Avatar billede duper Nybegynder
09. oktober 2003 - 00:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvilken fagforening: HK-Samdata eller Prosa

Hej!

Håber spørgsmålet passer til denne kategori.

Jeg er snart færdig uddannet datamatiker og skal tilmelde mig en fagforening og A-kasse.
For mig ser det ud til, at der er to IT-fagforeninger at vælge imellem: HK-samdata og Prosa.

Jeg vil så gerne høre jeres erfaringer med disse.

Påforhånd tak for svarene :0)

/Sune
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
09. oktober 2003 - 02:31 #1
Tja, lidt religion kan vi da godt bidrage med. Jeg har kun personlige erfaringer med Prosa. HK-samdata er en lille del af HK og LO, prosa er sig selv, og kun for edb-folk. Traditionelt er HK socialdemokratisk, og prosa til venstre for. Hvis du ikke er holdningspræget kan du jo se konkret hvad du skal give og kan få fra begge steder, og se hvad der passer dig bedst - de har nok noget på nettet begge to. Prosa har www.prosa.dk. Kommer du i arbejde vil jeg vælge den fagforening der har overenskomst på stedet - man kan jo skifte undervejs.
Avatar billede mangor Nybegynder
09. oktober 2003 - 11:14 #2
Jeg vil hellere sige det således: HK, står for Handel og Kontor, og det er de gode til. Prosa, er for IT-ansatte, og det er de gode til. Overenskomst er desværre kun noget for store firmaer og det offenlige, så det skal man ikke kigge på.
Avatar billede theprofessor Nybegynder
10. oktober 2003 - 17:28 #3
der er flere en de 2!! Du kan f.eks. tilmelde dig  til HK-freelancer, som er åben til deltidsansatte og kontraktansatte. Hvad angår Prosa vs. Samdata, kan jeg fortælle at overenskomst er det samme! DVS du få ikke mere i løn hvis du skifte...Hvis du er selvstændige, kan du tilmelde dig ASE eller Dana, og de kristelige tager hvem som helst! Desuden kan visse IT-folk tilmelde sig i SID, TIK, eller Metal, da de har en "datamekaniker" udd....