Avatar billede choioi Nybegynder
14. oktober 2003 - 20:56 Der er 14 kommentarer

Ændring af dpi

Jeg har et dokument som jeg skal have trykt. Ifølge min trykker er opløsningen kun på 150 dpi, men det skal være 600 dpi. Hvordan ændrer jeg det i Photoshop uden skal skulle lave det hele om igen???
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. oktober 2003 - 20:59 #1
image -> image size  der har du mulighed for at ændre det
Avatar billede ckh Nybegynder
14. oktober 2003 - 20:59 #2
På dansk /Billede/Billedstørrelse
Avatar billede choioi Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:04 #3
Når jeg går derind og ændrer i pixels så ændrer den også på selve størrelsen af image. Hvad svarer 600 dpi til i pixels? ?? X ??
Avatar billede spe Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:04 #4
Hvilken slags billede er det ? CMYK, RGB eller Gråtoner?

Hvis det er et farvebillede eller et gråtonebillede må du forvente at resultatet bliver noget sløret hvis du ændre dpi fra 150 til 600 dpi uden at sætte billedets størrelse i cm tilsvarende ned.
Avatar billede spe Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:06 #5
600 dpi svarer til 600 pixel hver gang du har en tomme.

Vil du alligevel forsøge så skal du sætte flueben i Resample nederst i Imagesize-dialogboksen.
Avatar billede choioi Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:06 #6
Det er i CMYK. Selve billedet størrelse skal forblive 91mm X 60mm
Avatar billede spe Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:14 #7
Sæt flueben som beskrevet.
Det du er igang med er at lægge 8 gange så mange pixel ind i dit billede. Pixels som photoshop skal opfinde udfra de allerede eksisterende. Når Photoshop skal opfinde nye pixels regner den populært sagt gennemsnittet ud for de allerede eksisterende og lægger disse middelværdier af farverne i de nye pixel. Det giver nogle meget sløret billeder.
du kan til dels rette op på ved at bruge filteret Sharpen>Unsharp Mask med en mængde på 50-150% og en radius 3-4 pixels.

Det allerebedste er at starte forfra med den rette opløsning fra starten :-)
Avatar billede choioi Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:15 #8
Hvordan starter jeg med en opløsning på 600 dpi??
Avatar billede spe Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:17 #9
Hvis du skanner et billede ind, sætter du dpi (ppi) til 600 i skannerprogrammet.

Hvis du opretter et nyt dokument bestiller du her en dpi på 600
Avatar billede choioi Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:21 #10
Hvad svarer 600 dpi til i pixels/cm ?
Avatar billede spe Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:23 #11
en tomme er ca. 2,5 cm så 600 dpi er ca. 240 dpc (ppc)
Avatar billede staz Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:06 #12
choioi > DPI har ikke noget og gøre med størrelsen på billedet. Du kan have et billede på 300x300 pixels i 72 dpi, men du kan også have det i 600 dpi.

Din skærm viser kun 72 dpi, derfor er webgrafik i den størrelse. Men skal du have trykt noget, så skal opløsningen være størrer. 150 dpi er mindst her.

Når du laver dit dokument kan du vælge størrelsen på billedet, og du kan vælge hvor man DPI der skal være deri. Altså DPI er dne betegnelse for hvor mange pixels du har pr. tommer som spe siger. Men det har ikke noget at gøre med størrelse af selve billedet.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
16. oktober 2003 - 12:13 #13
Hej choioi>>
Det er ikke alle scanere der fatter at scanne i høje opløsninger (ikke vis de er alt for billige) Du kan få mere information ud af din scanner ved enten at scanne billedet i scannerens maximale opløsning eller bede maskinen scanne billedet i en stor størrelse - eller selvfølgelig en kombination, det vigtigste er blot at du slæber tilstrækkeligt mange Mb med fra scanningen over i Photoshop. 600 DPI svarer nogenlunde til at et billede i A4-størrelse fylder 50 mb (som jpg, men det giver det bedste trykkeresultat at gemme som TIFF - det er blot rasende stort). Så dit skal blot scannes i en størrelse over 12 Mb, så er du vist sikker.
Og så lige en kommentar til staz - DPI definerer jo netop billedets størrelse. Dot/Inch er relationen mellem informationsmængden og den virkelige størrelse på papir. Det er billedets størrelse udtrykt som pixels der ikke angiver størrelse. Det er rigtigt at billedets digitale størrelse - om man vil - kun er afhængig af antallet af pixels og at en skærm har en konstant opløsning på 72 PPI (Pixel/Inch) så al tale om opløsning og billedestørrelse bliver lidt irrelevant så længe billedet er på skærmen. Men går du i trykken med et billede i en størrelse (cmxcm) man har arbejdet med i skærmopløsning, kan det godt være man skal luppen frem når det kommer ud i 600 DPI. Faktisk giver det ikke rigtigt mening at arbejde med billeder efter pixeldimensioner, det sikreste er at anvende billedets færdige trykkedimension og trykkerens DPI.
Så tilbage til choioi>>>
Når du har scannet billedet i overstørrelse reducerer du i et hug dimension (cm) og opløsning (DPI) i image size til det ønskede. Så behøver du ikke bryde hovedet med hvor mange af den ene der går på den anden. Det er blot vigtigt at billedet fra scanneren er i overstørrelse. Og vær så lige sikker på at du sender det til tryk som TIFF i CMYK, ellers kan du ikke regne med farverne og hvis du har gemt det som JPG må der ikke være nogen kompression.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2003 - 06:20 #14
Kaktussen> Det er faktisk forkert at en skærm altid viser 72dpi. Denne størrelse fremkom tilbage i computerens barndom, da Macintosh lancerede deres første maskiner med en 9" skærm til. Denne skærm havde kun en mulig opløsning på 512x384 pixels. Hvilket gav en opløsning på 72 ppi. Idag regner alle mac computere med at skærmen viser 72 dpi. Men dette kan af gode grunde ikke være muligt. (prøv selv at regne på hvilken skærmopløsning du kører i, og størrelsen på dit aktive display - chancen for at du rammer 72 ppi er mindre eller lig med 1 ud af alle de mulige skærmopløsninger du kan køre)

Windows regner forresten heller ikke med 72ppi, men derimod med 96ppi som standard. I bund og grund har dette ingen betydning, for man får jo altid at vide man ikke kan regne med hvad skærmen viser, hvad angår størrelse og farve.

Umiddelbart vil jeg give dig ret i at det ikke nytter at kigge på pixeldimensionerne når man arbejder med materiale til tryk. Men jeg finder det nu rart hele tiden at holde i mente at hvis jeg skal lave et billede der fylder en A4 side i 300 dpi så skal billedet fylde 2480x3508pixels... men det er sikkert også fordi jeg er mærkelig *G*