Avatar billede -dumbo- Nybegynder
08. oktober 2003 - 08:42 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Er der nogen sammenhæng mellem velfærd og landets styreform!?

Er nogen der ved eller kan svare mig på spørgsmålet.. - er der nogen sammenhæng mellem et lands velfærd og landets styreform!? Giver gode point...!
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. oktober 2003 - 08:49 #1
Selvfølgelig er der sammenhæng, det er jo landets styreform der definere hvordan landets ressourcer skal prioriteres og fordeles. I et demokratisk system basseret på folkevalg, er landets ledelse nødt til at lede og fordele nogenlunde efter borgernes ønsker. Diktaturet, kan bruge landets ressourcer til at forankre deres egen magtbase og til at bedre forholdene for de få de basere deres magt på.

Jeg vil påstå at der er stor sammenhæng mellem et lands velfærd og dets styreform. Der er givet også andre faktore der spiller ind, så som tradition og kultur, men ogse disse vil på langt sigt formes af styreformen, ligesom den selvfølgelig formes af disse.

Hvis du f.eks. kikker på lande/verdensdele som Rusland/Sovjet og Afrika, har du geografiske områder med enorme naturrigdomme, med store befolkningsgrundlag og med alle muligheder for at blive rige. Disse lande har meger ringe velfærd, mest på grund af disse områders styreform