Avatar billede vasquez Nybegynder
11. oktober 2003 - 00:18 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Windows XP netværk gør mig sur!

Er det overhovedet muligt at opsætte en Windows XP Pro. maskine på en måde sådan at folk tilkoblet lokalnetværket kan klikke sig ind på den og se de delte mapper / printere mm. UDEN at man skal til at oprette en bruger som de så først skal logge på med. Jeg skulle hilse og sige at det ikke hjælper at aktivere gæstekontoen.
Avatar billede wickedd Juniormester
11. oktober 2003 - 00:22 #1
Ja det er muligt... Du skal bare aktivere fildeling og derefter dele en mappe... Simpelt og ligetil
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 00:26 #2
Ja, det er noget værre L.O.R.T. *S*
Jeg gør konsekvent det, at jeg først kører guiden netværksinstallation, deaktiverer den indbyggede firewall, slår simpel fildeling fra, og deler f.eks en mappe på c-drevet. Når man derefter kan se sig selv i netværkssteder, så skulle der være hul.

Og wickedd, det kan godt være at du har været heldig med det, men jeg har haft de samme kvaler som vasques... Måske fordi jeg kører netværk med router og hub, hvad ved jeg. Men den duer ikke hos mig.
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:03 #3
her er min fremgangsmåde... måske virker det for dig osse:
http://www.grineflip.dk/netværkxp.html

Carsten
Avatar billede vasquez Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:17 #4
Den dersens fremgangsmåde virker ikke. Den mener nemlig som et af punkterne at man skal oprette brugere for at komme derind.

Det er utroligt: Med 95 og 98 var der INGEN problemer. Med 2000 skulle man bare aktivere gæste kontoen, og nu virker det slet ikke. Hvad er det lige MS har gang i?
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:24 #5
du behøver ikke at oprette brugere... i "deling og sikkerhed" skal du blot vælge at "alle" har adgang.
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:25 #6
Kan computerne se "sig selv" på netværket, eller får de ikke forbindelse?
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:29 #7
se i øvrigt denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/297105
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:30 #8
kig evt. i logbogen og se om der er noget der du kan bruge
Avatar billede kenp Novice
11. oktober 2003 - 10:52 #9
vasques ->nej det kan du ikke!

Du skal have mindst 1 bruger udover din egen, som de så skal bruge til at logge ind med.
Avatar billede vasquez Nybegynder
11. oktober 2003 - 13:48 #10
-> carstengp: Den står allerede på "alle" desuden opstår problemet når man skal ind på selve maskinen, ikke når man skal ind i selve mappen (så langt kommer man nemlig ikke)

-> kenp: Det er også den eneste løsning jeg selv ser (jf. spørgsmålets formulering)
Avatar billede kenp Novice
11. oktober 2003 - 13:51 #11
vasquez -hvorfor afviser du da det er loesningen, hvis man kan sige der ingen loesning er
Avatar billede kenp Novice
11. oktober 2003 - 13:51 #12
.
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 15:14 #13
kenp>> Jeg har da gjort det uden at oprette brugere... Bare ikke herhjemme. Sikkert udstyret jeg kører med der gør det.
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 15:15 #14
Men vasquez, du svarede ikke på: Kan computerne se "sig selv" på netværket, eller får de ikke forbindelse til netværket?
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 15:16 #15
det er ligesom det vigtigste, ellers er de ikke sat rigtigt op
Avatar billede vasquez Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:15 #16
-> carstengp: Undskyld, min fejl glemte at svare på det: Computeren kan godt se sig selv på netværket, andre computere kan også se den, men ikke gå ind på den uden at skulle logge ind.

-> kemp: Fordi spørgsmålet gik ud på om det var muligt at sætte netværket op sådan at man netop IKKE skulle logge ind som en eller anden opsat bruger. Ordet UDEN er enda fremhævet. Når nogen endvidere siger at det kan lade sig gøre under nogen omstændigheder ser jeg ingen grud til at acceptere at det ikke kan før der foreligger en helt klar afklaring på under hvilke omstændigheder man kan, og ikke kan. Hvis du kan forklare mig under hvilke omstændigheder man ikke kan, så vil jeg acceptere svaret.
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:26 #17
Hvis du nu aktiverer gæstekontoen og derefter går ind i kontrolpanelet under "dministration+computeradministration+lokale brugere og grupper" Så kan du vælge gæstekontoen og gøre den til medlem af f.eks administratorer. Så har den jo samme rettigheder. (Som standard er den jo kun medlem af "gæster")
Jeg har godt nok ikke prøvet det, da det jo vil sænke sikkerheden væsentligt.
Men det er da et forsøg værd
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:26 #18
"administration+computeradministration+lokale brugere og grupper"
Avatar billede vasquez Nybegynder
11. oktober 2003 - 17:53 #19
->carstengp: Ideen i den anden tråd med at fjerne den der opdatering virkede glimrende. Men kun på den ene maskine. Men vi er tydeligvis på rette vej mht. fjernelsen af den. Forsøger jeg at logge ind på maskinen får jeg noget at vide om at brugeren ikke har tilladelse til at logge ind på pågældende måde.
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. oktober 2003 - 19:13 #20
ja, jeg kan jo kun føle med dig... Har været igennem det *S*
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:06 #21
Jeg har 2 maskiner med winXPpro, hvor ingen af dem har aktiveret en gæstekonto.Jeg har INGEN problemer med at få adgang til delte filer/printere mellem dem overhovedet. Den ene maskine, en bærbar, bruger jeg på mit Elinstallatør-studie, hvor vi i klasselokalet har oprettet et netværk bestående af maskiner med XPpro, Xphome og ME. Ingen problemer der heller. Du skal have installeret Klientprogram til microsoftnetværk, Fil- og udskriftsdeling til microsoftnetværk, TCP/IP og QoS-pakkeplanlægning. Har du det?
Avatar billede vasquez Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:25 #22
->akl_gr: Jep, alt sammen. Problemet var som sagt at en eller anden opdatering automatisk gik ind og blokerede.

Nu er denne del af problemet imidlertid løst (ved at fjerne opdateringen). Og den ene maskine kan logge ind på den anden, imidlertid kan den anden maskine ikke logge ind på den ene idet den får en besked om at "brugeren ikke har tilladelse til at logge i nd på denne måde"
Avatar billede vasquez Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:41 #23
Er der i øvrigt nogen der ved hvordan man får PC1 indstillet sådan at man når man forsørger at logge ind fra PC2, SELV kan skrive sit brugernavn. Som situationen er nu står der under brugernavn bare "PC1\GÆST" uden at man kan ændre på det. Hvis jeg med PC1 forsøger at logge ind på PC2 kan jeg selv få lov til at udfylde et eventuelt brugernavn (herunder gæst)

-> Carsten, skriv lige et svar sådan at du kan få dine point.

-> Jeg giver 40 point til den der kan besvare overstående.
Avatar billede carstengp Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:54 #24
Kan du ikke blot gøre gæstekontoen til medlem af f.eks administratorer?
Avatar billede vasquez Nybegynder
13. oktober 2003 - 17:09 #25
Muligvis, men det går ikke at gæster får administratorrettigheder. Desuden virker det jo fint når man skal logge ind på PC2 fra PC1. Når man skal logge ind på PC1 er det imidlertid at den har udfyldt brugenavnsfeltet for en.
Avatar billede carstengp Nybegynder
13. oktober 2003 - 18:42 #26
det lyder som om, at det er i delingsprocessen, at du skal lave noget om...
Altså den/de mapper, som er delte...