Avatar billede c++ Nybegynder
09. september 1999 - 11:51 Der er 8 kommentarer

Tegnefilm

Jeg ved godt at c ikke er lavet til at lave tengefilm i, men hvis man nu gerne vil lave en meget lille film med små figur, hvordan gøre jeg så...
Avatar billede soepro Nybegynder
09. september 1999 - 14:03 #1
Det er noget nær umuligt - den mest farbare vej er at du laver dine små tegninger i f.eks. Paint og gemmer dem som bitmaps. Herefter skal du åbne disse bitmap-filer i dit C-program og læsse dem ud - pixel for pixel på din skærm. (Jeg ved ikke præcis hvordan du afkoder bitmap filer - men det er noget med at de først X-antal bytes beskriver størrelse og antal farver - resten er så rene bit mønstre - fra 2-8 bit alt efter antallet af farver.)

Alternativt skal du lave et lille C-program der tegne dine figurer på skærmen, læser dem vha. getimage og gemmer dette i en fil. Du kan så i selve afspilningen af filmen blot læse den fil og "knalde" billedet op igen med putimage. TC 3++ har et glimrende eksempel BGIDEMO, hvor man bl.a. flytter rundt på et lille rumskib på stjerne baggrund.

Jeg har ikke prøvet det i praksis - men det kan være at du kan putimage af en bitmap, hvis du gemmer den i det rette format - og skipper førnævnte beskrivelsesheader.
Avatar billede skovlunde Nybegynder
09. september 1999 - 16:58 #2
Du har ret mange muligheder hvis du er i Windows miljøet, er du det?
Avatar billede mfriis Nybegynder
09. september 1999 - 19:44 #3
Nej TC!
Avatar billede mfriis Nybegynder
09. september 1999 - 19:45 #4
Hvordan kommer jeg over jeg over i windows mijøet?
Avatar billede skovlunde Nybegynder
09. september 1999 - 21:32 #5
Skriver Win i din command prompt..:=).

I DOS findes der mange grafik biblioteker der kan det du har brug for. Jeg kender dem ikke, så umiddelbart kan jeg ikke være til hjælp..
Avatar billede mahh Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:42 #6
Hvilket program bruger du til at kompilere med?

Vil du skrive direkte til skærmkort?
Avatar billede mahh Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:42 #7
PS.

eller vil du bruge langsomme bgi drivere?
Avatar billede cipherz Nybegynder
14. juli 2001 - 20:50 #8
du kunne da snildt sluge libsdl (www.libsdl.org) læs guiden.
sdl lib\'et har billed læsere :) og er cross-platform det har også sin egen timer så at lave \"tegnefilm\" kan du.
selvom c/c++ _IKKE_ er lavet til det formål det er nok noget som flash du søger :p
// Lars Advice A/S