbage til www.sickmann.dk, ja så er de links, som jeg allerede har besøgt stadigvæk lilla, dem vil jeg gerne have til at være blå igen.

Håber I forstår

Mvh
Ransborg
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2003 - 17:05 #12
-- jeg var lige ved at kommentere før, at den første sætning jeg skrev i mit første indlæg ( "det er en funktion i browseren som bestemmer hvor længe de er lilla (visited)" ) jo stadig holdt, for du kan ikke på nogen måde programmere dig ud af den !-)
Avatar billede ransborg Juniormester
16. oktober 2003 - 17:08 #13
roenving.... okay, hmmmm det svar var jeg lidt ked af, men det bragte dog klarhed.

Jeg giver point senere i aften, husk at smide et svar

Mvh
Ransborg
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2003 - 17:19 #14
tja, velbekomme kan man vel ikke kalde det ...

-- og der er faktisk en workaround, som dog kræver at du ændrer dine links løbende, så de aldrig nogensinde er ens !-)

f.eks. kan du (hvis du bruger en database til at generere dine links !-) sætte et timestamp (eller en anden tæller) på, som argument til url'en:

www.sickmann.dk/Terapeuten.htm?7866487

-- det burde ikke betyde noget for siden at der er en querystring med, men det kan jo være forvirrende for brugerne, at der står noget ekstra ...

-- man bruger iøvrigt samme trick, hvis man vil sikre reloads f.eks. i forhold til chats !o]
Avatar billede ransborg Juniormester
16. oktober 2003 - 20:02 #15
roenving - Jeg takker endnu en gang, nu ved jeg da, der er en omvej ;-)
Avatar billede roenving Novice
17. oktober 2003 - 15:55 #16
-- og jeg takker for points ;~}