Avatar billede toasten Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:04 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Laptop der sladrer?

Jeg har for nylig købt en ny laptop, og har hørt en masse rygter om at der skulle være en chip, der sladrede til politiet/firmaet der har lavet den, hvis jeg melder den stjålet. Er det virkelig rigtigt? (Jeg kan ikke finde noget om det i manualen, men nu har jeg heller ikke lige læst den alt for godt igennem) -Og hvis det er, kan man være sikker på at den kun sladrer, hvis jeg melder den stjålet?

Og til sidst, er det noget man selv har mulighed for at deaktivere, hvis det altså findes?
Avatar billede webnord Praktikant
16. oktober 2003 - 14:11 #1
Hejsa

Alle maskiner har et unikt nummer Maskine ID.
Nummeret findet bl. a. på netkortet.
Hvis en stjålet maskine kobles op på Inernettet, kan man teoretisk, skanne for netop det nummer. og via IP-adressen finde maskinen.

-/ Falcon
Avatar billede toasten Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:15 #2
Ja, det er jeg godt klar over, men det er heller ikke det der er problemet. Problemet er, at jeg har en bærbar, som måske har en chip eller lignende i, som sender informationer over nettet. Det bryder jeg mig bestemt ikke om. Spørgsmålet er altså om den findes, og derefter hvordan kommer man af med den slags skidt?
Avatar billede ird Praktikant
16. oktober 2003 - 14:17 #3
Sådan en chip har jeg ikke hørt om før :-)

Hmm er det en varm pc vi snakker om her du sidder med :-)
Avatar billede toasten Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:22 #4
ird > Nej, det er ikke en varm pc... Og jeg har nemlig heller aldrig hørt om den chip, før jeg købte en laptop. Så var der pludselig tonsvis af paranoide mennesker, der kunne fortælle mig om, hvordan den sendte data til alle mulige osv.

Jeg kan desuden slet ikke forestille mig, at politiet, skulle gide bruge energi og penge på den slags? Det koster jo meget mere for politiet at rykke ud og hente den, end den er værd?
Avatar billede ird Praktikant
16. oktober 2003 - 14:27 #5
Tror du skal slå kold vand i blodet :-)
Avatar billede ird Praktikant
16. oktober 2003 - 14:29 #6
Avatar billede punnishment Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:30 #7
Nej det tror jeg så ikke det gør.

Mig bevist findes der politi betjente landet over. Dvs. hvis laptoppen er i odense sender de da bare betjente fra odense hen for at se på den. Det kommer max. til at koste 10-20kr på benzin også betjentenes time-løn. Men de har jo ikke særlig meget at se til alligevel
Avatar billede webnord Praktikant
16. oktober 2003 - 14:33 #8
Hvis den indeholder den chip, - har aldrig hørt om det - kan den sende alle mulige oplysninger om din maskine, hvilke sider du har besøgt, dine email osv. til et centralt sted, det er ulovligt iflg. dansk lovgivning.
Men om det er faktuelt kan eg ikke sige noget om.
Avatar billede ird Praktikant
16. oktober 2003 - 14:45 #9
smider også et svar