Avatar billede mannik Nybegynder
14. oktober 2003 - 16:07 Der er 16 kommentarer

Openoffice ..kan det anbefales ?

hej

Jeg har lidt problemer med min office 2000. Nu spekulere jeg p om jeg i stedet for at opgradere den skulle forsøge mig med Openoffice og så bruge pengene på et par ordentlige højtalere 8>)

Har i lidt gode råd og erfaringer ? Jeg bruger .mdb (access ) databaser en del til mine websider og det skulle jeg gerne kunne blive ved med
Avatar billede jogii Nybegynder
14. oktober 2003 - 17:00 #1
OpenOffice har ingen database. Det er Sun egen udgave af Star Office der har en Adabas database.
Men måske kan du nøjes med at vedigholde nogle web-data i Access og ellers anvende OpenOffice til alt det andet?
Avatar billede mannik Nybegynder
14. oktober 2003 - 18:05 #2
Jo det kunne jeg sikkert, det jeg gerne ville hører lidt nærmere om er ; hvis jeg installere Openoffice går det så ind og "overskrive" nogle af office 2000 filerne? eller kan jeg bruge begge programmer sideløbende ? Er der en Outlook "ting"  Openoffice ? Og hvis der er , er den så bedre end den i 2K?

På forhånd tak
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
14. oktober 2003 - 18:09 #3
OpenOffice.org har følgende:
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentation
- Tegning
- Formeleditor

Jeg håber ikke jeg har glemt noget :-)

Hvad bruger du Outlook til?
Avatar billede mannik Nybegynder
14. oktober 2003 - 18:20 #4
Tak

jeg bruger Outlook som kalender, du ved, det jeg skal huske, opgaver, kontaktpersoner og til mine private emails
Avatar billede jogii Nybegynder
15. oktober 2003 - 09:06 #5
OpenOffice overskriver ikke noget. Dog kan man sætte den til at overtage ejerskabet af filer med endelsen .DOC. Det har den indflydelse at hvis man dobbelklikker på en fil i stifinder eller i Outlook vil OpenOffice åbne den istendenfor Word. Men det kan nemt ændres tilbage igen.
Som det ser ud lige nu har den ikke et mailprogram, men jeg har set at StarOffice har det. Jeg ved ikke om StarOffice har kalender. Men OpenOffice dokumenter kan sendes direkte inde fra OpenOffice, som man gør det i MS Office. Det virker ihverttilfælde med min Lotus Notes, så mon ikke den også virker med Outlook?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:10 #6
der findes et slags databasesystem til OpenOffice.org - de har dog ikke fået rettigeheder til Adabas, som StarOffice har.
Men der er noget der hedder Data Sources (du kan fx trykke F4, så får du en lille "frame" frem). Har ikke helt gennemskuet hvordan den virker, det kan man jo altid lege lidt med.

Du kan fx importere din addressebog fra bla. Outlook via en AutoPilot, som de kaldes. Ellers findes der mange andre kalenderprogrammer derude, så du kommer nok ikke til at mangle noget.

Forresten er der også en WYSIWYG-webeditor med (ligesom Frontpage), hvis det var noget for dig ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
03. november 2003 - 23:29 #7
hallo - kunne man få lidt respons?=??
Avatar billede mannik Nybegynder
04. november 2003 - 07:26 #8
Ja det kan man da godt . Vil du ha' point så smid et svar
Avatar billede jogii Nybegynder
04. november 2003 - 08:32 #9
Nej, det tror jeg ikke. Måske bare en tilbagemelding om tanker og følelser
Avatar billede things Nybegynder
28. januar 2004 - 18:54 #10
For at bruge databasen (i dette tilfælde en MS Access database) i OpenOffice.org skal du først registrere den som en ODBC-datakilde i dit styresystem.

Når det er gjort, skal du tilføje dernæst give OpenOffice.org adgang til ODBC-datakilden. Åbn OpenOffice.org -> 'Funktioner' -> 'Datakilder' -> 'Ny datakilde' -> Vælg 'ODBC' som Databasetype -> Klik på '...' -> Vælg den ODBC-datakilde du har oprettet i første skridt og vælg OK.

Så kan du taste F4 og bruge OpenOffice.org til at læse og redigere i din database.
Avatar billede mannik Nybegynder
22. februar 2004 - 18:54 #11
points?
Avatar billede jogii Nybegynder
22. februar 2004 - 19:49 #12
Jamen hvad synes du så om OpenOffice? Kunne du bruge det?
Avatar billede kkj Nybegynder
29. februar 2004 - 14:02 #13
svaghederne ved Open Office i forhold til WORD er, at den danske stavekontrol *stinker*. Den har vanskeligt ved at håndtere endelser på flertalsord, svjh. Derudover er der ingen skabeloner, hvis du skriver rapporter og opgaver (og bruger dem i WORD) vil du nok savne dem. Ellers er OOo sgu  orden, bruger det selv. Se evt. lidt flere fordele her: http://www.tredive.dk/Open/Source/Open/Office
Avatar billede mannik Nybegynder
28. januar 2005 - 15:50 #14
er der ingen der vil have point?
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 16:08 #15
Men du har stadig ikke fortalt os om din mening/holdning vedr. OpenOffice. Hvorfor er du så tilbageholdende?
Avatar billede mannik Nybegynder
28. januar 2005 - 18:47 #16
hmm .... jamen det kan jeg da godt sige hvorfor, jeg kom aldig videre med OpenOffice da jeg fik "sponsoreret" MS office 2003. Nu kan det i denne sammenhæng være totalt ligegyldigt hvem min sponsor er. Men jeg fik nogle svar jeg kunne bruge og derfor vile jeg gerne uddele disse sparsomme points. Jeg har dog ikke helt glemt eller opgivet OpenOffice da jeg kan lide ideen, det kniber bare lidt med tiden lige nu. Jeg har stor lyst til at prøve med Sun's desktop og OpenOffice eller staroffice. Jeg kunne tænke mig at prøve det på en helt ny computer hvor der ingen MS ting er på. Men jeg er afhængig (lige nu) af en platform PhotoShop og andre Adobe programmer kan kører på så det må nok vente lidt. Jeg har også overvejet en MAC men alene licenser til programmer vil koste lang mere end en MAC så det kan jeg ikke klar lige nu. Men som sagt er jeg meget glad for de savr jeg fik og jeg er sikker på at jeg vender tilbage til det på et senere tidspunkt.