Avatar billede p_pippi Nybegynder
09. oktober 2003 - 16:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

OpenSource helt præcist

Hvis noget er opensource, skal det så ligge til download et sted ?

Hvis det så ikke ligger til download, kan jeg så med retten på min side kræve en kopi af det?

Ydermere, hvis et system er open source, skal det så ikke have en licensbetegnelse, altså hvilken slags opensource det er ?

P_PIPPI
Avatar billede fangel Nybegynder
09. oktober 2003 - 16:14 #1
opensource betyder jo bare at kildekoden (eng 'source') er åben (eng 'open') - dvs at du udover at kunne hente programmet, så også kan hente kildekoden! (og ændre i den hvis man har lyst)

for at kunne hente kildekoderne + evt precompilede version, skal det jo netop ligge til download et sted...

normalt er OpenSource under licensen 'GPL' (GNU Puplic Licens) eller GLPL (GNU Less Public Licens)... denne går hovedsageligt ud på at hvis man ændre i programmet og lægger det ud igen, skal denne også være under G(L)PL

Morten
Avatar billede exp Juniormester
09. oktober 2003 - 17:36 #2
open source <== er det ikke at det er tilladt at ændre deri? Der er vel ikke krav om at det skal ligge til download...
Avatar billede fangel Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:38 #3
alle folk skal kunne få adgang til den - for at se den, ændre i den, benytte sig af den eller andet...

om den så ligger som et CVS rep. eller en .tar.gz ball, kan være ligegyldig!

Morten
Avatar billede p_pippi Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:43 #4
fedt man, nu skal det firma jeg er blevet afvist af steges :)
Avatar billede exp Juniormester
09. oktober 2003 - 17:51 #5
fortæl, fortæl :-D
Avatar billede p_pippi Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:52 #6
jeg fortæller imorgen :) skal lige se om der kan komme mig noget til gode :)
Avatar billede p_pippi Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:12 #7
x
Avatar billede p_pippi Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:12 #8
p
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:06 #9
fortæl ;) hvem blev stegt...
Avatar billede p_pippi Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:09 #10
steger stadig, men skal nok huske at poste :)
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:11 #11
ok... ;) (altid rart at få ret)