Avatar billede legomobilen Nybegynder
11. oktober 2003 - 23:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ustabil og varm P4

Jeg har købt og samlet en ny computer.

Msi 6728 med 865PE
P4 2.4 800FSB med Box-køler
2 X 256 Kingston HyperX PC3500 i DualDDR
Palit Daytona GF4 128 TI
2 x Sata 80 GB Seagate i Raid + 1 80 GB på Ide
Thermaltake PSU 420W 12-23 DB

Jeg kan ikke få den til at blive stabil eller i det hele taget overclocke den uden at få fejl. Jeg har fået den op på 220 i FSB og ram har jeg sat op så de kører max udnyttelse, men den fryser og kommer med blå skærm. Jeg har haft Vcore op på 1,8v og ram op på 2,7 men det ser ikke ud til at virke. Ram kører elendigt når de sidder i Dual. Cpu er mellem 50 og 60 C også ved 200 i FSB. Jeg har 2 kabinet kølere på. En der suger ind i bunden og en på suger ud under PSU, jeg går ikke ud fra at det er luft mangel. Men jeg kan bare ikke forstå at den er så ustabil. burde min hardware ikke være god nok til at få den stabil ? Jeg har også problemer med at den stopper med at loade når den søger efter RAID. Er det mit bundbræt der er underlig ? Jeg kører med nyeste BIOS update. Når jeg belaster CPU til max bliver den op mod de 60 C (max er 66). Hvis jeg kører laveste indstilliger i BIOS er der ingen fejl, kun at CPU er varm.

Legomobilen
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. oktober 2003 - 00:49 #1
jeg kan kun gi' dig et godt råd, lad være med det der OC, du opnår næsten ingen forøgelse og skidtet bliver ustabilt.
Avatar billede tim-p Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:03 #2
hvis du kører 215fsb passer det til de 433mhz ramne kører med og det gir 2580mhz cpu.

Hvis du køre denne hastighed er det overhovdet ikke nødvendigt at ændre på voltage på hverken cpu eller ram.

De 60c er alt for meget, du må prøve at tage cooleren af og cleane under den og komme et minimalt men jævnt lag køle pasta på cpuen og hver sikker på at køleren er helt plan med cpu overfladen.

Din cpu burde ligge jævnt på 35c til max 50c.

Jeg kører selv med en 2.8ghz 800fsb overclocket til 3,5ghz med kingston 2x512 dual pc4000 ram

Det vil sige en fsb på 1000mhz og den kommer ikke over de 50c med standard køler.

det var først på 3,5ghz at jeg måtte gå fra 1,525v til 1,53v

Men jeg ved ikke om det der dual400 sjov der sidder på motherbordet kan skabe problemer.

Ps. hvorfor kører du dog ikke raid 0???
Avatar billede tim-p Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:06 #3
Du skriver du har sat ram op til fuld udnyttelse???
Behold ram frequency på auto så den bliver justeret efter hvad du sætter cpuen til
Avatar billede tim-p Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:09 #4
Til dig Retaxes selvfølgelig opnår du forøgelse ved at overclocke lol.
Du kan uden probler få en pentium4 2,4ghz til at køre stabilt på 3,3ghz, det er da en forøgelse der vil noget!!!

Det handler bare om at få så meget så mueligt ud af de hårdt tjente penge man bruger på sit hardware.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:14 #5
tim-p> det er nok bare mig der ikke gider OC, jeg har brug for en rimelig hurtig og stabil maskinen, derfor ikke OC.
Min cpu er en P4 3.06Ghz på et Gigabyte board.
Avatar billede legomobilen Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:09 #6
Jeg kører oxo RAID 0 på SATA, mit største problem er bare at den ikke er stabil og jeg kan ikke fatte hvorfor den bliver så varm, jeg har haft køleren af og givet den et tyndt lag kølepasta (billigt pasta) men den er bare langsom og kører virkelig dårlig. Jeg kan godt lave test på HD og få gode resultater, men det er bare træls at man ikke kan få ram osv cpu til at køre optimal
Avatar billede legomobilen Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:24 #7
Tim-p du er inde på noget af det rigtige, jeg har bare brugt for lidt mere viden for at finde ud af om jeg har en fejl i mit system, min PSU koger bagud pga varme og man kan godt mærke at luften der kommer ud ved kabinet køler er varm, der er bare et eller andet galt siden at det bliver så varmt. Det er ikke normalt for en P4