Avatar billede monstermand Nybegynder
10. oktober 2003 - 15:14 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

GWIA skal sende ukendt mail retur

Hej

Jeg skal have konfigureret min mailhåndtering således:

Når der sendes mail udefra her til huset med ukendt modtager, skal en mail sendes retur til afsender. Desuden skal mailen slettes fra vores system.
I øjeblikket sker dette kun når der sendes mail internt, men ikke eksternt. Jeg ved ikke hvad der sker med de mails der sendes til os uden modtager, men jeg mistænker at de ligger og fylder op. Da der er en række tidligere brugere der stadig får tilsendt mail til en konto der ikke eksisterer, kan det hurtigt bliver et stort problem.

Håber nogen kan hjælpe. Hvis der er spørgsmål til spørgsmålet så fyr løs!
Avatar billede zeled Nybegynder
10. oktober 2003 - 21:16 #1
I consoleone/nwadmin finder du GWIA objectet.

Der er et punkt som hedder "undelivereable", kan ikke huske hvor. Der kan du angive hvad der skal ske....
Avatar billede fasfan Nybegynder
13. oktober 2003 - 15:30 #2
Hej Monstermand....

Take my advice - DU ØNSKER IKKE AT AKTIVERE DENNE FUNKTION.

Hvis du aktiverer at der skal laves reply på undeliverable, vil du MEGET hurtigt modtage mere og mere SPAM, da du derved viser at der er LIV i modtager anden.

"Jamen jeg skriver netop at der ikke er nogen på denne adresse" vil du nok sige. Hvortil jeg svarer: "Du kan skrive hvad du vil. i 99,99% af tilfældene vil dit svar ikke blive læst, da der ikke sidder en person i den anden ende, men en computer, der blot registrerer at her var der en der svarede."
Du kan også komme til at sende dit reply til en person der aldrig har sendt en mail til jer, men hvor spammeren har benyttet en falsk afsender adresse.

Jeg havde den samme service aktiveret - indtil jeg i påsken 2001 modtog mere end 35.000 mails. Jeg brugte mere end 5 hele dage på at få slettet disse mails.

I stedet bør du automatisk skrotte alle mails der sendes til en forkert adresse.

/Fas
Avatar billede zeled Nybegynder
13. oktober 2003 - 15:59 #3
Fas du glemmer en meget vigtig detalje.

Hvis folk sender en email til en forkert adresse, så skal folk jo vide det.

Hvis jeg f.eks. sender en email til en person, og jeg ikke får noget svar om den ikke kan leveres, så forventer jeg at den er leveret hos den formodede person.

Især når det gælder kunde sammenhæng er det ekstremt vigtigt at afsender får besked om at mailen ikke kan leveres.
Avatar billede zeled Nybegynder
13. oktober 2003 - 16:13 #4
I consoleone, find dit gwia object, og se egenskaberne

Find fanen GROUPWISE
Her under er der en "side": Optional Gateway Settings

Outbound status Level: sæt den til undeliverable
Avatar billede monstermand Nybegynder
14. oktober 2003 - 14:55 #5
xeled >> hvad skal den sættes på hvis jeg ønsker at mail skal slettes hvis de er til ubekendte brugere?
Avatar billede fasfan Nybegynder
14. oktober 2003 - 16:46 #6
Jeg fik vist blandet koncepterne lidt sammen. Jeg troede at Du ville forfatte en mail der skulle sendes til afsenderen.
Hvis du i ConsoleOne, markerer dit domain, og vælger at du vil se Gateways. Dobbeltklik på din GWIA.
Under SMTP/MIME fanebladet, er der et punkt der hedder Undeliverables. Her kan du vælge 'Move to Problem Directory' & 'Sendt to Postmaster'. Det er sidstnævnte du ALDRIG må aktivere. Hvis du ikke sætter hak i nogen af disse, vil mailen blive afvist, smidt væk OG AFSENDEREN NOTIFICERET.
Eller sagt på en anden måde. Du behøver ikke at foretage dig noget som helst. Det er en del af Standard SMTP.

Sorry for the confusion.

/Fas
Avatar billede monstermand Nybegynder
16. oktober 2003 - 10:57 #7
Fasfan >> Jeg tror jeg er på den rigtige vej, men jeg har lige et par ekstra spørgsmål. Når der står "Postmaster", kan jeg forstå på dig at det er afsender?

Er du sikker på det? Punkt 1 fordi afsender ikke modtager noget selvom man sender til en ubekendt inden for vores domæne, og punkt 2, fordi der under Gateway Administrators er mulighed for at vælge hvem der skal være postmaster. Hvis sidstnævnte er tilfældet, så kan jeg ikke se noget farligt i at sætte hak ved "Send to postamster"
Avatar billede monstermand Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:11 #8
Det skal måske lige nævnes at jeg har sat hak ved "Send to postmaster", men som sagt modtager afsenderen ikke en mail retur hvis der er sendt til en ugyldig adresse.
Avatar billede monstermand Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:17 #9
Lige en ting mere. Er du sikker på at "Undeliverables" er et udtryk for de mails der kommer ind? Er det ikke de mails der går ud, dog med ubekendt adresse?

Mit problem er at jeg vil være sikker på at de mails der kommer IND i huset, med ubekendt modtager, bliver slettet..
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:51 #10
Send to postmaster, er den/de person(er) som er angivet som postmaster (via. gwia > Groupwise > Gateway administrators)

GWIA > Groupwise > Optional Gateway settings > Outbound Status Level (Undeliveralbe) Angiver hvilken status besked som skal sendes ud.

Det vil sige, at når GWIA har modtaget og behandlet en indgående email, hvilken status kan så benyttes

NONE: Ingen besker, uanset status på mailen

Undelivered: Send besked til afsender hvis modtager er ugyldig

Delivered: Send besked hvis mail kan leveres

Open: Send besked når mailen er blevet åbnet

FULL: alle beskeder

Det anbefales at sætte den til "Undelivered" således at afsendere får mail hvis de sender til en ugyldig email adresse
Avatar billede monstermand Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:59 #11
Jeps, men hvad sker der med mailen hvis der er en ugyldig modtager - bliver den slettet?, og hvorledes kan det være at der i øjeblikket ikke sendes mail retur når man bruger en ugyldig adresse (dog kun eksternt, internt virker det)?
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 13:38 #12
Fjern "HAK" i Send to postmaster. så bliver den slettet.

GWIA er kun til ekstern brug ;)
Avatar billede monstermand Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:13 #13
naturligvis, det kan godt være jeg udtrykker mig uklart, det må i undskylde, men det jeg mener er at Undeliverables (og hakket ved "Send to postmaster") er for mails der bliver sendt UD af huset. Det vil sige hvis der sendes en mail ud af huset med en adresse der ikke findes, så vil den sende denne mail til de folk der er blevet tildelt rollen "Postmaster".

Det jeg spørger om er hvad der sker med de mails der kommer IND udefra. Hvad sker der hvis man får sådan en mail med en ubekendt modtager?

Altså det jeg siger er, at jeg ikke mener Outbound Status Level er et udtryk for de mails der kommer ind, men derimod de mails der sendes ud fra huset (efter hvad jeg har læst mig frem til i Administrators Guide).

Håber i kan bære over med mig..
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 14:22 #14
GWIA kan ikke styre hvad andre mail domains skal agere på.

Outbound Status Level, er til de status beskeder som skal sendes ud (outbound) af huset.

Udklip fra Console One's hjælp omkring dette:

Outbound Status Level From the list, select one of the the five outbound status levels. GroupWise lets you track a message's status from the time it is sent until the recipient deletes it. When a GroupWise user receives a message from a user of a foreign messaging system, GroupWise sends a status message to the sender. Using this option, you can adjust the amount of detail in the status messages sent to the foreign system. You may not always want to have the outbound status level enabled. For instance, if you work with a radio carrier or some other form of message transport for which it is expensive to send messages, disable this option.
Avatar billede fasfan Nybegynder
16. oktober 2003 - 16:59 #15
Monster:
Administrator = postmaster
Prøv nu bare at lave setup, uden hak i save eller send to postmaster.
Derefter prøver du at sende en mail fra f.eks. hotmail, til en ugyldig adresse på dit domæne, så kan se ved selvsyn se hvad den gør, når nogen udefra sender til en ugyldig addresse.

Det kan under ingen omstændigheder skade - PRØV DET...

/fas
Avatar billede zeled Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:52 #16
Og så giver du os lige lidt point....

150 til zele
50 til fasfan. ;)
Avatar billede fasfan Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:18 #17
150/50 - Ja Ja Zeled, det er da rart at se du har humor.....
/fas
Avatar billede monstermand Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:03 #18
Jeg vil med glæde give jer points, men der er stadig et problem. Det første har jeg fået løst, dvs. jeg er nogenlunde overbevist om at mails bliver slettet hvis vi modtager dem til en ukendt modtager.

Dog får man ingen mail retur hvis man sender en mail til huset med ukendt modtgaer - på trods af at der hverken er sat hak ved save to problem dir og send to postmaster..

I Outbound Status Level har jeg sat den på "Undelivered". Det skal lige siges at hvis man sender internt i huset får man en besked retur om at modtager er ugyldig..
Avatar billede kelvindam Nybegynder
17. oktober 2003 - 13:09 #19
Hvilken GroupWise version snakker vi om?
Og har du iøvrigt slået correlation til?

/KDam
Avatar billede monstermand Nybegynder
17. oktober 2003 - 15:02 #20
Det er GW 6.0, og ja, correlation er slået til.
Avatar billede monstermand Nybegynder
20. oktober 2003 - 10:31 #21
Ingen løsning på mit probem med at der ikke sendes mail retur? Alt hvad i har foreslået er gjort, dog bliver der stadig ikke sendt mail retur om at mailen ikke kan leveres :(
Avatar billede kelvindam Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:13 #22
Monstermand...er det GW 6.0 SP 3?
Avatar billede zeled Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:46 #23
monstermand, kører du med den nyeste service pack ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
11. november 2003 - 16:13 #24
Er ikke helt tilfreds, da jeg ikke kunne få sendt en mail retur til folk udefra der siger at adresen ikke findes. Til gengæld er jeg nu sikker på at mails uden modtager bliver slettet.

Tak for hjælpen