Avatar billede sorte_slyngel Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad tager man i timen som 3D freelancer?

Hej jeg er ved at få min første opgave som 3D freelancer, og kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg skal tage i timen.

Opgaven drejer sig i første omgang om at visualisere nogle skitser samt noget arkitektonisk arbejde.

Senere vil jeg også skulle lave lowpoly figurer og animere dem.

Er der en standard branche pris? Og er der forskellige priser alt afhængige hvad slags 3d arbejde du udfører. Hvis det er tilfældet, kan du liste hvad man tager for hver enkelt af dem?

Jeg arbejde i 3D studio Max, hvis det skulle have nogle betydning.

Jeg håber nogle derude kan hjælpe mig.

hilsen
Slynglen
Avatar billede kunze Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:28 #1
Hej.

Hvis du kan vise et par eksempler på hvad du kan, så skal jeg sige dig hvad jeg ville mene er rimeligt. :o)

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:29 #2
Du skriver at du er freelancer, men det fortæller intet om du er autodidakt eller har en skoleuddannelse?

//Kunze
Avatar billede jpv Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:41 #3
Det med uddannelsen er det ikke lige meget?
Det er vel resultatet der tæller.
Jeg har været på den del kursuser hvor en del af dem der var der ikke fattede en skid da de gik der fra, men de har nu et bevis. Imens andre der ikke har været i nærheden af noget der ligner en uddannelse, bare kan det der.
Avatar billede sorte_slyngel Nybegynder
08. oktober 2003 - 15:00 #4
Tak for den hurtige responds. Jeg har arbejdet med 3D de sidste 2 år, hvor det sidste år har været på en special effects skole i London. Jeg er endnu ikke færdig med uddannelsen, så nej jeg er ikke uddannet 3d animator/visualiser...

Jeg kan desværre ikke vise dig mit arbejde, da det er fortrolligt. samt at jeg ikke har lavet min hjemmeside endnu, så jg kan heller ikke henvise til et galleri. Jeg er ikke så dygtig som Pete Draper www.xenomorphic.co.uk    Men er heller ikke tabt bag en vogn.

Jeg havde håbet at der var nogle standard priser, som der er når man programmerer hjemmesider. Se det gjorde jeg før jeg flyttede til London, men jeg kan mærke at det er der ikke. Jeg har derfor tænkt mig at foreslå noget imellem 400-800 kroner i timen..Lyder det helt åndsvagt for jer?

Jeg tog 600 kroner i timen da jeg var web designer.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
08. oktober 2003 - 15:35 #5
Som sammenligning: Jeg bruger en indretningsarkitekt i øjeblikket som tager 650 kr + moms pr. time, og minimum 3 timer, så det du selv foreslår er vel meget rimeligt (selv om fagene ikke er sammenlignelige).

I øvrigt afhænger timeprisen ofte af om man laver en opgave af 4 timers varighed eller af 40 timers varighed - jo færre timer, jo højere timeløn. Det skal jo kunne betale sig at gå i gang med en opgave
Avatar billede kunze Nybegynder
08. oktober 2003 - 16:39 #6
Det er svært at sige, men en typisk opgave for dig vil vel så være et fuldt design til f.eks. en hjemmeside, og der taler vi jo som minimum 10 timer vil jeg mene.
Eftersom du ikke er uddannet vil jeg mene at 450 kr i timen er rimeligt, som udgangspunkt. Laver du en lille opgave er en mindste betaling på 1.000 kr vel rimeligt, sådan at du som minimum tager for ca. 2 timers arbejde, om du så bruger 30 min eller halvanden time.

Til sammenligning kender jeg en der er uddannet oprindeligt elektrikker og senere programmør. Han er den eneste i Danmark som beskæftiger sig med netop det, som han nu gør. Han har adskillige års erfaring og tager 750 kr i timen, så det kræver noget at kunne tage den slags beløb.

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
08. oktober 2003 - 16:41 #7
Selv tager jeg 150 kr. i timen. Mit arbejde består i at supportere private mht. computerudstyr. Højeste afsluttede uddannelse for mig er FSA.
Men ikke ligefrem er brugbart sammenlignings-grundlag ;)

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
08. oktober 2003 - 16:41 #8
et*
Avatar billede sorte_slyngel Nybegynder
08. oktober 2003 - 17:55 #9
Ok tusinde tak for jeres feedback, jeg har nu blevet en del mere afklaret på hvordan jeg skal "lønne" mig selv.