Avatar billede hijklm Juniormester
12. oktober 2003 - 14:49 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken kokkekniv?

Når man ser kokke på tv, så bruger de altid knive som tilsyneladende er meget skarpere end de "kokkeknive" som man kan købe overalt.

Personligt er jeg heller ikke stødt på en rigtig god kokkekniv endnu - ikke dermed sagt at jeg har prøvet alle mærker.

Hvilken kokkekniv har I erfaring med er bedst? (oplys gerne mærke og hvor man kan få den henne + ca.pris)
Avatar billede miss-g Seniormester
12. oktober 2003 - 14:53 #1
Jeg har også lagt mærke til kokkenes knive. Synes tit de bruger en metal, hvor der ligesom er huller i skaftet (som altså er metal).

Så desuden en udsendelse for noget tid siden. På kødtorvet ligger en kæmpe "butik" som KUN sælger kokke/køkken knive til alle slags formål. Og så kan man få slebet sine gamle knive mens man venter. De ryger lige ind ved siden af, hvor de bliver ordnet.

Jeg vil ihvertfald selv gerne ind i den "butik" - de må da have forstand på det *S*
Avatar billede grinderslev Praktikant
12. oktober 2003 - 15:00 #2
Hvis du har en kniv af godt stål i forvejen, så gå ned til en slagter og spørg om han kan slibe den op for dig, så du får lagt en ordentlig ææg, herefter kan du holde den skarp med et godt strygestål.
Avatar billede hijklm Juniormester
12. oktober 2003 - 15:02 #3
Ok, det kan jeg så ikke bruge til så meget, eftersom jeg bor i Odense... :-)

Så vidt jeg har erfaret, så virker ingen af de slibesten som man kan købe til sin kokkekniv. Det er noget med at de ikke sliber rigtigt, de ødelægger klingen. (eller I har måske fundet en slibesten som er rimelig let at slibe med?)
Avatar billede chalde Seniormester
12. oktober 2003 - 15:06 #4
Jeg bruger en raadvad knivsliber, som er en lille plastic dims med et lille hak/hul i som kniven føres igennem (hvor der sidder en lille slibesten i). Den er rimelig god, og et godt alternativ til strygestål.
Prøv og spørg i den nærmeste butik.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:06 #5
De knive miss-g omtaler, er "Global" knive. De er gode og dyre. Men der er mange billigere alternativer, der er lige så gode.

Jeg bruger selv OBH's sort/røde serie. De har fantastisk gode håndtag.

At de slibesten og slibestål man kan købe ikke sliber ordenligt, er noget vrøvl. Slibning af knive er et vanskeligt håndværk. Det er såmen ikke bare noget man gør. Vil man holde sine knive i topform, skal man enten have lært at slibe dem ordenligt, eller betale sig fra det.

Langt de fleste knive jeg har mødt rundt omkring, er ødelagte pga. forkert slibning.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:10 #6
Jeg vil lige tilføje, at en væsentlig grund til at det netop er Global knive man ser TV kokke med, primært hænger sammen med Globals aggresive markedsføring. De forærer ganske enkelt knive til de professionelle kokke, netop fordi det giver god reklame.
Avatar billede hijklm Juniormester
12. oktober 2003 - 15:10 #7
nanoq-> De slibesten som jeg snakkede om var de sten som chalde nævner. Sådanne små plasticdimser med et hak i, som kniven skal trækkes frem og tilbage i. Ifølge mine erfaringer virker de ikke, men nu har jeg heller ikke prøvet den Raadvad chalde nævner.
Hvordan skal man slibe sine knive ifølge dig, nanoq?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:11 #8
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:13 #9
hijklm, jeg får mine knive slebet grundigt ved en lokal isenkræmmer én gang om året.

Hver gang jeg bruger en kniv, får den et par gange med et slibestål. Kniven trækkes IND mod kroppen i en bevægelse hvor den føres fra bund til top af æggen. Der skal IKKE bruges flere kræfter end knivens egen vægt.
Avatar billede chalde Seniormester
12. oktober 2003 - 15:19 #10
hijklm -> Den virker fint på mine forskellige knive. Både raadvad og nogle møg gamle knive. Men knivene skal kun føres den ene vej, ellers kan du ødelægge æggen.
Men nanoq´s løsning er nok sundere for knivene, og du vil formentlig også få knivene en del skarpere end ved brug af sliberen.
Avatar billede hijklm Juniormester
12. oktober 2003 - 15:24 #11
nanop-> Ifølge Leth så skal man bruge en karborundumsten inden man bruger slibestålet.

Nogle der ved hvor man kan købe karborundumsten?
Avatar billede hijklm Juniormester
12. oktober 2003 - 15:45 #12
miss-q--> Jeg fandt lige den butik du snakkede om. De er på nettet. www.hwl.dk  :-)
Avatar billede big_ossi Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:59 #13
jeg har i min tid som kok brugt Raadvad knive i royal serien. der ud over vil jeg anbefale tvilling knive.. det er et tysk mærke som er meget brugt af kokke.

Skal det være den skarpeste så skal du over i japanske knive de rigtige kokkeknive laves på samme måde som deres sværd i krigsfilm kan ikke komme på navnet.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:24 #14
Man kan ikke slibe en kniv på et strygestål.men holde sin skarpe kniv vedlige.
Slibnign af kniv på Karborundomsten er for spejdere o.a.
Knivmærker som er gode, er efter min mening Geissler, Dick, Victorinox derefter alle de andre (som er gode), Global og de japanske knive udgår pga. deres alt for høje pris.
Slibning af kniv er fra komplet sløv til skarp, roterende smergellærred og derefter filtskive med voks på, håndsliberiet er fint men tager for lang tid.
En kniv er skarp når man kan barbere hårene af underarmen på sig selv, det er ikke uopnåeligt eller utopi, men dagligdag for f. eks. slagteriarbejdere.
Priser på kvaliknive er omkring 200 - 250 kr. u/moms.
Avatar billede exp Juniormester
12. oktober 2003 - 16:28 #15
En af mine kammerater er kok, og han HADER Global-knive. Bl.a. pga deres håndtag...
Avatar billede miss-g Seniormester
12. oktober 2003 - 17:10 #16
hijklm --> ja, det må være den butik. Troede kun de solgte knive, men de har ihvertfald et stort udvalg af dem *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
12. oktober 2003 - 17:15 #17
big_ossi --> Vil godt se sådan en japansk kniv. Har du et link eller navn på mærker? *S*
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2003 - 18:02 #18
jeg vil godt tilslutte mig nordicwolfs valg af mærker og jeg kan anbefale dig at du feks tager forbi http://www.hwl.dk i kødbyen og får dig en snak med dem og prøver dem. Det var også der jeg fik mig mit første knivsæt efter anbefaling fra min køkkenchef.
Avatar billede big_ossi Nybegynder
13. oktober 2003 - 12:14 #19
Miss-g - Skal lige se om jeg kan finde det M blad hvor de har en artikel om den slags knive.. vender lige tilbage
Avatar billede hijklm Juniormester
13. oktober 2003 - 23:07 #20
Avatar billede big_ossi Nybegynder
14. oktober 2003 - 00:05 #21
Hijklm - det er fantastisk..
har ledt efter mine M blade i snart alle mine flyttekasser, men uden hel indtil nu.

ja og nu er det ikke nødvendig længere ;o)
Avatar billede peter1224 Nybegynder
13. september 2010 - 13:17 #22
jeg vil anbefale en atombombe så ka i lukke røven og oprette en hadeprofil på facebook af mig, tud tud fuck jer i dør i morgen i fede spassere................ døøøøøøøøøø
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. februar 2013 - 16:45 #23
Jeg har lavet en guide, der hjælper med at vælge hvilken kokkekniv man bør gå efter, til andre i samme situation:

http://www.erdusulten.dk/anbefaling-af-kokkekniv
Avatar billede mllaursen Praktikant
11. august 2013 - 10:41 #24
Hej.
Du kan eventuelt også kigge på denne guide til hvilke kokkekniv der er gode at have i sit køkken.

http://www.cibumic.dk/kokkekniv-guide

Mvh Michael