Avatar billede dhbn Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ændre skriftstørrelse i IE / skærmopløsning på bærbar computer

Jeg har en bærbar computer, hvor skærmen har max. opløsning 1400 x 1050, og med denne type skærme kan man ikke nedsætte opløsningen uden at billedet bliver meget uskarpt og dårligt (hvilket jeg ikke anede, da jeg købte computeren!). Jeg er altså tvunget til en høj opløsning, hvilket betyder irriterende små ikoner og bogstaver. Jeg har været inde i Egenskaber for Skærm -> Indstillinger -> Avanceret, hvor man kan ændre DPI-indstillingen, og det giver mig større bogstaver og ikoner på skrivebordet og i de fleste programmer - men ikke på hjemmesider i Internet Explorer!

På nogle hjemmesider kan man ændre skriftstørrelsen ved at bruge menupunktet Vis -> Tekststørrelse i IE (eller Ctrl + scrollhjulet), men ikke alle - f.eks. ikke her på Eksperten! Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg kan få en større skriftstørrelse på ALLE hjemmesider, når jeg ikke er i stand til at ændre skærmopløsning, og når det ikke hjælper at ændre DPI-indstillingen i Egenskaber for skærm?

Det ville også være rart, hvis grafik på hjemmesiderne ændrede størrelse sammen med teksten. Når man bruger Ctrl + scroll er det kun teksten, der ændrer størrelse, mens rammer, billeder og grafik forbliver samme størrelse. Jeg vil jo allerhelst opnå helt samme resultat, som hvis jeg skiftede til en lavere opløsning, dvs. at ALT på skærmen bliver større. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede keysersoze Guru
12. oktober 2003 - 19:11 #1
Det kan du desværre ikke gøre så meget ved... På hjemmeside kan man vælge enten at lade brugeren bestemme størrelsen, eller man kan fastsætte en bestemt tekststørrelse. Er der fastsat en bestemt tekststørrelse er der desværre ikke så meget du kan gøre ved det.

Jeg mener at til gengæld at mange andre browsere (fx mozilla firebird) overruler de faste fontstørrelse så du kan ændre det som du vil - men ikke i IE...

Dog lyder det meget underligt at du er tvunget til at køre i max opløsning - er du sikker på du ikke kan ændre ved nogle andre indstillinger så du kan køre en "normal" opløsning?
Avatar billede nmh Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:11 #2
Har du ændret til stor størrelse i avanceret under indstillinger for skærm.
Avatar billede antikat Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:12 #3
Ved ikke om man kan i IE, men ellers så gå over til Opera som browser http://www.opera.com/ - der kan du bruge + og - over ved numlock til at ændre størelsen på hele hjemmesiden.. også billederne.
en zoom funktion som du kender fra eks. word

//daniel
Avatar billede nmh Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:13 #4
Ups: Nu ser jeg du har ændret til stor størrelse.
Ja så er der ikke meget at gøre.
Avatar billede dhbn Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:19 #5
Til Keysersoze: Jeg kan godt ændre opløsning, men der kommer en advarsel om, at lavere opløsninger ikke anbefales og giver dårligt udseende på skærmen - og det passer. Hvis jeg ændrer opløsningen, bliver skærmbilledet 'uldent' og uskarpt.

Til nmh: Ja, det er dét, der hedder DPI-indstillingen. Jeg har faktisk lavet en 'brugerdefineret indstilling', der er større end den 'indbyggede' Stor Størrelse. Som sagt virker det ikke i IE.

Til Antikat og Keysersoze: Hvordan er sikkerheden og brugervenligheden i Mozilla Firebird og Opera, og er der fordele/ulemper ved de to browsere? (I foretrækker jo åbenbart hver sin!)
Avatar billede nmh Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:23 #6
Ja, det er desværre en ulempe ved nogle TFT-skærme. Den opløsning de er født med, giver det bedste billede.
Avatar billede keysersoze Guru
12. oktober 2003 - 19:25 #7
fx mozilla firebird er klart hurtigere og den er let at bruge - ikke an masse indbygget snask som fx IE...

ulemper - ja, du vil nok få problemer på en maaasse hjemmesider fordi de ikke har kunnet finde ud af at kode ordentligt så derfor kan du risikere at siden ser skæv og forkert ud, men bortset fra det burde de fleste ting fungere fint deri.
Avatar billede antikat Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:30 #8
Et langt stykke hed af vejen er det en smags sag, du har de samme funktioner som IE, Det er dog ikke altid den viser siderne lige så flot som IE - noget med at IE understøtter noget mere end standaret inden for HTML- men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

men tror du selv skal prøve dig frem
Avatar billede dhbn Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:34 #9
Ok, jeg vil lige bruge lidt tid på at undersøge Mozilla Firebird og Opera... men tror nu nok, at Keysersoze render med point'ene, da han svarede først, og da Mozilla er gratis, mens Opera koster! ;-)

I'll be back...
Avatar billede goya Novice
12. oktober 2003 - 23:37 #10
det der gør at du ikke kan ændre font størrelser i din browser er "style sheets"
hvis en site er defineret med stylesheet er der ikke meget at gøre,,,,andet end at definere et selv lidt a,la det her :

.tekst {
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 18px;
    color: #666666;
    font-style: normal;
    font-weight: normal;
    font-variant: normal;

gem det som en tekst fil med fil endelsen.css gå ind i dine internet indstillinger under hjælp til handikappede,
naviger til dit stylesheet, også kaldet typografi ark,
hvem ved måske funker det.
Avatar billede dhbn Nybegynder
13. oktober 2003 - 21:40 #11
Nå, der var jeg alligevel for tidligt ude, da jeg i går skrev, at det nok blev Keysersoze, der ville få point'ene. Antikat anbefalede Opera, og eftersom zoom-funktionen her virker på hele hjemmesidens indhold, incl. billeder (hvilket jeg efterlyste som den ideelle løsning), er Opera blevet min nye standardbrowser! Hos Mozilla Firebird er det kun teksten, der ændrer størrelse... men tak til alle for hjælp og forslag! ;-)
Avatar billede dhbn Nybegynder
13. oktober 2003 - 21:40 #12
Nå, der var jeg alligevel for tidligt ude, da jeg i går skrev, at det nok blev Keysersoze, der ville få point'ene. Antikat anbefalede Opera, og eftersom zoom-funktionen her virker på hele hjemmesidens indhold, incl. billeder (hvilket jeg efterlyste som den ideelle løsning), er Opera blevet min nye standardbrowser! Hos Mozilla Firebird er det kun teksten, der ændrer størrelse... men tak til alle for hjælp og forslag! ;-)
Avatar billede antikat Nybegynder
15. oktober 2003 - 15:40 #13
:-) takker for point