Avatar billede lisby Nybegynder
13. oktober 2003 - 14:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

asp.net Radiobuttons

Hej.

Jeg er igang med at lave et spørgeskema med en række spørgsmål. Til hvert spørgsmål skal der vælges et af 3 svarmuligheder. Hertil anvender jeg 3 RadioButtons til hvert spørgsmål og disse 3 RadioButtons er grupperede i hvert spørgsmål.

Indtil videre har jeg stillet det hele op i en HTML-tabel, men der er en masse RadioButtons at holde styr på og hver især har de et unikt id.

Det fører mig videre til mit problem: jeg har brug for at finde svaret (svarmulighed 1, 2 eller 3) for hvert spørgsmål. Jeg kunne godt lave en lang række if-sætninger som undersøger for hvert spørgsmål, men der må da findes en nemmere løsning. Her tænker jeg på om jeg enten skal opbygge det hele dynamisk, om det er muligt at opbygge en samling af RadioButtons i fx. et array, så jeg kan tilgå den enkelte og undersøge, hvad der er valgt. Eller måske er en helt anden løsning bedre?

Jeg anvender VB.NET.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
13. oktober 2003 - 14:35 #1
Snakker du om at gemme svarene i en database?

Så må vi lige se hvordan du har tænkt dig at opbygge det (én tabel, flere tabeller)

Hvis du har en gruppe radio's;

<input type=radio name=sp1 value=1>
<input type=radio name=sp1 value=2>
<input type=radio name=sp1 value=3>

- så vil det i den modtagende kode ses som et felt, mend en værdi:
Request.Form("sp") = "2" fx. hvis der er "prik" i den miderste.

Så jeg ved ikke hvad det er for nogle if-sætninger du tænker på.

Lad os se lidt kode!!
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
13. oktober 2003 - 14:35 #2
UPS, VB.NET, du har sendt det til ASP.NET
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:37 #3
Ja, det er også helt fint at sende et web-relateret VB.NET spørgsmål til ASP.NET - det er jo netop pointen - at ASP.NET er rammeværket og VB.NET er det programmeringssprog vi anvender oven på ASP.NET.

Dit svar danielsen er klassisk asp/html og har ikke så meget med VB.NET/ASP.NET at gøre.

Vender tilbage med et bud på et svar om lidt.
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:56 #4
Et hurtigt eksempel, der løber alle radiobuttonlister igennem og udlæser deres værdi.
If sætningen kan sikkert skrives pænere...

Dim c, cc As Control
For Each c In Page.Controls
    For Each cc In c.Controls
      If cc.GetType.ToString = "System.Web.UI.WebControls.RadioButtonList" Then
        lblTest.Text += CType(cc, RadioButtonList).SelectedValue + "<BR/>"
      End If
    Next
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
18. oktober 2003 - 11:57 #5
er du kommet videre?
Avatar billede lisby Nybegynder
02. november 2003 - 19:33 #6
Ja, tak for dit eksempel, thor. Det var noget jeg kunne bruge!