Avatar billede rebel761 Nybegynder
02. januar 2001 - 19:52 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Athlon CPU temperatur

Min nye PC har et Asus A7V board med en 9oo mHz Athlon thunderbird.
Jeg har problemer med at pc\'en fryser når den belastes med f.eks. spil. Der er kun reset knappen tilbage tastatur og mus fryser helt.

Jeg har installeret win2000 og hardware er Asus A7V bios 1004D, asus 7700 geforce 2, 45 gb IBM harddisk ATA100.

Jeg måler en temperatur på 58-59 grader med det medfølgende program fra asus (probe) er det ikke i overkantet ???

Findes der et program som kan belaste cpu\'en 100 % for at se om fejlen kun opstår i forbindelse med varme ??

Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 19:57 #1
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 19:59 #2
Med hensyn til de ~59° for din processor er det måske nok en anelse i overkanten, det afhænger lidt af hvilken køler du bruger og om resten af kabinettet er tilstrækkeligt kølet.
Avatar billede rebel761 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:02 #3
der sidder en 300 W strømforsyning i et Aopen tower kabinet.

Nej jeg har ikke installeret directx 8
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:03 #4
øh.. var det ikke en fejl at acceptere allerede? :)

Angående temperaturen ville jeg have tilføjet at der ikke er noget at være urolig for som så.. en Athlon Tbird kan operere med helt op til 90° på bagen.
Avatar billede rebel761 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:10 #5
ok, men hvor skal jeg så søge efter fejlen ??

kan det være ram blokkene 2 x 128 mb Apacer ram

har du nogen gode råd for en fremgangsmåde??
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:14 #6
Prøv allerførst at installere DX8 og se om den stadig brokker sig.

Er det kun ved spil den brokker sig, er jeg jo fristet til at sige at det ligger til operativsystemet, eller at der sikkert findes en patch der kan udbedre problemet.
Avatar billede rebel761 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:17 #7
Nej det er ikke kun ved spil jeg har også oplevet det når jeg er på nettet og har åbnet mange vinduer, men igen forekommer det mig at det kun sker når cpu\'en er meget belastet.

Ved du om der findes nogen programmer som kan belaste cpu\'en ekstremt ???

Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:21 #8
Jaeh jeg kan da nok godt finde nogen, men jeg tror ikke på at det er processoren. Jeg mangler stadig info om hvilken CPU køler du har og hvordan det forholder sig med køling i dit kabinet?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:35 #9
Her er et program til at teste rundt med..
http://www.tweakfiles.com/allinone/sisoftsandra.html
Avatar billede rebel761 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:36 #10
undskyld ventetiden

Køleren er en coolermaster og jeg har ingen anden køling på kabinettet udover blæseren i 300W strømforsyning.

Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:39 #11
Hmmm.. så er det lige før jeg vil sige temperaturen er \'passende\'.. uanset ens processorkøler, hvis der ikke er god cirkulation i hele kabinettet i form af såkaldte kabinetblæsere, så regn trygt med at temperaturen lægger sig omkring dit resultat.

Så igen, jeg mener ikke det er processoren det er galt med.
Avatar billede rebel761 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:41 #12
ved du om en opdatering af bios til 1005a vil give nogen væsentlige forbedringer ??
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:45 #13
Ja, jeg kører den selv.

1005\'eren vil jeg mene er mere stabil end de tidligere udgaver, samt at indlæsningstiden for Promise IDE100 controllen er blevet pænt hurtigere.
Avatar billede rebel761 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:48 #14
ok tak for svarene jeg prøver mig lidt frem.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 20:53 #15
Anytime :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. januar 2001 - 08:36 #16
http://www.tweakup.dk/filer.htm under \"CPU Management\" nederst på siden kan du også downloade programmet \"Hot CPU Tester\" til at afprøve din processor.
Avatar billede rebel761 Nybegynder
03. januar 2001 - 18:50 #17
til atom\'

tak for linket jeg prøver....

jeg har imellem tiden installeret ny bios 1005a på motherboard, efter dette kunne jeg problemer med at boote fra ATA100 disk, den melder fejl på partion table.... hvad siger du til det er det normalt efter en update ??

Angående ATA100 er der generelt nogle problemer med at køre dette ??

Avatar billede xtom2 Nybegynder
04. januar 2001 - 05:08 #18
Nej, det er ikke \'normalt\' med fejl efter flash af bios, men på den anden side er det heller ikke uhørt. De fleste problemer der melder sig med ATA100 har oftest med Win2000 at gøre. Eller det lidt snørklede med at installerede driverne til controlleren.