Avatar billede exeqthor Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opdateringshastighed - hvad og hvorfor

Jeg er i tvivl om hvilken betydning opdateringshastigheden har. Jeg havde før en Sony Trinitron E200 17" den kørte fint 100Hz og jeg kunne også "se" forskellen i bla. Q3.
I dag har jeg en 18.1" Fladskærm og den kan ikke køre "mere" end 60Hz, men jeg kan ikke bemærke nogen egentlig forskel ? - og hvad er det i givet fald det kan gå ud over hvis opdatringshastigheden sættes for højt. (kan man ødelægge hardware ?)
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:28 #1
du kan brænde skærmen af hvis din opdateringsferekvens er for høj, men det burde nok være muligt at komme op på 70-75 Hz med den rigtige driver, både til monitor og grafikkortet.
Avatar billede kard Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:29 #2
For det meste, så tror jeg at det er op til hvad folk synes bedst om. Hvis opdateringshastigheden er for lav, så kan det virke blinkende og ret irriterende for øjene. Men jeg kunne slet ikke forstille mig at det kan gå ud over hardwaren, hvis den sættes for høj.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:29 #3
60 Hz kan give noget flimren, derfor anbefales en højere opdateringsfrekvens.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:29 #4
skulle være et svar
Avatar billede skovenborg Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:30 #5
det er forskelligt hvordan mennesker opfatter opdateringsfrekvensen - nogle kan godt klare 60 Hz mens andre skal op på 70 og derover for at skærmen ikke flimrer.

Her mener jeg dog almindelig CRT-skærm. En TFT-skærm er anderledes opbygget med små dioder og opdateringsfrekvensen har altså ikke den samme betydning.

Men hvis du synes det kører fint nu behøver du ikke sætte den op. Det er kun hvis du føler skærmen flimrer og sådan noget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:30 #6
en gang til

skulle være et svar
Avatar billede exeqthor Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:42 #7
Tak for svaret, spørgsmålet var Bla. affødt af at jeg kører skærmen i 75Hz uden prbl. men i OSD menuen siger "skærmen" at 60Hz er optimum ? men jeg blev lidt klogere. Tak
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2003 - 23:57 #8
velbekomme og tak for pointene..