Avatar billede beta Nybegynder
11. oktober 2003 - 10:21 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Opdeling af billede i f.eks. 4 lige store dele ?

Findes der en smart måde, hvorpå man kan opdele et billede i f.eks 4 lige store dele - altså istedet for at bruge linialen til at skue sig ud af problemet ?

Det jeg tænker på, er om det er muligt ud fra pixel-størrelse, at få billedet 'automatisk' delt, gerne "blot" med hjælpelinier ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
11. oktober 2003 - 12:15 #1
Det kan man godt. Du skal have rulers slået til det gøres ved hjælp af  ctrl + r  Nu skulle du gerne have mål på dit dokument.  Så trykker du med musen på den og holde knappen inde og rykker ned.  Nu kommer der en blå hjælpelinje, den kan du så placere i midten af dit dokument.  Du skal så gøre det både vertical og horisontal  Så har du delt billedet op i 4 lige store stykker.
Avatar billede spe Nybegynder
11. oktober 2003 - 13:53 #2
En anden måde er at indstille dit rektangel selektionsværktøj (rektangel markeringsværktøj) til Fast størrelse (i indstillingsbjælken lige under menuen har du en pop-op menu hvor der sædvanligvis er valgt "normal" her finder du fast størrelse).
Når du har valgt fast størrelse kan du taste højde og bredde på en fjerde del af billedet ind og klikke på billedet så får du en selektion i den rette størrelse.
Avatar billede kdn Nybegynder
11. oktober 2003 - 21:24 #3
Tillæg til michael-k:
Hjælpelinjerne kommer til at virke som magneter når de nærmer sig midten af billedet, - hvis denne funktion altså er slået til...

//kdn
Avatar billede beta Nybegynder
11. oktober 2003 - 23:48 #4
spe > det var en super måde at dele billedet op på, nemt og præsist!!

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede praerien Nybegynder
01. februar 2004 - 01:19 #5
en anden måde er at gå til adobes hjemmeside der er nogle actions som brugere har lavet, bl. andet til dette formål.