Avatar billede dreadhead Nybegynder
11. oktober 2003 - 14:25 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvordan finder jeg IRQ, DMA og "Base Address" til mit lydkort?

Hej Eksperter!

Som så mange andre har jeg fundet et godt, gammelt DOS-spil frem, og nu har jeg problemer med at identifikere lydkortsinstillingerne til spillets opsætning.

Det er et onboard SIS7018 lydkort, og jeg har været inde i enhedshåndteringen for at kigge, og der står følgende:

Input/output område: D400 - D4FF
Hukommelsesområde: DFFF0000 - DFFF0FFF
IRQ: 11

Jeg ved at standarden for et SB16 lydkort f.eks. er 220, 1, 5 eller noget i den stil, men jeg kan som sagt ikke finde MINE tal.

Der er tilsyneladende ingen konflikter.

- DreadHead
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2003 - 02:43 #1
De gode gamle DOS spil som du nævner, var oftest skrevet sådan, at de var hardware afhængige med hensyn til adresse, IRQ og DMA. Mange gange sådan, at der i spillet kun skulle angives "Soundblaster kompatibel"

I autoexec.bat var enviroment så sat fx. således:
SET BLASTER A220 I5 D1 T4

A=adresse, I=IRQ, D=DMA, T=type (hvor 4 er alm. Soundbalster og 6 er Soundblaster Pro, såvidt jeg husker). Tit så man I7, men den var ofte optaget af parrallelporten, hvorfor jeg fx. ændrede den til I5 (sidder og kikker i min gamle DOS maskine  :)  )

Nu ved jeg ikke om du sidder med et OS som Win9.x hvor der kan bootes til DOS med en specifik autoexec.bat, eller om dit SIS lydkort overhovedet er modtagelig for disse "Soundblaster kompatible" settings. Men mon ikke det er.
Avatar billede fromsej Praktikant
12. oktober 2003 - 10:34 #2
Halifax>>Du har ikke tilfældigvis en liste, eller et link, hvor man kan se "T" for alle typer lydkort, da jeg mender det altid er den der driller mest.