Avatar billede e30 Nybegynder
02. januar 2001 - 14:56 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

CMOS checksum error

Pc\'eren kommer med følgende ved opstart:

CMOS checksum error - Defaults loaded

Hvad betyder det?

Hvad kan man gøre?

Kan det være en bios instilling der ikke er OK?
Avatar billede wisen Nybegynder
02. januar 2001 - 14:59 #1
Det kan være dit batteri der er flat, hvor gammel er din PC ?
Avatar billede cin Nybegynder
02. januar 2001 - 15:03 #2
begyndte fejlemldingen at komme efter du havde sat mere ram i eller kom den helt uden du har pillet ved noget?
Avatar billede e30 Nybegynder
02. januar 2001 - 15:10 #3
Det drejer sig faktisk om 2 nye pc\'ere - de kommer begge med samme melding.

Avatar billede wisen Nybegynder
02. januar 2001 - 15:18 #4
Ja, så er det nok ikke batt. ;-)
Avatar billede e30 Nybegynder
02. januar 2001 - 15:20 #5
Jamen hvad er det så?
Avatar billede wisen Nybegynder
02. januar 2001 - 15:21 #6
Jeg har haft fejlen på en gammel PC, hvor det var batteriet. Har du evt. mulighed for at måle efter ?
Avatar billede hobbez Nybegynder
02. januar 2001 - 16:20 #7
Samme fejl på TO nye PC\'ere?

Prøv at gå ind i BIOS - check indstillingerne. GEM indstillingerne - også selvom du ikke ændrer noget.

Hjælper det ikke? Tja, så er der vel garanti på to nye PC\'ere?

/Rob
Avatar billede msmows Nybegynder
02. januar 2001 - 16:44 #8
Er det to hjemmebyggede, så er der en mulighed for at cmosjumperen ikke er sat rigtigt, nogle fabrikanter lader desværre en jumper sidde så maskinen ikke virker før jumperen er fjernet. Hvor den sidder, hvis det er problemet, må du se efter i manualen.
Avatar billede teknik Juniormester
02. januar 2001 - 16:57 #9
...På nogle mærker er den melding normal, hvis der fx. har været skiftet RAM.
- og det jo ikke så usædvanligt på helt nye maskiner
Gå blot ind i BIOS, save settings...og det er det...ingen panik.

Hvis det gentager sig, så er der imidlertid grund til bekymring
...kunne være en folie på BIOS batteri, som ikke var blevet fjernet. odds10%
...eller forkert batteri spænding.  odds 5%

mvh :-)
teknik
Avatar billede msmows Nybegynder
04. januar 2001 - 17:02 #10
>>teknik  ja, den med folie på batteriet er tankevækkende, af og til er det \"fjernet\", men der sidder en rest under bøjlen, så der ikke er forbindelse.