Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
12. oktober 2003 - 17:21 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Gennemsigtig gif med bløde kanter

Så... nu blev jeg også træt af det, ligesom så mange andre her på siden.

Sidder og prøver at få en gennemsigtig PNG til at være normal i IE, whilket jo så ikke kan lade sig gøre.
Jeg har også siddet og læst alle de indlæg omkring dette problem, som findes her på siden.

Men jeg har nu alligevel et lille nyt spørgsmål.
Jeg skal lave et billede med mouseover (js), og så skal den jo være gennemsigtig.

Det er også meget fint, jeg foretrækker jo så at det skal være i PNG, men kan ikke acceptere at det kun skal være kvalitetsbevidte Mozilla(ol.) brugere der kan se siden rigtigt.

Derfor skal det jo så laves i Gif. nu kommer problemet så.... kanterne bliver totalt hakket, og det ved jeg godt at man kan fjerne med at gøre matte samme farve som siden baggrund, men nu er det sådan at der skal være 8 menupunkter, og hver gang man har valgt en ny menu, så skal sidens farve skifte, og så er matten jo ikke korrekt mere.

Spørgsmålet er så om de hakkede kanter kan undgås i en gif der skal være gennemsigtig?

eller om jeg virkelig skal til at lave 16 filer, med baggrund, hvilket tager længere tid at hente ned, og er mere besværligt at lave også...

Mvh. Lynx-DLK
Avatar billede stigc Nybegynder
12. oktober 2003 - 17:24 #1
Du skal desværre lave 16 filer.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
12. oktober 2003 - 17:35 #2
heh ja og så er det ikke engang 16 filer, det er 8 x 3 x 8 farver igen
så det ender op med at være 192 filer :( for en menu
Avatar billede spe Nybegynder
12. oktober 2003 - 18:06 #3
Måske kan du benytte dig af følgende:

Vælg dit motiv ud, sæt en lille smule Feather på selektionen (Select>Feather). Vend din selektion (Select>Inverse) og slet så du får en kant der bliver lidt mere gennemsigtig jo længere udad.

Vælg Save for Web, indstil til gif, sæt Matte til None. lige under fluebennet til transperancy har du en popop-menu hvor du kan vælge 3 forskellige måde at simulere gennemsigtighed, vælg en af dem og afprøv resultatet på en side. Prøv de to andre også.
Avatar billede pixelmax Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:02 #4
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet helt :(
du skriver "Jeg skal lave et billede med mouseover (js), og så skal den jo være gennemsigtig." Er du helt sikker på at det er nødvendigt at den er gennemsigtig? Er det muligt at du poster et link til en skitse af hjemmesiden?
På min egen side, anvender jeg en mouseover som får det til at se ud somom noget er gennemsigtigt, men det er ren javascript lavet med to jpg-filer. Derfor er jeg interesseret i at se hvad det er du gerne vil opnå med transperens :)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2003 - 06:34 #5
Jeg plejer bare at benytte et lille javascript som denne gut har været så sød at programmere
http://www.youngpup.net/?request=/snippets/sleight.xml

Om du kan benytte dette til lige netop dit problem skal jeg ikke kunne sige...
Avatar billede sup Nybegynder
11. november 2003 - 14:43 #6
Lynx, det kommer jo helt an på hvor proff du vil ha det skal være...
Personligt havde jeg selv lavet 16 forskellige knapper, som ik kan tage så lang tid at lave, det må være dovenskab :-)

16 forskellige lag med baggrunde. save as gif. q;-) (tager ik lang tid)
Et lille tip her hvis man arbejder med sine knapper på forskellige lag, vil
være at gemme hver enkelt lag som psd fil i en mappe. Så kan man senere udføre batch actions på alle knapper samtidigt, og exporterer sine gif/jpg uden at skulle gemme hver enkelt for sig. Det vil spare en for en masse tid, hvis der kommer mange ændringer på knapperne i form at størrelser/effekter eller what ever.

Iøvrigt har pixelmax ret i at man sagtens kan bruge jpg billeder til mouseover.
Mange går rundt i den tro om at man skal bruge gennemsigtige gif'er til alt, når det kan løses på andre måder....

Jeg tror ik du behøver at bekymre dig om størrelsen og hvor lang tid det tager at hente ned. De fleste sidder på adsl forbindelser idag og så meget kan de billleder heller ik fylde.

Det var bare lige en sidebemærkning. Du må bare igang Lynx...

Sup.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
25. februar 2004 - 10:32 #7
Sup... jeg tænker på at det skal tage så lang tid at hente ned, det har intet med dovenskab at gøre!
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
25. februar 2004 - 10:33 #8
jeg deler point ud til folk som har været med, så skriv et svar så i kan få dem ;)
Avatar billede spe Nybegynder
25. februar 2004 - 10:45 #9
Ville være rart med en bud på om du fik du det til at virke.
Læs eventuelt: http://www.eksperten.dk/artikler/38