Avatar billede gollum Nybegynder
02. januar 2001 - 11:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udvid rettigheder for en anden bruger

Kan det lade sig gøre på linux/UNIX for en bruger (ikke root) at give en anden bruger udvidet adgang til ens eget homebibliotek.

Situation:
bruger a skal hente filer fra b, fx. fra  /home/b/datatila og overføre dem til eget home. Andre brugere må ikke kunne se filerne,  dvs. rettihederne er drwx------. Jeg har ikke root rettigheder på maskinen.

Alle brugere er i sammen gruppe

Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede gozar Nybegynder
02. januar 2001 - 19:36 #1
Hvis du ejer /home/b så ja det kan du!
chmod 733 /home/b

Så skulde alle gerne have læse og directory listning rettigheder til /home/b
mens du stadig her skrive, læse og directory listning

når du så er færdig så skriver du
chmod 700 /home/b og så er det kun dig der har rettigheder dertil.
Avatar billede warpsnet Nybegynder
02. januar 2001 - 19:45 #2
Du kan også bruge scriptet phpSecurePages, som jeg har liggende et sted, hvis du ikke kan finde det, det giver dig mulighed for at give visse personer adgang på forskellige levels, så bruger a fx kan få adgang til mappen a, men bruger b kan få adgang til både a og b...Er det sådan du mener??
Avatar billede gollum Nybegynder
03. maj 2001 - 09:02 #3
Ups, lidt sent svar på jeres svar

Gozars bud er no det enkleste. jeg har lavet et par scripts så bibliotekket åbnes med læseretigheder på et bestemt tidspunkt lukkes igen efter et kvarter, a henter så filerne i det tidsrum.
Avatar billede gollum Nybegynder
03. maj 2001 - 09:02 #4
Ups, lidt sent svar på jeres svar

Gozars bud er no det enkleste. jeg har lavet et par scripts så bibliotekket åbnes med læseretigheder på et bestemt tidspunkt lukkes igen efter et kvarter, a henter så filerne i det tidsrum.