Avatar billede padel Nybegynder
15. oktober 2003 - 16:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Microcontroler pic16f84a

Er der nogen som ved Hvordan jeg for Pogrammet ud af sådan en svend (PIC16F84A)  eller hvordan jeg kan Lave en kopi
af samme.
Eller kender i en der kan hjælpe mig med denne opgave.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:43 #1
Du kan købe en sådan en: http://www.olimex.com/dev/pic-pg2b.html fra http://www.demotech.dk/ Den koster 12 euro og du har den næsten lige efter du har bestilt den. Du skal købe en ledning der forbinder den med en pc eks: http://www.olimex.com/dev/pic-pg1.html og så skal du blot downloade en passende programmeringssoftware (eks: BasCom eller lignende - du kan søge efter software hos Atmel der laver din pic-processor http://www.atmel.com/products/avr/ ) Når du har forbundet de forskellige dele er jeg overbevist om at du vil være i stand til at hente den kode der er lagt ned i pic'en tilbage til programmersoftwaren. Ellers kan du jo blot programmere den til hvad du nu måtte ønske den skal udføre.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:28 #2
På denne side kan du finde gratis software til din chip http://www.htsoft.com/
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:30 #3
Eller har disse svenske gutter en masse at byde på http://www.lawicel.com/s_index.htm
Avatar billede padel Nybegynder
15. oktober 2003 - 20:12 #4
Har downloadet det gratis program fra Hi-Tech, men ved at downloade det for man faktisk ikke nogle prgrammer, eller hvordan virker det? vil have softwaret ud af chippen?
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:27 #5
Kan du forklare lidt mere om hvad det egentlig er du vil med chippen?? Som jeg forstår det er det programmet inde i chippen du vil anvende til noget andet - og til hvad?? Der er ikke noget software inde i PIC'en som sådan, men en smule kode der bestemmer hvordan chippen skal reagere på forskellige påvirkninger. Altså hvilke manøvre den skal udføre eller hvilke data den skal gemme efter gennemløb af et antal clockperioder eller efter aktivering af forskellige pins.
I den compiler, du lige har downloadet fra Hi-Tech, programmerer du PIC'en til at udføre disse handlinger og når du læser den genererede kode over i PIC'en overskriver du dermed hvad der måtte være i chippen. Hvis du allerede ved hvad det er din PIC er programmeret til (altså hvad den udfører) kan du jo genskabe disse handlinger i compileren og lægge dem ind i der hvor du ellers vil bruge kopierne af koden i PIC'en.
Altså hvis jeg har forstået det rigtigt - så vil du bruge koden fra PIC'en andet steds.
Jeg har lidt på fornemmelsen at du kan finde et mere specifikt software forum her http://www.avrfreaks.net/
Avatar billede padel Nybegynder
15. oktober 2003 - 22:28 #6
Jeg køber disse pic i udlandet for at få noget softwaer flyttet fra en computer
til en anden.  denne pic sidder i mellen på ledningen, sådan at jeg skal købe
en ny chip, hver gang jeg skal flytter softwaer.
og disse pic er ret dyre, så jeg kunne tænke mig at lave dem selv.
Jeg har selv forsøgt at bruge andet men det virker ikke.
Jeg ved ikke om Pogrammet læser pic, før jeg programere,og slætter den under
programering.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
16. oktober 2003 - 10:09 #7
Hvorfor skal du købe en ny chip hver gang du flytter software?? Virker chippen som kopisikring ??
Det lyder som om du ikke bare kan genanvende programmeringen af en chip i en anden - for så kan du vel bare bruge den samme chip igen og igen ?? Eller er chippen programmeret til engangsbrug og det således er "jomfruchip" du ønsker at kopiere ??
Jeg er sikker på du kan finde en måde at læse koden i PIC'en og jeg ved der findes et hav af internetsider knyttet til Atmels produkter da de er ret udbredte. Brug alle de links og grupper du kan finde hos avrfreaks
Avatar billede padel Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:40 #8
Ja Jomfruchip  det lyder rigtig, der må ligge en kode på chipen der gør
jeg kan starte pogrammet op,  og når jeg Programere så slettes controler
tror jeg. jeg skal købe en ny hver gang.