Avatar billede s.ehlers Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formatering ved skift fra ME til XP

Hej!

Jeg har et problem i forbindlese med at sifte fra ME til XP. Jeg startede installationen fra XP-CD'en i Win ME, og fik nogenlunde dette spørgsmål:
Vil du
1. Installere XP ovenpå den gamle partition?
2. Slette den gamle partition, og starte en ny?
3. Oprette en ny partition på den del af harddisken, hvor der er ledig plads?

Eftersom jeg gerne vil af med en masse filer fra ME, ville jeg formatere harddisken, og dermed ville mulighed 2 være den bedste. Men når jeg valgte den, skete der ingenting (meget mystisk).

Bagefter prøvede jeg nr 3, at oprette en ny partition på den ledige del af harddisken, men der kom en fejlmeddelelse, og jeg skulle igen vælge, hvilken af mulighederne jeg ville udføre.
Jeg valgte at installere XP ovenpå den gamle partition, og ændre filsystemet til NTFS, det gamle (ME) kørte FAT32.

En af mine venner fortalte mig at når jeg installerede ovenpå, ville den højest sandsynligt formatere det gamle.
Nå, jeg installerede XP ovenpå det gamle, men da jeg bagefter tjekkede harddisken, kørte den stadig FAT32, og den var ikke blevet formateret!

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg vil have tømt harddisken, og installeret Win XP!

mvh. Søren
Avatar billede dellevela Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:07 #1
havde det samme problem. jeg gik ud i me´s dos og skrev fdisk. og slettede alle parationer. og lavede et fat32 og så installerede win xp så gik det fint!
Avatar billede fromsej Praktikant
12. oktober 2003 - 13:08 #2
Jeg ville også snuppe en tur med en bootdisk, og bruge Format C:
Avatar billede m86 Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:09 #3
hvad med bare at boote fra cd'en og bruge deres egen ting til at formatere harddiske med? Funger med Win2k.. Ingen dos.
Avatar billede hcma Novice
12. oktober 2003 - 13:10 #4
prøv at tage et kig på:  http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Der er bl.a. noget om formatering/install o.s.v.  og under "partitioner" er der også en henvisning til et lille program der sletter/nulstiller harddisken.
Avatar billede s.ehlers Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:17 #5
Hvis jeg bruger deres egne programmer, kommer jeg jo til det problem jeg har beskrevet, så det jeg vil, er faktisk bare at formatere harddisken manuelt, og derefter "tvinge" den til at installere XP på den tomme disk og bruge NTFS.
Men hvordan formaterer jeg den? Der er jo ingen DOS i XP!
Avatar billede s.ehlers Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:18 #6
skulle mit indlæg forresten have stået under "Generelt" ?
Avatar billede dellevela Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:21 #7
i me er der da en dos!
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:27 #8
Jeg tror ikke du får problemet hvis du gør som m86 siger, og booter fra cd'en. Læg cd'en i genstart maskine, huske at trykke på en tast for at boote fra cd'en.

Jeg ved ikke om du så får nogle spørgsmål om du vil reparere og/eller opgraderer WinMe, men uanset så spring disse over. Sig at du gerne vil lave en helt ny installation, slet de gamle windows filer, hvis du har mulighed for det. Vælg at formater partitionen, og vælg her NTFS. Så skulle den ged være barberet ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
12. oktober 2003 - 13:33 #9
Hvis du ikke kan formatere fra XP, så hent en win98 bootdiskette her:
www.bootdisk.com
Formater disken med den, hvis du vil dele den op, skal du bruge Fdisk først.
Avatar billede m86 Nybegynder
12. oktober 2003 - 14:05 #10
du sagde du prøvede at installere fra ME af, men det jeg vil ha dig til at gøre er at boote med den, som lsskaarup også siger..