Avatar billede qweqwe Nybegynder
09. oktober 2003 - 21:44 Der er 10 kommentarer

Harddisk går amork ved opstart

Når mit XP er startet arbejder min harddisk i 1-2 minutter (uden timeglas) som om der indlæses en masse unødvendigt.
Kan man gøre noget ved det?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
09. oktober 2003 - 21:53 #1
prøv at søge efter lignende indslag her på eksperten... der er masser som har haft det samme problem... hvis du har mulighed for det, så lav en systemgendannelse...
Avatar billede chalde Seniormester
09. oktober 2003 - 22:01 #2
prøv at defragmentere.
Evt kig i start->kør og skriv msconfig og se under "start" om du har noget unødvendigt liggende.
Avatar billede teddyn Nybegynder
09. oktober 2003 - 22:30 #3
du siger intet om hvor mange programmer der skal læses ind - hvor hurtig din harddisk er, og hvor meget ram du har. Jeg har ikke selv XP men jeg mener at den er rimelig ram-krævende. Når du så starter XP op, vil den gerne lægge programmerne parat i rammen og har du så ikke ram nok, vil den lægge programmerne i en swap-fil (harddisken). Det kan være derfor at den arbejder så lang tid, da din harddisk er meget langsommere end dit ram, vil det også vare ca. 1-2 minutter, efter du har hørt microsoft start-lyden.
Avatar billede hcma Novice
10. oktober 2003 - 01:34 #4
Diskoprydning, Defragmenter, Scan for Spyware, Kør en RegClean
Se i joblisten hvor mange processer du har kørende og hvor meget cpu-kraft de tager. (jeg har selv efter opstart ca. 30-32 stk. kørende)

Tag evt. et kig her:  http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#spyware
Avatar billede magictouch Nybegynder
10. oktober 2003 - 07:29 #5
Har du noget der er sat til at opdatere ved opstart f.eks Avirus?
Kig i MSCONFIG-start, det kan måske give dig en formodning.
Avatar billede qweqwe Nybegynder
10. oktober 2003 - 20:11 #6
Jeg har holdt øje med hvilke processer, der kører, og gennem flere forsøg afbrudt de enkelte processer.

Jeg har fundet ud af, at proces, som få min harddisk til at arbejde hedde svchost.exe, som ligger i c:\windows\system32. Hvad gør den? Kan man slette den?
Avatar billede magictouch Nybegynder
10. oktober 2003 - 20:34 #7
Jeg ville ikke slette den, men prøv det her: Gå ind og hent Spybot, installer og kør den, tag også en onlinescanning derinde og hent Hijackthis herfra
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Ang. hijackthis må du ikke slette noget, men prøv at sende logfilen ind til spywarefri
Avatar billede hcma Novice
10. oktober 2003 - 21:11 #8
svchost.exe er en almindelig og nødvendig Windows-systemfil som du IKKE må slette.
Men hvis den optager kraft fra din CPU (hos mig står den til 0) er det måske en ide at lave en scanning der checker ødelagte filer og reparerer dem:
Start ->Kør -> sfc /scannow  (husk mellemrum efter sfc)
Avatar billede hcma Novice
10. oktober 2003 - 21:15 #9
glemte lige:  du skal have din Win-CD klar
Avatar billede teddyn Nybegynder
11. oktober 2003 - 00:43 #10
hvis svchost.exe arbejder meget, kan det måske være en indikering af en virus (har selv haft den)