Avatar billede reanimator Nybegynder
14. oktober 2003 - 13:47 Der er 5 kommentarer

Mangler viden i forhold til køb af digitalt kamera

Hej med jer

Grunden til jeg skriver, er, at jeg i den nærmeste fremtid skal købe et digitalt kamera. Desværre er min viden inden for dette område meget begrænset, og ligeledes mine økonomiske ressourcer. Men hvad gør det, når man har ekspertens fantastiske ekspertpanel i ryggen.

Mit budget til køb af kameraet er i størrelsesordnen 3500. Derudover er jeg villig til at købe ekstraudstyr som eksempelvis, større smartcard, opladelige batterier, taske m.v. Så de 3500 skal kun bruges på selve kameraet.

Men hvor får jeg mest for pengene, og hvilke faldgrupper skal jeg være opmærksom på? Jeg kender til Mega-Pixel, og er godt tilfreds med noget i størrelsesordnen 3-4 MP. Men hvad med CCD, hvor stor betydning har størrelsen af denne. Jeg ved at jo større den er, jo hurtigere lagre den billederne, så derfor er jeg ikke rigtigt interesseret i noget der er mindre en 1/1.8”. Og er der forskel på hastigheden af de forskellige typer af smartcards og hvad de eller hedder.

P.t. har jeg kig på følgende 3 modeller, og vil meget gerne høre om jeres erfaringer med disse. Og eventuelt, om der findes nogle bedre alternativer.

Sony Cybershot DSC-P72
Olympus Camedia C-4000ZOOM
Canon Powershot A80

På forhånd tak for hjælpen

/Reanimator
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. oktober 2003 - 13:50 #1
Her kan du få alt den viden om digitale kamera du behøver
http://www.dpreview.com/

Her kan du sammenligne de modeller du har valgt
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

På sitet kan du også læse reviews. Et genialt site når du skal købe digitalt
Avatar billede jensendk Nybegynder
14. oktober 2003 - 16:12 #2
Personlig preference, Olympus'en. 4000'eren tager rigtig gode billeder, er til at gå til, og så har olympus et RET bredt sortiment af tilbehør.
Avatar billede spectrum Nybegynder
15. oktober 2003 - 15:37 #3
jeg syntes klart du skal vælge canon powershot a80 totalt lækkert kamera
Avatar billede kongsgaard Nybegynder
09. november 2003 - 18:32 #4
De kameraer du har kig på der er alle gode, der hvor den store forskel kan være er ting som farvegengivelsen og ægtheden, der siger mit kendskab mig til de 3 at jeg synes olympusen er lidt mere dæmpet mens sonyen har fuld tryk på farverne.
Men det er ligeså meget et præference spørgsmål som noget andet, mit råd ville helt sikkert være at gå ned til en fotohandler og se modellerne, se deres menuer osv, og få/se et billede taget af dem hver..
Avatar billede pernillemb Nybegynder
14. december 2003 - 08:08 #5
Vi har rigtig gode erfaringer med Canon Powershot. Vi har dog A70'eren, men så vidt jeg ved så er den eneste forskel antallet af MPixels (A70=3.2 Mpixels og A80=4.0 Mpixels). Hvad angår optik og brugervenlighed er Canons helt perfekt.

Du kan evt også hente lidt inspiration og lign. på denne side: http://www.digital-fotografering.dk/